Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Klickade just hem en nighthawk 7000, blir finfint nu när fiberanslutningen står runt hörnet. Blir spännande att se om den kommer klara av att ge vettig WIFI-signal i hela huset trots betongbjälklag. 
Jag säger att externa antenner i den form du finner i hemmaroutrar är en eftergift för marknadens förväntningar. När folk söker efter en trådlös router på MediaMarkt et al så letar de sig till de routrar som ser "häftigast" ut, och det vet tillverkarna. ...och ja, jag har hört flera stora tillverkare säga det.Nerre skrev:
Och ja, interna antenner är en kompromiss men det innebär inte (förutsatt att tillverkaren har gjort ett bra jobb, förstås!) automatiskt att det blir bättre med externa antenner. Visst, om man som du kan sin radiolära och antennteknik så kan man utnyttja de externa antennerna till fullo, men gemene man utan kunskaper om de tekniker som används i ett flerantennssystem kommer med stor sannolikhet att skapa en sämre antennkonfiguration än en välgjord intern dito.
Externa antenner var det enda som fanns förr. Det är de inbyggda antennerna som är "nytt" eftersom kunderna inte ville ha "fula antenner".
Det är inte svårare att rikta externa antenner rätt än vad det är att placera en accesspunkt med inbyggda antenner rätt. Jag har inte sett nån accesspunkt med inbyggda antenner som har bilder på utsidan som visar dess strålningsdiagram. Det brukar inte ens finnas i manualen. Så med inbyggda antenner så har du ingen aning åt vilket håll antennloberna ligger.
Det var ju så sent som för nån månad sen nån här på forumet som hade problem med en router som låg på ett bord (så som den var tänkt att placeras), när jag påpekade att den nog borde sättas på väggen blev det en enorm skillnad. Men den routern hade bara bra antennlob framåt och bakåt, inte åt sidorna. Hur placerar man en sån så den även får lober åt sidorna? Med externa entenner är det bara att vinkla dem 90 grader från varandra.
Det är inte svårare att rikta externa antenner rätt än vad det är att placera en accesspunkt med inbyggda antenner rätt. Jag har inte sett nån accesspunkt med inbyggda antenner som har bilder på utsidan som visar dess strålningsdiagram. Det brukar inte ens finnas i manualen. Så med inbyggda antenner så har du ingen aning åt vilket håll antennloberna ligger.
Det var ju så sent som för nån månad sen nån här på forumet som hade problem med en router som låg på ett bord (så som den var tänkt att placeras), när jag påpekade att den nog borde sättas på väggen blev det en enorm skillnad. Men den routern hade bara bra antennlob framåt och bakåt, inte åt sidorna. Hur placerar man en sån så den även får lober åt sidorna? Med externa entenner är det bara att vinkla dem 90 grader från varandra.
Om man väljer en Netger Nighthawk R7000, hur placerar man den lämpligast med tanke på värmeutveckling och radiotäckning,monterad på väggen högt upp eller liggande på hylla högt upp ?
Någon som har en bild på hur den ser ut på undersidan/sidan för montera den på vägg med skruv/fästplåt ?
Någon som har en bild på hur den ser ut på undersidan/sidan för montera den på vägg med skruv/fästplåt ?
Deras senaste produkter kör standard-PoE.tompaah7503 skrev:
Kan man på Netgear Nighthawk R7000 eller Asus RT-AC66 ställa bandbreddsbegränsning per MAC ?
Vill ju inte att en i hushållet använder 95% av bandbredden och sen att det bara blir 5% kvar till oss övriga.
Ser priset stigit på NHR7000 nu i dagarna också till 1490kr....
Vill ju inte att en i hushållet använder 95% av bandbredden och sen att det bara blir 5% kvar till oss övriga.
Ser priset stigit på NHR7000 nu i dagarna också till 1490kr....