22 092 läst ·
61 svar
22k läst
61 svar
Välja Luft/Luft-värmepump?
Efter en diskution om priser och garantier m.m. idag så kom vi överens och en Q heat 4,5 är beställd.
Priset pressades (dock inte så mycket som man önskar) och omständigheterna gjorde att jag valde den trotts att den går att få tag i billigare och detta ska förhoppningsvis ge mig en mycket problemfri framtid, i alla fall när det gäller värmepumpen!
Priset pressades (dock inte så mycket som man önskar) och omständigheterna gjorde att jag valde den trotts att den går att få tag i billigare och detta ska förhoppningsvis ge mig en mycket problemfri framtid, i alla fall när det gäller värmepumpen!
23:e blir det installation.
Har ni några tips om vad man bör tänka på???
Hur ställer man sina elradiatorer efter monteringen för att dom inte ska gå men ändå hjälpa till om det blir så kallt?
Har ni några tips om vad man bör tänka på???
Hur ställer man sina elradiatorer efter monteringen för att dom inte ska gå men ändå hjälpa till om det blir så kallt?
Svårt att få radiatorer att bara hjälpa till lite grann, risken om man ställer ner dom mycket i temp är att dom ändå går igång mycket p.g.a kallraset från de fönster de sitter under (om du inte har nån central styrning förstås..)P-plats skrev:
Monterade själv L/L pumpar ett drygt halvår och det första vi sa till kunden var att stänga av samtliga radiatorer helt. Sedan får du helt enkelt känna efter, där det blir lite kyligt (speciellt wc/badrum som ofta är stängda), där sätter du på radiatorerna.
Tänk även på att värme (energi!) från L/L färdas med luften, har du inte dörren öppen till sovrummet så kan inte energin ta sig dit, så att säga
Allt detta kommer troligen montören upplysa dig om också
Vi har våra ställda på 18-19°C. Då går de i princip aldrig på så länge de båda LVP gör det de skall.P-plats skrev:
Några tips annars:
- Lägg helst pumpen på en egen grupp. I vart fall inte samma som elelementen.
- Har Du jordfelsbrytare och det är möjligt/inte orimligt dyrt; montera en separat just för LVP. Det har hänt mig att det blåst in snö i utedelen som smält och löst jordfelsbrytaren, varpå elelementen (=backupvärmen) inte heller fungerade. Kom hem en annandag jul och hade ensiffrig temperatur inne.....
- Även om Du ställer utedelen på LECA-block eller ett fundament - montera gummiupphängningar/gummidämpare på fötterna. Biltillbehörsföretagen har universalmodeller för avgassystem med en gängad pinnbult i varje ände som passar för ändamålet. Även marken leder faktiskt vibrationer.
- Vid val av monteringsplats av innedelen: Tänk på att varm luft stiger uppåt. Kraftigt uppåt....
Nu börjar den 23:e lida mot sitt slut och pumpen sitter på plats! 
Måste nog ge det lite tid innan jag kan utvärdera pumpen något djupare men några reflektioner har man gjort...
Först är jag mycket förvånad över hur tyst både inne och utedelen är.
Sen har jag redan märkt hur en öppen dörr stoppar upp luften men hoppas få lite bättre cirkulation genom att ställa in innedelen lite mer, får testa olika inställningar på spjäll m.m. för bästa resultat.
Installatören skötte sig mycket proffsigt och tog sig mycket tid att visa och svara på alla dumma frågor, lite smygreklam för K-B Rör i Alafors är på sin plats (tummen upp!)...
Ytterdelen monterades på konsoller och får jag stomljud bygger jag ett markfäste i så fall.
Innedelen monterades en bit ner på väggen för att få ner ljudvolymen och öka flödet.
Måste nog ge det lite tid innan jag kan utvärdera pumpen något djupare men några reflektioner har man gjort...
Först är jag mycket förvånad över hur tyst både inne och utedelen är.
