Forumare!
Vi ska lägga in ett prisvärt laminatgolv i fritidshuset. Jag har kokat ner det till två alternativ och undrar nu om några här inne kan bidra med för- och nackdelar kring respektive sort?
Valet står mellan:
Lärk Salice från Logoclic (Bauhaus) 1 285 x 192 x 8 mm 169:- kvm
Tundra vitkalkad furu (Ikea) 128.6 x 19.4 cm 7 mm 99:- kvm
De är snarlika i utseendet så vågar man välja det billigare från IKEA eller havererar kanterna mellan brädorna på kort tid...? Ungefär så!
/Lengan
Vi ska lägga in ett prisvärt laminatgolv i fritidshuset. Jag har kokat ner det till två alternativ och undrar nu om några här inne kan bidra med för- och nackdelar kring respektive sort?
Valet står mellan:
Lärk Salice från Logoclic (Bauhaus) 1 285 x 192 x 8 mm 169:- kvm
Tundra vitkalkad furu (Ikea) 128.6 x 19.4 cm 7 mm 99:- kvm
De är snarlika i utseendet så vågar man välja det billigare från IKEA eller havererar kanterna mellan brädorna på kort tid...? Ungefär så!
/Lengan
För några år sedan så lade jag in det billiga Tundra från Ikea i en lägenhet. Det är snyggt och ligger bra MEN det är väldigt känsligt för vatten vilket iofs alla laminatgolv är?
Jag skulle byta kylskåp och ställde det gamla tillfälligt i rummet med Tundra golv, under natten läckte det ut vatten från kylen och orsakade synliga bubblor och ojämnheter i skarven på golvet. Våttorkning och moppande var dock inga problem alls, samma golv låg även i hallen och där klarade sig golvet över förväntan så det är väl stillastående vatten man får passa sig för.
Jag skulle byta kylskåp och ställde det gamla tillfälligt i rummet med Tundra golv, under natten läckte det ut vatten från kylen och orsakade synliga bubblor och ojämnheter i skarven på golvet. Våttorkning och moppande var dock inga problem alls, samma golv låg även i hallen och där klarade sig golvet över förväntan så det är väl stillastående vatten man får passa sig för.
Uppdatering!
Det blev Tundra av leveransskäl.
Vi är nöjda so far! Golvet är matt till skillnad från laminatgolvet i hallen bredvid, så som vi önskade.
Skarvarna blev hyfsat bra, några flisor gick vid montering.
Det blev Tundra av leveransskäl.
Vi är nöjda so far! Golvet är matt till skillnad från laminatgolvet i hallen bredvid, så som vi önskade.
Skarvarna blev hyfsat bra, några flisor gick vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips från Husqvarna-ägare – vilken modell ska jag välja?
Robotgräsklippare -
Vilken Makita-spikpistol bör jag välja? (batteri)
Verktyg & Maskiner -
Istället för Nibe F-110, vilken vvb ska jag välja?
Vatten & Avlopp -
TV- vilken ska man välja?
HiFi, TV & Hembio -
Vad ska jag välja till villa 190 kvm -74, platta på mark?
Värmepumpar