Om spåren i klyvkniven inte räcker till för att sänka kniven så den hamnar under klingans topp med en eller två mm. Kan man inte då ta fram vinkel kapen och göra spåret/spåren längre ?. Man kanske får fixa till radien på kniven om man tycker att den av viker för mycket. Så himlans noga är det inte bara det sitter lite metall bakom klingan

Pär

Här finns också en ganska tydlig bild på hur klyvkniven skall sitta:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...d-med-maskiner-och-verktyg-9.html#post1067002

Till min Bosch GTS 10 så beställde jag en extra klyvkniv som reservdel, tror den kostade strax undeer 300 kr från Beijer. Sedan tog jag och markerade klingans höjd och tog bort det som sticker upp ovanför klingan:
Klyvkniv_mod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Naturligtvis måste då ett separat klingskydd användas med denna kniven. Denna använder jag till spårning när klingan inte skall gå igenom materialet och den vanliga inte fungerar.

Det låter smart, om man inte har en kompis som kan skärs ut en ny kniv med laser. Hur är det med klingskyddet? Enda gången man vill ha en klyvkniv som är lägre än klingan är väl när man spårar eller sågar utan att klingan går helt igenom, bör man ändå ha ett klingskydd? Jag tänker att klingan inte är exponerad under den typen av körning, och att det därför borde vara ok. Men klingskyddet hindrar kanske återkast oxå?

Jag har faktiskt en bekant som kunde laserskurit åt mig ;) men det var enklare att göra såhär än att fixa en exakt ritning eller mall. Dessutom är ju även tjockleken på kniven lite kritisk. Kniven skall vara tjockare än stommen på klingan men tunnare än sågsnittet. Kniven skall ju förhindra att materialet klämmer om klingan samtidigt som den inte skall hindra matningen framåt. I mitt fall så är kniven 2,20 mm tjock, jag vet inte om detta är en vanligt förekommande plåttjocklek (det kanske inte är något problem att hitta vilken tjocklek som helst)?

Angående klingskyddet så kan man väl tycka att så länge klingan är inne i materialet så gör det inte mycket nytta. Men klingan snurrar ju även innan och efter att materialet är där. Dessutom tycker jag klingskyddet är en ganska bra markering som säger "inga fingrar eller annat här". Bara för att materialet är mellan klingan och fingrarna just när man lägger dit handen så är det inget som säger att materialet är kvar 1/10 sekund senare. Materialet kan försvinna snabbt om något går snett.

Klokt resonerat!

P
nu när ni endå är inne och pratar klyvkniv tänkte jag ställa in en fråga... vad är det för sorts grej bakom klyvknivarna på de amerikanska sågarna? ser ut som en taggig liggande klyvkniv?

nu är ju detta Dewalts senaste såg så det kanske är nåt nytt påhitt med?

• 10003778_690057677720419_412046175_o.jpg
    Skapa konto
  • 1978327_690057021053818_1644722013_o.jpg
    Skapa konto
pleqtiz skrev:
nu när ni endå är inne och pratar klyvkniv tänkte jag ställa in en fråga... vad är det för sorts grej bakom klyvknivarna på de amerikanska sågarna? ser ut som en taggig liggande klyvkniv?

nu är ju detta Dewalts senaste såg så det kanske är nåt nytt påhitt med?
Som jag förstått det så ska det hindra kickback genom att taggarna hugger tag i materialet om det rör sig baklänges.

Kan vara ute och cykla men...

Så att sågämnet inte skall kunna åka tillbaka framåt (mot framsidan). De kallar den väl "Anti-kick-back klaw" eller något liknande..

De kallas "Anti kick-back pawls" Har funnits i USA i evigheter. Ofta så klumpigt utförda att de tas bort relativt omgående av användaren.

Edit: Oj, många på den bollen!

Jag upptäckte ett litet problem när jag körde grunda spår på min XC att bakkanten på klyvkniven stack upp så den inte gick fri i spåret så jag plockade ur kniven och filade spåret ca. 5mm längre så gick kniven fri i spåret.

Klyvkniv.jpg
Skapa konto

Det skulle säkert fungerat lika bra att ta av lite på bakkanten på kniven:)

P
Tack för svaret :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.