Hej!

Jag behöver lite hjälp med att välja dimension på stamrör för kall- och varmvatten.

Från inkommande vatten så är avstånden följande:
3m Kök
7m Badrum med WC, handfat och dusch
14m Badrum med WC, handfat, dusch

Idag sitter det 12mm rör överallt och det smäller ordentligt i ledningarna om man stänger en kran väldigt snabbt.

I badrummet längst bort kommer vi att installera ett bubbelkar.

Min fråga är om det räcker att gå upp en dimension till 15mm överallt eller ska man fläska på ordentligt och dra en 18mm eller 22mm stam och ha 15mm avstick ?

Jag vet att det finns lite olika trådar men Främst vill jag bli av med "smällarna". Vad gäller flödet tror jag att 15mm funkar helt okej, vi kommer inte att ha flera förbrukare samtidigt.

MVH
Peter

Tror snarare att smällarna beror på blandarna. Kolla om du kan byta till mjukstängande. Sedan finns det mycket mindre greojor om du går över 15 mm och det blir dyrare. Jag hade installerat mjukstängande blandare överallt (eller vilka kvalitetsblandare som helst, har aldrig hört att smällar är ett problem på märkesblandare av nyare modell) och så dragit 15mm rör överallt. Eller är rören dåligt förankrade?

/Anders

Det finns en beräkningstabell på uponors hemsida. Har för mig att det var i ett PDF dokument. Den gällde iofs PEX rör.

Rent spontant så kanske det är lite klent med 15mm om allt i badrummet 14m bort går på samma rör. Då tror jag att det är risk att du får märkbart tryckfall i duschen eller handfatet när du spolat på toan så att den börjar fylla på igen.

Jag skulle tro att om du hittar tabellen jag såg hos uponor så kommer du fram till att köra med 18mm till en fördelare vid badrummet. Och sedan 15mm ut från den. Skall du ha synliga utanpåliggande rör så kanske du kan ha 12mm till handfat, toa och dusch, men kör 15 till badkaret.

F
En sak att ta hänsyn till förutom tryckfallet är tiden det tar att få fram varmvatten som ökar ganska mycket när dimensionen ökar. Sen finns det regler eller om det är rek (tror det är minst 15mm) när man har badkar. Finns säkert nån VVSare som kan rätta mig.

Minst 15mm kopparrör ja, dvs 22 PEX för att få samma flöde.

GustavW skrev:
Minst 15mm kopparrör ja, dvs 22 PEX för att få samma flöde.
Om jag har 15mm inkommande i badrummet nu och ska koppla vidare med PEX (RiR) till en badkarsblandare bör jag alltså välja 22mm PEX i väggarna?

Krilleman
Det är en stor skillnad i motstånd och flöde - pex kontra Cu -, till Pex:ens fördel! Du behöver absolut inte gå upp till 22 PEX för att motsvara en 15 Cu ledning! Räcker lätt med en 15 RiR uponor eller som jag skulle rekomendera är 16 LK RiR. Den orkar leverara 30% mer vatten än 15 RiR!

Beträffande stamledningen tycker jag du kan dra 22 från mätare till sista/näst sista förgreningen, alternativt 18 till sista förgreningen och 15 vidare till bubbeln. Men 18 är en lite "udda" dimensin! Med 22 blir mindre känsligt för tyckfall när flera förbrukare är igång (det kommer du garanterat råka ut för)! Och som redan skrivet, köp nya kvalitetsblandare med mjukstägning!

dusch / badkar / tvättmaskin / kök - bör kopplas med 15, då följer man standraden! Resten går fint med 12.

Hej!

Tack för Era svar.

Det blir 15mm överallt och en grövre ledning drar jag så långt det går, har utanpåliggande ledningar överallt och känner att 22mm vill jag inte gärna ha synligt i onödan.

Mjukstängande blandare får det också bli, jag byter först den som det idag är mest problem med och med lite flyt kanske ökningen till 15mm gör att övriga tystnar....

MVH
Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.