Mikael_L
Valet av klinker och kakel börjar närma sig ... :|
OK, inte nästa vecka direkt, men bäst att vara lite proaktiv.

Vad ska man tänka på när man väljer?
Ta gärna upp alla slags aspekter i den här tråden, allt är till hjälp.

Men alldeles särskilt undrar vi över släta plattor vs mönstrade på olika sätt.

Halkar man lätt på en del?
Är det svårt att torka bort vatten på andra?

Just nu har vi plattor med småknottrig yta, dom upplever vi aldrig som hala, men väldigt dryga att försöka torka av vattnet från.
När man drar över med fönsterskrapan så blir det ändå en rätt rejäl vattenfilm kvar.
Nu är det iofs inte golvvärme här, men på nästa ställe.

Ge oss alla tips och råd ni har över vad vi kan tänka på när vi går och tittar och klämmer och känner i butikerna.

Jag försöker välja klinker där det även går att köpa små plattor till duchen typ 40 *60mm då kan man lyckas med fint fall i duchen.

Vi har 2 badrum, släta och matta i ett lite mer blänk men mönstrade i det andra. Det är inte halt på nåt av dom. Torkar av vatten gör vi aldrig, vattenburen golvvärme torkar upp det på några minuter.
Vet inte vad som blir halt? blanka kanske?

Välja plattor är det värsta som finns på huset, det finns så sjukt många olika färger, storlekar, mönster, prisnivåer att man mest blir orolig i huvet :)

Vi har lagt rätt stora klinker på golvet men använt 10x10 i duschen för att få ett bra fall, tycker det är snyggare än kuvertskuret men det är en smaksak förstås.

Vet min arbetskollega klagar på att klinkersen i ena duschen är hal så det spelar nog in. Själva har vi väldigt skrovligt klinker men jag har aldrig upplevt några problem att vattnet står kvar och då har vi ändå kalkrikt vatten men dock golvvärme så det torkar ut.
Annars tycker jag det skrovliga klinkersen är mycket mer bekvämt att gå på än det släta som vi har i köket.

T
Kan bero på att slät klinkers känns kallare att gå på än skrovligt, just för att foten får mer kontakt med hela underlaget.

Mikael_L
Bezt skrev:
Annars tycker jag det skrovliga klinkersen är mycket mer bekvämt att gå på än det släta som vi har i köket.
Eller beroende på att man går omkring längre tid på köksklinkret så fötterna blir tröttare. ;)

Kuvertskuret ... hmm, är det då plattorna är skurna i trianglar innan läggningen ...?

Jag kan också nämna att det är relativt kalkrikt vatten, jag har för mig att en del avråder från blankt kakel då, stämmer det?

Mikael_L skrev:
Kuvertskuret ... hmm, är det då plattorna är skurna i trianglar innan läggningen ...?
Jag kan också nämna att det är relativt kalkrikt vatten, jag har för mig att en del avråder från blankt kakel då, stämmer det?
Jo så betyder det, finns bra bilder i en tråd som var aktiv för några månader sen där kuvertskärningen var väldigt proffsigt utförd, snyggare än nåt jag sett i verkligheten faktiskt, men jag föredrar mindre plattor i avvikande färg.

Kalk lämnar ju väldigt synliga märken när vattnet torkar och det syns kanske bättre på släta plattor? annars borde färgen vara mer avgörande om det syns eller inte tycker jag.
En avvägning det där, ha plattor där allt syns så man kan städa bort det eller ha plattor där det inte syns så man slipper en massa städning, fast det sistnämnda innebär att det är smutsigt kanske? :P

Annars kan man installera en sån där lång brunn längs med ena väggen och lägga fallet åt ett håll bara och kan använda stora plattor hela vägen.

Mikael_L skrev:
Ja, det ligger mycket i det. Kalken bildar mata fläckar som syns tydligt på blank yta. Tycker inte att man ska ha blankt på golv om inte för annat så blir ljusreflexer från spots något som kanske irriterar en. Stort ( mindre fogyta som släpper fukt bakom kakel) halvmatt, matt och slät blir OK på ytor i duschen. Övriga torra väggar är smaksak, jag vill ha dom blanka och släta ( dammet fastnar ej så lätt).
Man kan hitta serier som har olika glans och storlek men passar ihop.

