22 092 läst ·
61 svar
22k läst
61 svar
Välja Luft/Luft-värmepump?
Ett element motsvara ett COP på 1 det du stoppar in är det du får ut.
Det fiffiga med en LLVP är just COP och de bästa har COP på2,5 vid minus 25. I alla fall i den marknadsundersökning jag gjorde inför mitt köp.
Och en effekt på 2,5 kW vid samm temp.
Alla LLVP tappar effekt och COP när temp går ner. Men vissa verkar vassare än andra.
Även luftflöde är viktigt så man får ut värmen i huset här faller Mitsubishi 635 var riktigt dåligt flöde jämförelsevis med denna LG Prestige.
Det fiffiga med en LLVP är just COP och de bästa har COP på2,5 vid minus 25. I alla fall i den marknadsundersökning jag gjorde inför mitt köp.
Alla LLVP tappar effekt och COP när temp går ner. Men vissa verkar vassare än andra.
Även luftflöde är viktigt så man får ut värmen i huset här faller Mitsubishi 635 var riktigt dåligt flöde jämförelsevis med denna LG Prestige.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är det dåligt luftflöde på Q Heat 635 ?
På max fläkthastighet så ger den 13,2 kubik per minut ( 792 m3 / timme )
Nu vet jag inte vad en LG Prestige har och jag hittade inte uppgifterna vid en snabb sökning men thadanne kanske kan delge dessa värden.
Hittade uppgift på luftflödet på LG maskinen och det är 990 m3 / timme.
Det måste blåsa som tusan om den på max !!
Kör inte ens min gamla Mitsubishi 660 på max som har lägre omsättning då jag tycker till och med den blåser för mycket på max
Men kan man utnyttja den 990 m3 / timme utan att störas så blir det bra spridning i fastigheten
På max fläkthastighet så ger den 13,2 kubik per minut ( 792 m3 / timme )
Nu vet jag inte vad en LG Prestige har och jag hittade inte uppgifterna vid en snabb sökning men thadanne kanske kan delge dessa värden.
Hittade uppgift på luftflödet på LG maskinen och det är 990 m3 / timme.
Det måste blåsa som tusan om den på max !!
Kör inte ens min gamla Mitsubishi 660 på max som har lägre omsättning då jag tycker till och med den blåser för mycket på max
Men kan man utnyttja den 990 m3 / timme utan att störas så blir det bra spridning i fastigheten
Redigerat:
Nej då, Mitsubishi Q 635 blåser på bra. Låter alldeles för mycket på högsta fart, men den använder jag bara när man behöver "snabbvärma". Mer ös än så och du kan hyra ut den som "Carolafläkt" till melodifestivalen... 
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Håller med dig carl_elvis att luftflödet räcker och blir över med en Q Heat 635 
Man måste ha extrema behov av flödet för att behöva mer än nästan 800 m3 per timme i en privatbostad , i en större lokal kan man utnyttja så höga luftflöden utan att störa komforten men svårare i en privatbostad.
Man måste ha extrema behov av flödet för att behöva mer än nästan 800 m3 per timme i en privatbostad , i en större lokal kan man utnyttja så höga luftflöden utan att störa komforten men svårare i en privatbostad.
Nu när vi vet vilket cop ett el element har så kan man tänka sig att med en vp som sjunker mera i effekt så man får ta mera och tidigare hjälp av el elementen kanske inte ger mest besparing trots att den vpn har lite högre cop på pappret men räknar man totalt med el element och vp så kan det bli annat resultat.thadanne skrev:Ett element motsvara ett COP på 1 det du stoppar in är det du får ut.
TS Comfort.
Vill inte möta dig i en sifferkamp om LVP då du jobbar aktivt med LVP, Jag köpte denna på en demodag och då visade demokillen mig en jämförelse emellan maskinerna HE9, 635, LG Prestige och framförallt på fläktläge 2 och 3 vilket enligt demokillen var de mest använda fläktlägena hadde LG pumpen dubbelt så högt luftflöde till ett lägre ljud än 635... Högt luftflöde till lågt ljud attraherade mig.
