När jag flyttade in i huset saknades termostat på radiatorn i ett av rummen och nu ska jag försöka mig på att sätta dit en ny. Men jag har tyvärr ingen aning om vad jag kan köpa som passar. Jag har luft-vatten system så temperaturen styrs centralt. Syftet med termostaten som ska handlas blir bara att manuellt reglera piggen.
Bilden nedan visar lite hur det ser ut, räcker detta för att kunna ta reda på vad som passar eller ej?
Jag har märkt att det blir alĺt för varmt i rummet utan termostat trots att övriga huset har lagom temp, därför har jag gjort ett litet hemmameck som trycker in piggen, hoppas detta inte stör bilden allt för mycket...

Radiatorventil med hemmagjord lösning av buntband för att trycka in reglerpiggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ser de andra termostathusen ut? Bild?

Jag har försökt att jämföra med mina andra radiatorer men delen där termostaten ska fästas (vet ej vad den kallas) ser inte likadan ut på någon annan i huset.
På några av mina radiatorer sitter termostater som kan tas loss bara genom att vrida på fästet med handen, se bild, men ingen av dem passar.

Förstod jag frågan rätt?

Hand håller en borttagen termostat från en radiator med synlig fästdel.
Skapa konto

Ok, då är det ett svårare läge om man inte alls har något termostathus som passar och kan se på. Att enbart se på termostatventilen vad det är för något fabrikat är svårt. Ta skjutmåttet och mät ytterdiametern på gängorna till att börja med.

Ytteemåttet på gängan mäter jag till 30 mm

Ok, hade en lite teori om MMA men då kan det inte vara det. Störst sannolikhet är då någon Danfoss men det är flera som har M30×1,5 så det kan bli att man får chansa och prova.

Räcker det att leta efter en ny med rätt dimension på gänga eller är det något mer jag måste tänka på?

Det är gängan man har att gå på. Sedan får man prova om den fungerar på ventilen. Annars kan man byta hela ventilen också men det blir ju mer jobb med att tömma systemet osv.

Tack för hjälpen! Jag får försöka hitta en som passar.

som hemmameck såna här gånger tycker jag en vanlig slangklamma fungerar bra. Typ för 50-60mm slang och sen öppna den och lägga runt och dra åt.Blir diskret och syns knappt och blir lite justerbar också så man måste inte ha stängt heller.

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Smart tips, tack!

Det där ser ut som en imi (ta) ventil. Om du har någon vvs firma i närheten så kanske gubbarna har nån skyddshatt liggande i bilen som du kan få för att bara reglera ventilen. Annas så kan man ju köpa en reglerratt ganska billig...

• Handratt för TRV 400/M30 termostat på en VVS-produktsida med text och prisinformation.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.