Min syster ska bygga ett rejält garage med loftlägenhet och hon har utsett mig till projektledare. Snickeri, el och vatten är under kontroll men jag erkänner villigt att jag är långt ifrån expert på värmesystem.
Nedre plan blir alltså garage. Gjuten platta, två portar och en dörr, ca 83 kvadrat helt öppen planlösning.
Övre plan blir en lägenhet på drygt 40 kvadrat fördelat på öppet vardagsrum/kök ca 27, sovrum 9 och badrum 5 kvadrat. Lägenheten är inte i första hand tänkt för permanent boende utan som gästrum och kommer bara behöva värmas vid behov.
Även garagedelen skall ha varmvatten då hon håller på med hundsport och både djur och utrustning skall spolas av där.
Så frågan är vad man skall välja för uppvärmning. Jag funderar på luft/luftvärmepump med flera inomhusdelar (en där uppe och en eller två där nere) kombinerat med el-element i sov- och badrum samt en 50-liters varmvattensberedare.
Eller borde jag sikta på luft/vatten-system (med möjlighet att strypa cirkulationen till övervåningen) med inbyggd varmvattenberedare? Jag tänker då dels på energiförbrukning på lång sikt, dels på att min systerdotter kanske vill flytta ut dit om 10 år, och dels på värdet på fastigheten ifall dom skulle få för sig att sälja?
Om jag väljer vattenburet system, skall jag då gjuta in golvvärme eller montera element? Hur många element?

Jag antar att det är en dålig idé att hämta varmvatten direkt från husets varmvattensberedare genom 30 meter nergrävt rör...?

Behöver jag tänka på underhållsvärme när lägenheten inte används eller kommer det alltid att "läcka" tillräckligt mycket från undervåningen? Trappan upp blir på utsidan.

Givetvis vill jag ha en lösning som är nästan gratis, A+++ och perfekt ur alla avseenden :)
Tacksam för alla tankar och idéer.

Golvvärme i garaget, raddar på ovanvåningen.
Värmekälla lite beroende på var vi är, bergvärme om inte nere i Skåne-Halland-Blekinge, där skulle man kunna tänka sig luft/vatten.

Var i landet kommer garaget att stå? En del saker beror på hur kallt klimatet är. Hur tjock kommer isoleringen att vara? Uppskattad varmvattenförbrukningen? Att "spola av" saker i garaget kan dra väldigt mycket mer varmvatten än man tror. 50-liter otillräckligt. Underhållsvärme behövs i lägenheten.

Nära Göteborg.
Isoleringen blir 170 + 45
Känns som om ni båda lutar åt vattenburet. Är jag ute och cyklar om jag räknar med 80'000 extra för bygget om jag väljer det alternativet istället för luft/luft + el?

Ok. Göteborg har ju ett ganska milt klimat och en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -12,3°. En luftvattenvärmepump fungerar utmärkt där. Det blir välisolerat så energin för uppvärmning blir inte särskilt hög. En luftvatten kan nog spara ca 7500 kWh/år jämfört allt el-drivet enligt kalkylen jag gjorde. Det kommer att ta många år att tjäna igen merkostnaden för vattenburet system men det faktum att garaget kommer att användas regelbundet för hundvård och rengöring utrustning plus att en person sannolikt kommer att bo i lägenheten permanent i framtiden tycker jag ändå talar för vattenburet i långa loppet. Skulle kunna bli 80 tkr extrakostnad men har dålig kunskap om kostnaden för golvvärmen och rördragningen. Med luftluft bör man ha en i garaget och en i lägenheten plus några el-radiatorer i lgh och även i garaget som stöd och back-up när det finns tappvatten där. En rejäl el-varmvattenberedare av kvalitetsmodell med inkoppling och rör kan nog landa på 20-25 tkr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.