Hej! Första inlägget här, så kommentera gärna om något är otydligt/saknas i frågan.
Köpt ett hus med tegelfasad från 57 i södra Skåne. Den tidigare ägaren har fogat om relativt nyligen, men som bilderna visar så är det med diskutabel kvalité. Hur som helst, när vi plockat bort gammal eldragning/belysning på fasaden så ser vi att man inte har fogat om under.
Frågan: jag vill fylla på där fog saknas och undrar vilken sorts bruk jag ska använda?
Köpt ett hus med tegelfasad från 57 i södra Skåne. Den tidigare ägaren har fogat om relativt nyligen, men som bilderna visar så är det med diskutabel kvalité. Hur som helst, när vi plockat bort gammal eldragning/belysning på fasaden så ser vi att man inte har fogat om under.
Frågan: jag vill fylla på där fog saknas och undrar vilken sorts bruk jag ska använda?
Det omfogade är murbruk-B så köp typ Finjas B bruk..
Problemet med omfogningar är oftast att man fräser ur för grunt vid upphandlingar som görs av sakkunniga konsulter så brukar det vara ett krav om minimum 25mm urfräst i djup..
Det ser man tydligt i din fasad att man bara har lagt på bruk på det befintliga att man har skippat fräsningen..
Välkommen!
Problemet med omfogningar är oftast att man fräser ur för grunt vid upphandlingar som görs av sakkunniga konsulter så brukar det vara ett krav om minimum 25mm urfräst i djup..
Det ser man tydligt i din fasad att man bara har lagt på bruk på det befintliga att man har skippat fräsningen..
Välkommen!
Som tidigare nämnt ska man fräsa ut först. För att få rätt färg och nyans på fogen så gör du en testbit först.K kaka22 skrev:Hej! Första inlägget här, så kommentera gärna om något är otydligt/saknas i frågan.
Gällande att man inte har fräst alt. fräst för lite: finns det några långsiktiga effekter att förbereda sig på? Jag har sett att fogen sitter löst på några ställen så där förstår jag att det behöver göras om men ska man räkna med att hållbarheten är försämrad även där bruket sitter.Rejäl skrev:Det omfogade är murbruk-B så köp typ Finjas B bruk..
Välkommen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad gäller för jord- och skogsbruksfastighet vid vägförrättning?
Juridik -
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Måla Älvsbyhus ljusgrått med touch av blå, vilken färg ska ag välja..?
Fasad -
Välja rätt betong/bruk till lagning
Byggnadsvård -
Konsten att välja rätt putsbruk och att putsa.
Byggmaterial & Byggteknik