Vill inte möta dig i en sifferkamp om LVP då du jobbar aktivt med LVP, Jag köpte denna på en demodag och då visade demokillen mig en jämförelse emellan maskinerna HE9, 635, LG Prestige och framförallt på fläktläge 2 och 3 vilket enligt demokillen var de mest använda fläktlägena hadde LG pumpen dubbelt så högt luftflöde till ett lägre ljud än 635... Högt luftflöde till lågt ljud attraherade mig.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Sifferkamper är det väl inte tal om 
Bara reagerade på att du skrev att 635 har dåligt flöde vilket den inte har !
Har inte haft dom båda bredvid varandra så jag kan jämföra ljudet eller snarare karaktären på ljudet vid liknande luftflöde så det är möjligt att LG har en behagliggare karaktär på ljudet.
Sällan som LG försäljare har 635 i sortimentet så man kan jämföra men nu verkar det som ni kunde jämföra modellerna på plats och höra vilken av dom som hade behagligast ljud och inte bara ett decibeltal på dom olika produkterna vilket var bra.
Såg någon bild på Prestigemodellen och det ser ut som hela fronten viks ned i ovankant och såg lite lustig ut men det kanske var bilden som gjorde att det så lite märkligt ut ?
Bara reagerade på att du skrev att 635 har dåligt flöde vilket den inte har !
Har inte haft dom båda bredvid varandra så jag kan jämföra ljudet eller snarare karaktären på ljudet vid liknande luftflöde så det är möjligt att LG har en behagliggare karaktär på ljudet.
Sällan som LG försäljare har 635 i sortimentet så man kan jämföra men nu verkar det som ni kunde jämföra modellerna på plats och höra vilken av dom som hade behagligast ljud och inte bara ett decibeltal på dom olika produkterna vilket var bra.
Såg någon bild på Prestigemodellen och det ser ut som hela fronten viks ned i ovankant och såg lite lustig ut men det kanske var bilden som gjorde att det så lite märkligt ut ?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Bra effekt när det är kallt ute är viktigt, speciellt om man bor norrut.
Förhoppningsvis kommer både LG Prestige och Q Heat 635 ( FH25VEHZ) och nya Panasonic HE9NKE ut med test resultat på Energimyndighetens hemsida utförda av SP så man kan jämföra en opartisk test och inte bara tillverkarens egna siffror.
SP testet säger inte allt men modellernas effekt, effektivitet och tex ljudnivåer kan jämföras under samma förutsättningar.
ELON har tidigare inte marknadsfört LG , åtmindstånde inte i mina trakter vad jag sett men Kinnan kanske har något avtal med dom då det vad jag förstått Kinnan som numera är officiell distributör av LG.
Kan man jämföra någorlunda likvärdiga modeller effektmässigt bredvid varandra så är det kanon då man kan bedömma vilken karaktär på ljud som man tycker stör minst.
Förhoppningsvis kommer både LG Prestige och Q Heat 635 ( FH25VEHZ) och nya Panasonic HE9NKE ut med test resultat på Energimyndighetens hemsida utförda av SP så man kan jämföra en opartisk test och inte bara tillverkarens egna siffror.
SP testet säger inte allt men modellernas effekt, effektivitet och tex ljudnivåer kan jämföras under samma förutsättningar.
ELON har tidigare inte marknadsfört LG , åtmindstånde inte i mina trakter vad jag sett men Kinnan kanske har något avtal med dom då det vad jag förstått Kinnan som numera är officiell distributör av LG.
