2 799 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Välja blad för sticksåg
Godmorgon!
Efter lite tips från forumet och bekanta för val av Sticksåg så slutade det med en Bosch GST 90 E en limpmodell som nog kommer duga fint till det jag ska ha den till.
Men har hört att man alltid ska välja bra sågblad för bästa resultat, och att det knappt spelar någon roll vad man har för maskin ifall bladen inte håller måttet.
Så min fråga till er är
Vad bör man välja för blad? märke? vad är bra och vad ska man undvika?
Såg 3 st olika för trä från Bosch:
Basic wood
Clean wood
Speed wood
Precision wood
Är speed wood ifall man ska såga bara rakt igenom? clean ifall man vill ha snygga snitt? ifall jag har rätt där vad betyder då basic wood och Precision wood? vad blir resultatet från det?
Tack på förhand och ha en kanonfin dag!
Mvh,
Efter lite tips från forumet och bekanta för val av Sticksåg så slutade det med en Bosch GST 90 E en limpmodell som nog kommer duga fint till det jag ska ha den till.
Men har hört att man alltid ska välja bra sågblad för bästa resultat, och att det knappt spelar någon roll vad man har för maskin ifall bladen inte håller måttet.
Så min fråga till er är
Vad bör man välja för blad? märke? vad är bra och vad ska man undvika?
Såg 3 st olika för trä från Bosch:
Basic wood
Clean wood
Speed wood
Precision wood
Är speed wood ifall man ska såga bara rakt igenom? clean ifall man vill ha snygga snitt? ifall jag har rätt där vad betyder då basic wood och Precision wood? vad blir resultatet från det?
Tack på förhand och ha en kanonfin dag!
Mvh,
Redigerat:
Bosch bladen funkar bra och håller bra kvalitet tycker jag.
Det som skiljer är tandning och vinkel. Ju snabbare blad desto grövre snitt kan generellt säga.
Här kan de se och jämföra Bosch ladda. http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172320/sticksagblad/
Det som skiljer är tandning och vinkel. Ju snabbare blad desto grövre snitt kan generellt säga.
Här kan de se och jämföra Bosch ladda. http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172320/sticksagblad/
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Det står ju ofta på paketen vad de lämpar sig till. Jag tror precision wood är det ganska grova bladet som är bra till att såga ur reglar och grövre virke med då bladet inte svänger av i botten. Men det lämnar ingen fin snittyta.
Speed wood är mest för att såga osb/plyfa som inte är så tjockt. Inget fint snitt men det går fort.
Ja de flesta går ju att lista ut tack vare namnen.
Bosch gör bra blad så de kan du hålla dig till. Unvik Dewalt i alla former av sågblad. De har blivit riktigt usla de senaste åren
Speed wood är mest för att såga osb/plyfa som inte är så tjockt. Inget fint snitt men det går fort.
Ja de flesta går ju att lista ut tack vare namnen.
Bosch gör bra blad så de kan du hålla dig till. Unvik Dewalt i alla former av sågblad. De har blivit riktigt usla de senaste åren
Redigerat:
Klicka här för att svara