Ja, det finns fast telefoni via koppartråd.
Så konsensus är att det är adsl som gäller då?
 
peternicklas
Geoff skrev:
Ja, det finns fast telefoni via koppartråd.
Så konsensus är att det är adsl som gäller då?
Kolla bara vilket avstånd du har till telestationen.Långt avstånd ger sämre hastighet. Jag har 200m och kan inte få bättre förutsättning med ADSL.
 
peternicklas skrev:
Kolla bara vilket avstånd du har till telestationen.Långt avstånd ger sämre hastighet. Jag har 200m och kan inte få bättre förutsättning med ADSL.
Om valet står mellan ADSL och mobilt (dessutom i väntan på fiber) så spelar det nästan ingen roll. Det får vara bra dåliga och långa ledningar för att mobilt skall vara att föredra...
 
peternicklas
lars_stefan_axelsson skrev:
Om valet står mellan ADSL och mobilt (dessutom i väntan på fiber) så spelar det nästan ingen roll. Det får vara bra dåliga och långa ledningar för att mobilt skall vara att föredra...
Ta 4G med upp till 80 MB. Ledningarna längd ocj kvalitet spelar en mycket stor roll. Hade dålig kontakt i min fast jag bara har 200m till stationen så fick jag max 5 MB i hastighet. Efter rep ligger jag på 56 MB med ett 60MB abb.
 
peternicklas skrev:
Ta 4G med upp till 80 MB.
"Upp till" är det man skall fokusera på här. Man måste ha en bra mast nära, som ingen annan använder. Och dessutom så gillar inte bolagen när man faktiskt använder sin bandbredd, så olika begränsningar spelar in (om de inte redan finns så har de en tendens att tillkomma). Dessutom så är det betydligt mindre pålitligt än ens ADSL. (Jag har varit med och byggt bägge grejjorna på Ericsson...)

Nu var det i TS fall bara ett provisorium tills fibern kommer och dylika jämförelser blir akademiska. Då kan man använda mobilt till det det är tänkt till, dvs ett komplement när man är rörlig, och låta koppardistributionsnätet gå i pension (som det på sikt ändå måste göra).
 
peternicklas
lars_stefan_axelsson skrev:
"Upp till" är det man skall fokusera på här. Man måste ha en bra mast nära, som ingen annan använder. Och dessutom så gillar inte bolagen när man faktiskt använder sin bandbredd, så olika begränsningar spelar in (om de inte redan finns så har de en tendens att tillkomma). Dessutom så är det betydligt mindre pålitligt än ens ADSL. (Jag har varit med och byggt bägge grejjorna på Ericsson...)

Nu var det i TS fall bara ett provisorium tills fibern kommer och dylika jämförelser blir akademiska. Då kan man använda mobilt till det det är tänkt till, dvs ett komplement när man är rörlig, och låta koppardistributionsnätet gå i pension (som det på sikt ändå måste göra).
Jo jag har varit med om detta med upp till. Har 500m till en mast men lyckades aldrig komma över 5MB. Därför blev det åter till ADSL.
 
Diskussionen kan göra hur lång som helst, 500m till stationen men kabeln går 3km slinga innan den är där. Telia kan lev 2meg och dålig telefon så vi släppte skräpet efter 2 år. 3 mobil och först även 3s bredband men det blev bara sämre o sämre nu kör jag 4gTelenor med D-link DWR-923 det går hur bra som helst 40-50 ner 8-20 upp helt OK för mig. Men nu kommer alla som måste vara värstingar att förkasta detta så som tidigare sagts prova dig fram.
 
cecar33 skrev:
Diskussionen kan göra hur lång som helst, 500m till stationen men kabeln går 3km slinga innan den är där. Telia kan lev 2meg och dålig telefon så vi släppte skräpet efter 2 år. 3 mobil och först även 3s bredband men det blev bara sämre o sämre nu kör jag 4gTelenor med D-link DWR-923 det går hur bra som helst 40-50 ner 8-20 upp helt OK för mig. Men nu kommer alla som måste vara värstingar att förkasta detta så som tidigare sagts prova dig fram.
Och när iPhone 5 kommer med 4G så vart den lösningen körd åxå. :(
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Om du kan konvertera ADSL till fiber utan större kostnad, så rekommenderar jag ADSL. Men om du har det, som vi och skall få stadsnät, så är installationskostnaden för ADSL bortkastade pengar och då skulle jag välja mobilt bredband. Mitt förstahandsval är Telenor, eftersom de har största överföringsmängden, men du måste välja det som fungerar bäst hos dig.

Överföringsmängd/månad (4G)
Telenor - 100 Gb
Tre - 80 Gb
Telia - 40 Gb
Tele 2 - 80 Gb

//mjensen
 
cecar33 skrev:
Men nu kommer alla som måste vara värstingar att förkasta detta
Hur menar du?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Hur menar du?
Ja du, det tog 9 minuter innan det förkastades av en som "vet" inlägg 23
 
cecar33 skrev:
Ja du, det tog 9 minuter innan det förkastades av en som "vet" inlägg 23
Om du med det menar att trådlöst inte kan konkurrera med fiber pga av rent *fysikaliska* begränsningar så har det ju inget med "att vara värst" att göra. Det går tyvärr inte att göra något åt.

Att det sedan kan "räcka till" i vissa fall är en annan sak.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det var inte jag som sa det.
 
I dagsläget är enda fördelen med mobilt bredband är om man vill att ungarna ska flytta hemifrån snabbt som tusan. :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Det var inte jag som sa det.
Sade vadå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.