P
På min RT-AC87U funkar det Asus RT-AC87U.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Asus routrar har QoS, jag har inte uppgraderat min mjukvara på ett tag så på min heter det Traffic Shaping. Jag minns inte om man kan ställa in per MAC, men kan kan ställa in per protokoll och IP-adress hur stor del av bandbredden som ta minst och mest kan sno och lite sånt. Jag har t.ex. prioriterat så DECT-basen för IP-telefonin är högre prioriterad än surfande.
 
På Nighthawk är det naturligtvis också möjligt.
 
Kör med en RT AC66U, funkar väldigt bra. Det finns mjukvara på nätet som gör att man kan öka räckvidden markant om man nu skulle vilja det. Jag laddade hem och testade, stor skillnad på räckvidden!
 
Rydde1 skrev:
Kör med en RT AC66U, funkar väldigt bra. Det finns mjukvara på nätet som gör att man kan öka räckvidden markant om man nu skulle vilja det. Jag laddade hem och testade, stor skillnad på räckvidden!
Åt ena hållet ja. Att routern sänder ut starkare signaler gör ju inte att klienterna gör det. Men visst är det ändå positivt, den mesta trafiken går ju i den riktningen. :)

Gå inte över gränsvärdet (100mW) för mycket bara. Det stör bara grannarna.
 
Mikrotik hAP ac: http://routerboard.com/RB962UiGS-5HacT2HnT, ca 1300 kr.

Ganska svår att komma igång med dock och rekommenderas bara till den som är hyggligt insatt på nätverk. Den har rejäl prestanda och oändligt med konfigurationsmöjligheter för priset.

Uppfyller alla krav som nämnts i tråden (2.4ghz/5ghz, 801.11ac, QoS m.m).
 
Redigerat:
Hej igen

Nu börjar det bli allvar till att välja utrustning för trådlöst, får fiber inkopplat i veckan om allt gr enligt planerna.

Om jag väljer Ubiquity´s grejer enligt nedan, är det bara att koppla in eller måste man göra mer än normala inställningar såsom MAC filtrering, kryptering, namn på SSID m.m.. ?
Har nedan möjlighet för föräldralås, sätta QoS och framförallt är det inbyggd POE i routern (eller måste man köpa POE injector) ?

Ubiquiti EdgeRouter X, 6-Port, PoE, SFP (805kr)
UAP-AC-LITE Ubiquiti UniFi AP, AC LITE (888kr)

/M
 
Ja, det är bara att koppla in om du uppgraderar edgeOS och kör en wizard för att koma igång, se min edgeroutertråd.

X har en poe passtrhough port => du måste ha en injektor i kedjan för att ta ut poe. Det följer ju med en injektor till APn så det är ju inget du behöver fundera på.
 
Finns det wizard i edgerouter lite också? Den hittade inte jag
Hade lite problem att få igång apn men med lite hjälp så funkar det nu, som sagt så följer det med en injektor till singelpack med ap ac lite men inga till 3 packen
 
Så då kan jag använda den injektorn isåfall.
Om jag vill vara sniken och snåla och istället välja Ubiquiti EdgeRouter X, 5-Port, single Passive PoE: vad skiljer denna mot den 6-portars ?
5 portars får jag bara 3 möjliga LAN uttag(1 till WAN och 1st till POE vidare till AP), 6 portars får jag 4st?
Eller skiljer det sig något funktion ?
 
nino skrev:
Finns det wizard i edgerouter lite också? Den hittade inte jag
Hade lite problem att få igång apn men med lite hjälp så funkar det nu, som sagt så följer det med en injektor till singelpack med ap ac lite men inga till 3 packen
Vad var det för problem som du råkade ut för ?
 
Ja ERLite har tre/fyra olika wizards om man uppgraderar firmware till någon av dom senaste. Jag använde wizards när jag konfade min ERLite i somras.
 
mortimer skrev:
Så då kan jag använda den injektorn isåfall.
Om jag vill vara sniken och snåla och istället välja Ubiquiti EdgeRouter X, 5-Port, single Passive PoE: vad skiljer denna mot den 6-portars ?
5 portars får jag bara 3 möjliga LAN uttag(1 till WAN och 1st till POE vidare till AP), 6 portars får jag 4st?
Eller skiljer det sig något funktion ?
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Difference-between-Edgerouter-Lite-and-X/td-p/1297955
 
mortimer skrev:
Vad var det för problem som du råkade ut för ?
Controller programmet hittade inte apn, så jag fick använda putty och ssh för att ställa in ipadressen i apn till controllern
 
nino skrev:
Controller programmet hittade inte apn, så jag fick använda putty och ssh för att ställa in ipadressen i apn till controllern
Något som man alltid måste göra eller bara du som hade otur ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.