Kylen håller troligtvis på att braka så jag tittar på ny kyl samt frys.
Beslutångesten är svår...
Länkar är till kylarna men både kyl och frys ska köpas in.
Hade bestämt mig för Miele (totalt 18’000
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_miele-k-28202-d-edt-cs-kylskåp-1284364.html
Men de har en bra deal på Samsung just nu.
Samsung (totalt 14’000
https://www.mediamarkt.se/sv/produc...5-l-rostfritt-stål-5-års-garanti-1307126.html
Miele är ju Miele och ska väl hålla länge. Garantin är dock bara 1 år.
Ingen transport eller installation ingår.
till Samsung ingår 5 års garanti, leverans, installation, bortforsling av nuvarande kyl samt det lilla faktumet att Samsung är ca 4000:- billigare.
Synpunkter mottages tacksamt!
Beslutångesten är svår...
Länkar är till kylarna men både kyl och frys ska köpas in.
Hade bestämt mig för Miele (totalt 18’000
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_miele-k-28202-d-edt-cs-kylskåp-1284364.html
Men de har en bra deal på Samsung just nu.
Samsung (totalt 14’000
https://www.mediamarkt.se/sv/produc...5-l-rostfritt-stål-5-års-garanti-1307126.html
Miele är ju Miele och ska väl hålla länge. Garantin är dock bara 1 år.
Ingen transport eller installation ingår.
till Samsung ingår 5 års garanti, leverans, installation, bortforsling av nuvarande kyl samt det lilla faktumet att Samsung är ca 4000:- billigare.
Synpunkter mottages tacksamt!
Så enda fördelen med Samsung är pris och garanti?electroluxaren skrev:
Miele är ett bättre skåp?
Är det någon annan tillverkare jag ska titta på?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Jag hade personligen köpt Liebherr och det kommer jag göra när min 21 år gamla Cylinda-kombo (gjord av Vestfrost) lämnar in. Hoppas @electroluxaren inte totalsågar mitt val. 
Ok. Anledningen till att jag frågar är att de för stora kylskåpen som folk vant sig vid att ha är en stor orsak till att hushållens matkonton skenar och man har mkt matsvinn. 25% av maten (pengarna) slängs och mycket beror på att man har för stora kylskåp.G Glenno83 skrev:
Ett tips om man ska skaffa nytt kylskåp och samtidigt är intresserad av sin hushållsekonomi är att fundera på om man inte klarar sig med ett mindre.
Det har en psykologisk effekt, ja. Man vill att kylen ska se full ut när man handlat, vilket innebär att man köper för mycket och man hinner inte äta upp maten innan den blir dålig.
Kylskåp är till för mat som behöver kylas, d v s för färska produkter. Dom kan man inte ha i så stora mängder eftersom dom har begränsad hållbarhet. De stora skåpen gör att man har för mycket kylvaror i förhållandet kyl-, torr- och frys, resultatet blir att man slänger i genomsnitt 25% av maten och matpengarna.
Räknar man på vad hushållet lägger på sitt matkonto handlar det om stora pengar att spara med en mindre kyl och ett bättre förhållande, kyl, torr och frys. Det blir en vinst för hushållets plånbok och även för miljö- och klimat.
Kylskåp är till för mat som behöver kylas, d v s för färska produkter. Dom kan man inte ha i så stora mängder eftersom dom har begränsad hållbarhet. De stora skåpen gör att man har för mycket kylvaror i förhållandet kyl-, torr- och frys, resultatet blir att man slänger i genomsnitt 25% av maten och matpengarna.
Räknar man på vad hushållet lägger på sitt matkonto handlar det om stora pengar att spara med en mindre kyl och ett bättre förhållande, kyl, torr och frys. Det blir en vinst för hushållets plånbok och även för miljö- och klimat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Det måste ju vara väldigt personberoende. Jag har ingen önskan att kylen ska se full ut när jag har storhandlat och slänger väldigt långt från 25 % av den mat vi handlar. Normalt skulle vi ju kunna klara oss med en något mindre kyl men när det är fest och man ska klämma in mat för 20 pers. är ju kylen fullproppad.T tobiast skrev:
Vårt Samsung side-by-side är inne på tionde året nu utan det minsta problem. Min erfarenhet av Mele är att det är överskattat och lever mycket på varumärket och att prylarna är tunga, vilket ger intryck av kvalitet.
Vår Samsung är inne på trettonde året och jag har velat byta länge. Plastdetaljer spricker. Ismaskinen har pajat och temperaturregleringen är sisådär. Hade jag vetat vilken kyl som passar vårt hushåll hade jag bytt för längesedan. Familj som växer och krymper om vartannat.S stickon skrev: