3 075 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Välja: Kakelugn/öppen spis/murspis? brf lägenhet fr 1913
Jag går i tankar om att låta mura upp en, eventuellt 2 brasvärmekällor i min bostad, lgh brf.
det är 2,70m högt till taket och huset är pampigt från 1910.
Grannen under mig i likadan lägenhet är med i styrelsen och för ca 2 år sen knackade han på dörren och frågade om jag var intresserad av att vara med och bekosta provtryckning av skorstenen. Sedan rann det ut i sanden men han kan vara intresserad fortarande, har bara inte frågat.
Känner att jag inte får oberoende råd någonstans så kanske här.
Vi har centralvärme i huset så det kommer endast att bli fråga om myseldning. Hur ofta, det får tiden visa, ser att grannen mitt emot som har en likadan spegelvänd lägenhet eldar ofta på vintern.
Så den stora frågan är vad ska man välja? Har haft flera hantverkare som gett prisförslag och för två gamla kakelugnar av en etablerad hantverkare, samma som murade upp hos grannen mitt emot, landar vi på 150-180t.
Båda ska stå på var sin sida om samma vägg (där skorstenen finns) den ena rund, den andra rektangulär. Båda ska vara vita, så spartanska som möjligt utan för många krusiduller.
Men:
- Är det rätt beslut?
- Är det bättre med en öppen spis med kasett istället?
- eller en tegelugn?
- eller något helt annat?
- Vad är bäst med tanke på den dagen jag vill sälja lägenheten?
- Hur blir det med rotavdrag, hur ska man agera för att miska kostnaderna så mycket som möjligt?
- Vad ska jag mer tänka på?
Naturligtvis ska skorstensfejarmästaren göra sitt innan och förbereda skorstenshål med rätt höjd för de värmekällor som nu blir aktuella.
Tacksam för alla sorters tips och synpunkter.
det är 2,70m högt till taket och huset är pampigt från 1910.
Grannen under mig i likadan lägenhet är med i styrelsen och för ca 2 år sen knackade han på dörren och frågade om jag var intresserad av att vara med och bekosta provtryckning av skorstenen. Sedan rann det ut i sanden men han kan vara intresserad fortarande, har bara inte frågat.
Känner att jag inte får oberoende råd någonstans så kanske här.
Vi har centralvärme i huset så det kommer endast att bli fråga om myseldning. Hur ofta, det får tiden visa, ser att grannen mitt emot som har en likadan spegelvänd lägenhet eldar ofta på vintern.
Så den stora frågan är vad ska man välja? Har haft flera hantverkare som gett prisförslag och för två gamla kakelugnar av en etablerad hantverkare, samma som murade upp hos grannen mitt emot, landar vi på 150-180t.
Båda ska stå på var sin sida om samma vägg (där skorstenen finns) den ena rund, den andra rektangulär. Båda ska vara vita, så spartanska som möjligt utan för många krusiduller.
Men:
- Är det rätt beslut?
- Är det bättre med en öppen spis med kasett istället?
- eller en tegelugn?
- eller något helt annat?
- Vad är bäst med tanke på den dagen jag vill sälja lägenheten?
- Hur blir det med rotavdrag, hur ska man agera för att miska kostnaderna så mycket som möjligt?
- Vad ska jag mer tänka på?
Naturligtvis ska skorstensfejarmästaren göra sitt innan och förbereda skorstenshål med rätt höjd för de värmekällor som nu blir aktuella.
Tacksam för alla sorters tips och synpunkter.
Om ni inte gör det för att få tillbaka eller tjäna pengar på det är det ju en trevlig ide. Låter dock lite överdrivet med 2 st. Jag skulle satsat på en så tidsenlig model så möjligt eller två. Alltså knappast en insats då ni inte behöver elda för att spara pengar.
Jag skulle rekommendera att leta efter en så tidsenlig kakelugn som möjligt. Alternativt en ny kakelugn. Gabriel kakelugnar gör väldigt fina både moderna och klassiska. Finns både med eller utan glaslucka så du kan njuta av elden. Välj inte en öppen spis med kassett. Det blir bara olidligt varmt och du kan knappt tillgodogöra dig värmen. Att bygga en kakelugn kostar dig en slant men det får du säkert tillbaka med råge. Dock tycker jag 150-180kkr låter mycket.
Rekommenderar dig även att ställa dina frågor i detta forum på Facebook:
https://www.facebook.com/groups/Kakelugnar.Rorspisar/
Där finns kanske den största samlade expertisen på kakelugnar i Sverige. Där har jag fått bra hjälp! Där kan de säkert hjälpa dig med alla dina frågor samt svara om 150-180kkr är vettigt.
Rekommenderar dig även att ställa dina frågor i detta forum på Facebook:
https://www.facebook.com/groups/Kakelugnar.Rorspisar/
Där finns kanske den största samlade expertisen på kakelugnar i Sverige. Där har jag fått bra hjälp! Där kan de säkert hjälpa dig med alla dina frågor samt svara om 150-180kkr är vettigt.
Glöm inte tillstånd från Brf...
http://www.unt.se/uppland/uppsala/installerade-kamin-utan-tillstand-3801454.aspx
http://www.unt.se/uppland/uppsala/installerade-kamin-utan-tillstand-3801454.aspx
Håller med ovan - inte kassett. Det är bara ett otyg för värmeekonomi. Själv gillar jag öppen spis mest för myseldning, man ser ju elden bäst
. Kakelugn kanske är mer tidstypiskt, men vi hade åtminstone öppen spis i vår 20-talslägenhet.
Jonatan79: Vi varken får tillbaka eller tjänar några pengar på detta, vi gör det endast för trivselns skull.
Kuntri: Den summan är för 2 kakelugnar, en rektangulär i vardagsrummet och en rund i sovrummet bakom
jarlh: givetvis ska brf ge tillstånd, funderar t.o.m på att sätta upp lappar så man kan gå ihop med andra intresserade och starta en arbetsgrupp.
osiris: de flesta jag talar med är emot kassett. det blri nog inte det. tack.
Fråga: kakelugn är ensbetydande med eldning med stängd lucka, dvs kan man glömma att se elden då?
håller med om att det kanske är för mycket med 2, väljer vi en så blir det den rektangulära i vardagsrummet.
Kuntri: Den summan är för 2 kakelugnar, en rektangulär i vardagsrummet och en rund i sovrummet bakom
jarlh: givetvis ska brf ge tillstånd, funderar t.o.m på att sätta upp lappar så man kan gå ihop med andra intresserade och starta en arbetsgrupp.
osiris: de flesta jag talar med är emot kassett. det blri nog inte det. tack.
Fråga: kakelugn är ensbetydande med eldning med stängd lucka, dvs kan man glömma att se elden då?
håller med om att det kanske är för mycket med 2, väljer vi en så blir det den rektangulära i vardagsrummet.
Ok, för två låter det som ett vettigt pris! Missade att det var två ni var ute efter.ClaesMalmö skrev:Kuntri: Den summan är för 2 kakelugnar, en rektangulär i vardagsrummet och en rund i sovrummet bakom
Kolla tex på http://www.gabrielkakelugnar.se/ . Ja de är min favorit!
Till mitt hus jag ska bygga ska jag installera en modern variant på kakelugnen:
http://www.waltherab.se/produkter/brunner-kaminer/systemugnar-bso/bso-02 - Tunnelvarianten
Hade jag haft vettig plats att ställa den hade jag valt en variant på http://www.gabrielkakelugnar.se/Modeller/Moderna/STUDIO2
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Öppen kakelugn
Hemma hos -
Kakelugn som är en fd. öppen spis!
Lösvirke & Timmerhus -
Bygga om öppen spis till kakelugn?
Byggnadsvård -
Välja Öppen fiber?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Telia öppen fiber. Möjlighet att välja innehåll från flera tjänsteleverantörer?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G