Hej,

Jag är ny medlem i forumet. Jag brukar alltid gå in här och läsa inför hemmaprojekt men har inte tidigare skrivit några inlägg. Tänker att jag testar denna gång och förhoppningsvis kanske någon vill hjälpa mig :)

Vi ska bygga ut vår altan / terrass snart och planerar nu inköp inför detta. Vi kommer ha hantverkare som utför jobbet men vi ordnar med materialinköp själva. Vi har inte kommit längre än att vi överväger tryckimpregnerad trall på golvet som inte ska målas. Men jag har en del frågor för att komma framåt:

-Vilken trall bör vi välja? Vi vill gärna ha något som håller bra över tid men är inte villiga att betala en förmögenhet då vi ska genomföra en större renovering av huset. Någon som har tips på vart man kan beställa bra trall till bra pris?
- Utbyggnaden av terrassen är 17,5 kvm (2,6x6,7m) + trappa och spaljé. Hur ska jag göra för att komma fram till hur många löpmeter trall vi behöver? Hittade ett verktyg online som uppskattade att vi behöver ca 143 löpmeter (120 mm trall) för, vad jag tolkar det som, golvytan. Går det att lita på? Hur många % spill bör man rimligtvis räkna med?
- Övriga tips?

Har bifogat ritningen här i inlägget. Kanske använt lite fel termer här i inlägget men vi är unga nyblivna husägare. Evigt tacksam om någon vill leda mig i rätt riktning här.

Trevlig kväll :)

• Ritning av ny terrass med mått 2600 mm, inklusive trappsteg och räcke, ansluten till husfasaden med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av terrassutbyggnad med räcke och trappa, visar mått på 2600 x 1100 mm.
    Skapa konto
  • Ritning av en husutbyggnad med röd fasad, vit altan med räcke och spaljé under.
    Skapa konto
K
Om hantverkare ska bygga, är det inte klokt att prata med dem om vad som behövs? Kan ju bli tokigt annars om ni beställer något som de inte anser blir bra/räcker etc.

Speciellt eftersom det ser ut som att ni har i alla fall 1,5m från marken, så är ju val och dimensionering av grundläggning och bjälklag av stor betydelse. Kanske bygglovskrävande dessutom

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Har ni inte skrivit på ett kontrakt så skulle jag dessutom vänta med mer altan. Huset går före och att hålla koll på och utföra flera projekt samtidigt är slitigt. Ni kanske också upptäcker något med användningen och tomten som ändrar planerna.
Ni ser t ex ut att kunna bygga en riktigt bra solfälla i markplan om det är ett bra väderstreck. En solfälla är något som blir varmt tidigt på våren och ör varmt sent på hösten vilket altaner inte är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.