Hur ni tänkt vid val av larmsystem och kameraövervakning? Ska man satsa på ett homogent system från samma märke med färdig integration? Är det system med stöd för open source och hemautomation som gäller, sen plocka olika delar från olika tillverkare och knyta ihop själv? Fristående larm och kameror? Finns det andra sätt?

Verisure, sector och liknande går bort för mig

Ja, hur har ni tänkt? Jag skulle behöva lite inspiration och idéer.

Det beror väl mycket på vad och hur mycket man vill övervaka?
Bara lite = några kameror
Mycket = kameror, brandlarm, fysiskt inbrottslarm, temperaturlarm, vattenläckagelarm, fuktighetslarm i krypgrund, blombevattning, fjärrstyrning av ljuskällor och värmeinstallationer ........

Endast kameror och larmfunktioner som inbrottslarm och brandlarm. I alla fall i dagsläget.

Jag har byggt ett eget.
Kameror från Arlo, dom har så pass bra AI-funktioner att dom fungerar som ett inbrottslarm.
Sedan har jag resten i en "smart-hem-lösning", det vill säga brandlarm mm, men även detektorer för om det är någon dörr eller fönster som är öppet.
Fungerar utmärkt, men det är ju lite pillrande att få allting att fungera som man vill, så det är väl intresset och det mervärde som man kan få genom att efterhand ta in fler saker, som larm för frys/kyl och loggning av förbrukningar.
Och jag har även valt bort väktarservice helt i mitt tänkande, det har jag grannar som löser.
Så vill du ha möjlighet till väktarservice så smalnar ju konveptet in ganska mycket.

Tack för svar.
Nej, väktarservice känns inte intressant.

Bart Bart skrev:
Endast kameror och larmfunktioner som inbrottslarm och brandlarm.
Det beror ju på syftet vad som passar och vad man skall välja. Utan att veta vilka problem som skall lösas är det omöjligt att ge råd.

Jag ser det egentligen som tre separata funktioner som egentligen inte har något med varandra att göra. Men som man naturligtvis kan integrera efter behov. Så då kommer man tillbaka till frågan om vad som är syftet.

T.ex. ser jag ingen direkt uppenbar anledning att blanda/koppla ihop brandlarm och övervakningskameror. Men som sagt det beror på vad man har behov av. Vilket problem är det som skall lösas.

Som inbrottslarm och brandlarm har vi (Siemens/Vanderbilt/)Acre SPC-larm. Har totalt 10 multidetektorer (rök och värme), varje enhet har sin egna ingång, har äver magnetkontakter och rörelsedetektorer, har den kopplad till våra mobiler samt till Homey Pro (via tredjepart, Lundix). Har även vattenfelsbrytare kopplad till larmet, dels larm dels styrning.
Ska gå att koppla IP-kameror till larmet.

• Gilla
gol
  • Laddar…
O O skrev:
Jag ser det egentligen som tre separata funktioner som egentligen inte har något med varandra att göra. Men som man naturligtvis kan integrera efter behov. Så då kommer man tillbaka till frågan om vad som är syftet.

T.ex. ser jag ingen direkt uppenbar anledning att blanda/koppla ihop brandlarm och övervakningskameror. Men som sagt det beror på vad man har behov av. Vilket problem är det som skall lösas.
Jag tycker också att man med fördel kan se det som separata funktioner där det dock finns ett stort mervärde i att funktionerna kan kommunicera via bryggor eller standardprotokoll.

Vad gäller kameraövervakning kan jag rekommendera Blue Iris som förvisso kräver en Windows-dator som kontinuerligt är igång.
Antal och kvalitet på kameror styr krav på hårdvaran.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.