Sen har jag redan märkt hur en öppen dörr stoppar upp luften men hoppas få lite bättre cirkulation genom att ställa in innedelen lite mer, får testa olika inställningar på spjäll m.m. för bästa resultat.
Installatören skötte sig mycket proffsigt och tog sig mycket tid att visa och svara på alla dumma frågor, lite smygreklam för K-B Rör i Alafors är på sin plats (tummen upp!)...
Ytterdelen monterades på konsoller och får jag stomljud bygger jag ett markfäste i så fall.
Innedelen monterades en bit ner på väggen för att få ner ljudvolymen och öka flödet.
Då det gäller att ställa in en pump,så finns det ett bra sätt,som jag själv haft nytta av med mina pumpar.Du sätter upp små remsor av toa/hushållspapper överst i alla dörröppningar,då ser du när du får bästa inställningen på vingarna på pumpen.Då dessa remsor rör sig av minsta luftdrag.Funkade för mig.
/Flugfiskarn
/Flugfiskarn
Tack för tipset!Flugfiskarn skrev:Då det gäller att ställa in en pump,så finns det ett bra sätt,som jag själv haft nytta av med mina pumpar.Du sätter upp små remsor av toa/hushållspapper överst i alla dörröppningar,då ser du när du får bästa inställningen på vingarna på pumpen.Då dessa remsor rör sig av minsta luftdrag.Funkade för mig.![]()
/Flugfiskarn
Har nu kört några veckor och allt funkar verkar det som.
Energiförbrukningen verkar gå ner men det är ju tidigt att säga säkert...
Trotts att vi har en dörr som stoppar upp är jag förvånad över hur långt värmen spridder sig!
Har gått och skruvat ner elementen i fler rum än planerat!!
Jo nog lär ni se en minskning av elförbrukningen.
Och pump(arna) sprider värmen rätt bra,men prova att sätta remsorna,så kanske ni får ännu bättre spridning? Jag fick öppna upp en dörröppning,som jag la igen då jag köpte huset. För mitt hus har inte så öppen planlösning,så jag var tvungen att göra det.Men nu har jag ju två pumpar(En per våning),så nu är det inga problem att få spridning. Har kört mitt ordinarie vattenburna värmesystem sedan feb -07.
Hoppas slippa dra igång det i vinter?
I vintras så förbrukade pumparna tillsammans ca 4500kWh under 6 månader.
Vilket är rätt bra....Hade som kallast -32,men annars låg det mellan -5 och -15 under hela vintern.
/Flugfiskarn
/Flugfiskarn
Innedelar sitter optimalt med 20-40cm luft mellan tak och ovansida, för bästa flöde på luften. Så länge man har normal takhöjd på 2.5-3m och inget extremt såklart 
Utedelen spelar mindre roll men den sitter bäst mot syd, på så sätt får den det så milt som möjligt när det kryper ner på många minusgrader.
Utedelen spelar mindre roll men den sitter bäst mot syd, på så sätt får den det så milt som möjligt när det kryper ner på många minusgrader.
Om man vill optimera för pumpen att göra värme så borde en så låg placering av innedelen som möjligt vara det bästa, eftersom varm luft stiger uppåt och därmed får pumpen en låg temp att jobba mot ( jmfr med låg vs hög framledningestemp i ett vattenburet system och värmepumpsdrift ). Av praktiska skäl vet jag inte ifall man vill ha den i fot nivå, men det borde vara det bästa..titanium skrev:
Utedelen skall sitta skyddad från vind.. Annars blåser det in regn och snöslask i den som den måste smälta bort genom att ta energi från huset..
Det skadar inte ifall den sitter soligt, men jag tror inte att det har så stor betydelse eftersom den tar energi ur luften, och luften har väl ganska lika temeratur på solsida och skuggsida i tex en blek januaridag, eller ? Det är stora mängder luft som dras genom utedelen....