2 451 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Välja vattenburen radiator - hjälp!
Jag har slängt en gammal vattenburen radiator som inte höll måttet, och innan hösten kommer måste jag ha en ny! Vet dock inte vad jag ska välja, och önskar hjälp av kunniga!
Rummet är 218 x 298 cm. Två väggar är ytterväggar i lättbetong. På en vägg finns ett fönster, 100 cm brett.
Det är vattenburet som gäller då jag har fjärrvärme. Kikade specifikt på Purmos 300mm höga kompaktradiator art. nr.: 6064, 100cm bred. Kommer effekten att räcka till, eller ska jag kliva upp på modellen med dubbel konvektorplåt? Anledningen till att jag tittar på 300mm-modellen är att jag måste montera radiatorn en bit upp på väggen då jag har vattenmätaren längs golvet...
Vilka övriga kopplingsdetaljer måste jag köpa till om jag ska koppla det till 12mm alt. 15mm kopparledningar (behövs 15mm?)?
Rummet är 218 x 298 cm. Två väggar är ytterväggar i lättbetong. På en vägg finns ett fönster, 100 cm brett.
Det är vattenburet som gäller då jag har fjärrvärme. Kikade specifikt på Purmos 300mm höga kompaktradiator art. nr.: 6064, 100cm bred. Kommer effekten att räcka till, eller ska jag kliva upp på modellen med dubbel konvektorplåt? Anledningen till att jag tittar på 300mm-modellen är att jag måste montera radiatorn en bit upp på väggen då jag har vattenmätaren längs golvet...
Vilka övriga kopplingsdetaljer måste jag köpa till om jag ska koppla det till 12mm alt. 15mm kopparledningar (behövs 15mm?)?
Jag har kikat på den. I rum med två ytterväggar räknar man med ca 40W/m3. Jag borde i så fall klara mig med 264W, och multiplicera med vilken radiator i ordningen det är på slingan då jag har 1-rörssystem (vet ej i nuläget vilken i ordningen det är). Och medeltemperaturen på radiatorn vet jag inte heller... Ingen fingervisning om huruvida den enkla eller dubbla räcker?
Klicka här för att svara