Kan man jämföra någorlunda likvärdiga modeller effektmässigt bredvid varandra så är det kanon då man kan bedömma vilken karaktär på ljud som man tycker stör minst.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Sverigepumpen Supertwin 9 som är en HE9NKE på "vanligt" Panasonic språk har 6 års garanti och IVT använder väl någon typ av ganska lång försäkring, försäkring brukar innebära att man ska blanda in sitt eget försäkringsbolag först för att sedan få ersättning via återförsäljarens försäkring av maskinen vilket innebär en lite krångliggare väg att få hjälp om det skulle inträffa någon skada, har inte lusläst IVT:s villkor så du får kolla detta.
Är nog ganska jämförbara annars effekt och effektivitetsmässigt, IVT brukar vara ganska dyra men det framgår inte vad priserna är på dom båda.
Är nog ganska jämförbara annars effekt och effektivitetsmässigt, IVT brukar vara ganska dyra men det framgår inte vad priserna är på dom båda.
Priset på dom olika har jag tagit in via offert från två olika firmor, IVT-pumpen skulle gå på 26000 och Panasonicen 23000, så viss skillnad är det.TS Comfort skrev:Sverigepumpen Supertwin 9 som är en HE9NKE på "vanligt" Panasonic språk har 6 års garanti och IVT använder väl någon typ av ganska lång försäkring, försäkring brukar innebära att man ska blanda in sitt eget försäkringsbolag först för att sedan få ersättning via återförsäljarens försäkring av maskinen vilket innebär en lite krångliggare väg att få hjälp om det skulle inträffa någon skada, har inte lusläst IVT:s villkor så du får kolla detta.
Jag är dock ute efter den bästa pumpen, inte att kanske spara en tusenlapp även om det alltid är en välkommen bonus ibland.
Rent teknist tror jag båda klarar kraven galant ur ett kapacitets-perspektiv, dom är båda kraftiga.
Det är dom mjuka värdena som är svåra att avgöra när man ska välja tycker jag. T.ex hur mycket dom låter, förmåga att sprida värme, hur enkelt är det att rengöra filter osv osv...
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Inställningar för vingarna och därmed luftspridningen är nog ganska likvärdigt skulle jag tro och då man sällan kör dom på högsta fläkthastighet för att det inte ska låta för mycket så bör du nog själv försöka hitta dessa 2 och avgöra själv vilken av dom 2 som har behagligast ljud då det är ganska personligt.
Större innerdelar har som regel behagliggare ljud.
Antar att priserna var innan ROT avdrag då dom var relativt höga för Stockholmsområdet annars !
Dom installeras för att spara pengar så lägre pris på inköp är en bonus men vilken av alla märken och modeller som sparar mest beror på livslängden och den kan nog dessvärre ingen ge dig tips om.
Filterrengöringen om man avser dom grovfilter som man rengör regelbundet är lätt på så gott som alla märken och modeller.
Tänker du på hokus pokus filtren som ska rena luften från alla möjliga konstiga saker så kan det skilja en del, tycker mest dom hindrar luftflödet och använder som personligen inte.
Ut och lyssna och hitta modellen du föredrar till bästa möjliga pris av en återförsäljare med bra rykte är tipset
Större innerdelar har som regel behagliggare ljud.
Antar att priserna var innan ROT avdrag då dom var relativt höga för Stockholmsområdet annars !
Dom installeras för att spara pengar så lägre pris på inköp är en bonus men vilken av alla märken och modeller som sparar mest beror på livslängden och den kan nog dessvärre ingen ge dig tips om.
Filterrengöringen om man avser dom grovfilter som man rengör regelbundet är lätt på så gott som alla märken och modeller.
Tänker du på hokus pokus filtren som ska rena luften från alla möjliga konstiga saker så kan det skilja en del, tycker mest dom hindrar luftflödet och använder som personligen inte.
Ut och lyssna och hitta modellen du föredrar till bästa möjliga pris av en återförsäljare med bra rykte är tipset
Jag valde, lg...
Kolla denna sida så får du en bra jämförelse emellan Mitsubishi, panasonic och LG.
www.lgnordicprestige.se
Kolla denna sida så får du en bra jämförelse emellan Mitsubishi, panasonic och LG.
www.lgnordicprestige.se