Hej! Första inlägget här, så kommentera gärna om något är otydligt/saknas i frågan.

Köpt ett hus med tegelfasad från 57 i södra Skåne. Den tidigare ägaren har fogat om relativt nyligen, men som bilderna visar så är det med diskutabel kvalité. Hur som helst, när vi plockat bort gammal eldragning/belysning på fasaden så ser vi att man inte har fogat om under.

Frågan: jag vill fylla på där fog saknas och undrar vilken sorts bruk jag ska använda?

• Närbild av en gul tegelfasad där fogen är ojämn och saknas på vissa ställen. Två gula plugg syns på en tegelsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tegelfasad med gulorange tegelstenar och synliga fogar; vissa områden saknar fog, och några hål är borrade i teglet.
    Skapa konto
  • Tegelfasad från 1957 med gulaktiga tegelstenar och slarvigt utfört fogarbete; vissa fogar saknas under tidigare borttagen eldragning.
    Skapa konto
  • Tegelfasad från 1957 med nyligen omfogade gula tegelstenar, där vissa fogar saknas under borttagna elinstallationer.
    Skapa konto
A
Det omfogade är murbruk-B så köp typ Finjas B bruk..
Problemet med omfogningar är oftast att man fräser ur för grunt vid upphandlingar som görs av sakkunniga konsulter så brukar det vara ett krav om minimum 25mm urfräst i djup..
Det ser man tydligt i din fasad att man bara har lagt på bruk på det befintliga att man har skippat fräsningen..

Välkommen!

• Påse med Finja murbruk B, används för murning och fogning av tegel och murverk.
    Skapa konto
  • Gilla
kaka22
  • Laddar…
K kaka22 skrev:
Hej! Första inlägget här, så kommentera gärna om något är otydligt/saknas i frågan.

Köpt ett hus med tegelfasad från 57 i södra Skåne. Den tidigare ägaren har fogat om relativt nyligen, men som bilderna visar så är det med diskutabel kvalité. Hur som helst, när vi plockat bort gammal eldragning/belysning på fasaden så ser vi att man inte har fogat om under.

Frågan: jag vill fylla på där fog saknas och undrar vilken sorts bruk jag ska använda?
Som tidigare nämnt ska man fräsa ut först. För att få rätt färg och nyans på fogen så gör du en testbit först.

• Gilla
kaka22
  • Laddar…
Tack för svaren, uppskattas!

Okej, då får jag försöka komma lite djupare än det som gjort så det fäster ordentligt!

Rejäl skrev:
Det omfogade är murbruk-B så köp typ Finjas B bruk..
Problemet med omfogningar är oftast att man fräser ur för grunt vid upphandlingar som görs av sakkunniga konsulter så brukar det vara ett krav om minimum 25mm urfräst i djup..
Det ser man tydligt i din fasad att man bara har lagt på bruk på det befintliga att man har skippat fräsningen..

Välkommen!
Gällande att man inte har fräst alt. fräst för lite: finns det några långsiktiga effekter att förbereda sig på? Jag har sett att fogen sitter löst på några ställen så där förstår jag att det behöver göras om men ska man räkna med att hållbarheten är försämrad även där bruket sitter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.