Mitt källarbadrum fick mat, en aning mönstrad 16x16 klinkergolv - stor fogyta som får golvet att andas, känns något varmare utan golvvärme, bra halkbroms. Stora mata plattor i duschhörna -minimalt med fogar som åldras först av allt, avkalkning med större intervaller än blankt.
Väggar - små, blanka.
Kände på några plattor med halkhindrande "sandkorn" i ytan och var inte alls imponerad med tanke på att moppen skulle dras som på sandpapper :).
Fick tips i butiken: tar du max 10x10 som golv så kommer fogarna hindra halkan och även blank upplevs ej som halkigt. Större golvplattor är oftast anpassade till att gå på - matta , något mönstrade men inte så djupt att vatten bildar pölar.
Dock skulle jag inte vilja ha mönstrad yta på duschväggar där vattendroppar rinner i samma "mönsterkanaler" hela tiden och snabbt bygger avlagringar i reniller så mat och slätt blev mitt val.
Valde till golv multifärgade plattor så att man inte upplever några sandkorn som totalt nersmutsning :).

Hade svårt att få ihop det hela färgmässigt eftersom jag letade utanför svart-grå-vitt färgskala och blandade olika serier. Mycket enklare att hålla sej till en eller kompletterande serier och till modefärger där utbudet är som störst.
Ta gärna några plattor hem och fundera innan du bestämmer dej. Har du mycket dagsljus i rummet så se plattorna i dagsljuset och ej i butiksbelysning. Var ute i god tid så du hinner ångra dej innan det blir för sent ( leveranstider) :).
gaia

Mikael_L
Hej.
Jag gick och kollade lite på kakel och klinker, nu börjar det verkligen bli hög tid att bestämma sig :)

Jag tittade på blanka resp matta kakel i 15x15 och fick en tanke, en idé.
Om man kaklar med matt vitt kakel hela väggen, men tar en horisontell linje med blanka kakel på en lämplig höjd, som en dekorationslinje.
Blir det snyggt tro? eller a*us ...

I befintligt badrum har vi vita 15x15 plattor på väggarna, grått golv.
Sen är det en rad med plattor på ca 150 höjd som är gråa, nästan som golvet men lite ljusare.
Golvet är alltså relativt ljust grått och dekorationsraden ännu lite ljusare, så det blir trots allt en relativt diskret dekoration, som inte skriker en i ögonen "HÄR ÄR JAG, TITTA på MIG". :)

Vi tycker om detta rätt bra faktiskt, det har en tidlöshet som vi uppskattar.

Men frågan i inlägget är alltså, lite dekoration eller inte dekoration.
Och om en rand med blankt kakel på övrigt matt kakel eller tvärtom skulle kunna te sig snyggt eller bara se konstigt ut.
Det kanske t.o.m är någon som provat.

Mikael_L skrev:
Men frågan i inlägget är alltså, lite dekoration eller inte dekoration.
Och om en rand med blankt kakel på övrigt matt kakel eller tvärtom skulle kunna te sig snyggt eller bara se konstigt ut.Det kanske t.o.m är någon som provat.
Om ditt rum kommer att ha många möbler och sparsamt med synliga väggar så blir kanske kakeldekor inte så nödvändigt och knappast synligt? Då ska du överväga om det är lönt att lägga något mönster som ändå försvinner bakom färgstarka möbler ....
Jag skulle gott tänka mej att en så diskret elegant dekoration i matt/blank blir snyggt. Man kan sätta matt kakel i duschen ( praktisk) och blandat matt och blank utanför.
Det behöver inte vara bara en enkel vågrätt rand - kanske litet tråkigt? Man kan kakla också i större fält och lodrät fex matt fält bakom vit wc stol eller vask som är ju blanka så får man inredningen att spela en roll i designen :). Eller nedersta vägghalva blank och översta matt med fex en tandat övergång. Leker man med matt/blank så ska man helst inte leka med plattor dvs lägga dom i mönster på diagonalen för att det inte ska bli för rörigt med fogar som sprättar åt alla hål.

15x15 kakel är en smidig mått som gör sej bra i badrummen som vanligtvis brukar inte vara stora, tycker jag. Ta några kakel av båda sorter och laborera hemma :). Den matta ytan blir alltid en aning mörkare fast både blank och matt är lika vita. Dom reflekterar ljuset olika och det är bäst att se det i eget badrum innan man bestämmer sej vad är ok.
Lycka till!
gaia ( som körde många rundor till kakelbutiker)

Golv: hyper multi color :)

Jag gjorde ett badrum åt en kund med varannan rad matt och blank i hela badrummet sen var det samma platta i duschhörnan, var ju lite drygt å sätta inte vet jag om det blev jättesnyggt heller
Ska se om jag hittar nån bild

Jag har rensat bort ett troligt reklaminlägg.

Ny medlem, första enda inlägget, ofullständig profil, Trådlyft

/moderator

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.