16 244 läst ·
66 svar
16k läst
66 svar
Välj rätt skruvdragare
Grön Bosch funkar som hobby maskin ,men skulle jag använda en sådan maskin på jobbet så skulle den inte hålla länge . Dyra maskiner är oftast tyngre men det är bättre material i domBygger i betong skrev:Vi har byggt flera småhus de senaste 2 åren och valde två gröna Bosch med 18v batteri. Den mindre är lätt och otroligt välbalanserad, mkt bra för gipsskruv och alla enklare dragningar. Den större är stark som en oxe. Maskinerna är efter synnerligen flitig användning fortfarande i mycket gott skick och ett nöje att använda, dagligen. Jag kan därför inte förstå vad testmannen grundar sin dissning av gröna Bosch på? Jag skulle säga att de är kvalitetsmaskiner som är mycket välbyggda i alla avseenden. Enda nackdelen jag kan komma på är att batterierna som följde med inte har 3 Ah, men det är eg. inget problem när man har flera maskiner igång och sköter om laddningen så allt är laddat över natten.
Just när man sätter gips tycker jag att många gör fel och använder för kraftiga maskiner (läs; borrmaskiner) när de egentligen borde använda klena skruvdragare; det är väldigt lätt hänt att skruvarna dras in för långt och att de går igenom pappen på gipsskivan, eller ännu värre, mosar hela gipset.phl skrev:
När man sätter gips så kan det vara fördel att använda en så klen skruvdragare som möjligt. Det ger den bästa kontrollen.
En gipsskruvdragare är kanske optimalt men det är nog överkurs för de flesta amatörer, om man inte har ett väldigt stort verktygsintresse
Man kan skruva ner styrkan på en skruvdragare.McStewart skrev:Just när man sätter gips tycker jag att många gör fel och använder för kraftiga maskiner (läs; borrmaskiner) när de egentligen borde använda klena skruvdragare; det är väldigt lätt hänt att skruvarna dras in för långt och att de går igenom pappen på gipsskivan, eller ännu värre, mosar hela gipset.
När man sätter gips så kan det vara fördel att använda en så klen skruvdragare som möjligt. Det ger den bästa kontrollen.
En gipsskruvdragare är kanske optimalt men det är nog överkurs för de flesta amatörer, om man inte har ett väldigt stort verktygsintresse![]()
Men skruvar man mycket gips och inte har riktig gipsdragare så köper man sej en bitshållare med djupstop.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Eftersom en av de första meningarna i artikeln är "En batteridriven skruvdragare är troligtvis husägarens mest användbara maskin." misstänker i alla fall jag att artikeln riktar sig till husägare och andra hobbyanvändare.Polos skrev:
Inte heller jag förstår dissen av grön Bosch. Min 18V-gröning har tålt mycket stryk i fem år. Nu har jag kompletterat med en blå Bosch, men den gröna används fortfarande flitigt och visar inga tecken på att ge upp.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Dissen av grön Bosch kommer nog dels från yrkesmän som kan hämta ut fina maskiner till nedsatta priser och jobbar med dem dygnet runt. Och dels från från "prylnördar" som måste ha allt från ett visst märke eller så dyrt som möjligt.
Sen tror jag att det kan ligga lite psykologi bakom det via butikernas priser. En blå Bosch ligger sällan under tusenlappen medan gröna diton kan hamna kring 3-400. En BMW är också dyr så att säga.
Sen tror jag att det kan ligga lite psykologi bakom det via butikernas priser. En blå Bosch ligger sällan under tusenlappen medan gröna diton kan hamna kring 3-400. En BMW är också dyr så att säga.
Jag köpte en grön Bosch skruvdragare en för att pröva. Den absolut sämsta skiten jag någonsin rört. Blå Bosch har man ju hört ska hålla någon sorts kvalitet men mina erfarenheter av de gröna maskinerna har lett till att jag undviker märket överhuvudtaget. Jag begriper inte hur man kan förstöra sitt varumärke med sån där dynga? Jag använder hellre Biltema än Bosch.
Trams imo att ryobi skulle vara skräp.
Har byggt en hel del med min ryobimaskin och den funkar kanon.
Det har blivigt ryobi eftersom dom typ var först för vanliga konsumenter att ha maskiner som man kan dela batteriet mellan varandra. Iaf där jag handlat
Har byggt en hel del med min ryobimaskin och den funkar kanon.
Det har blivigt ryobi eftersom dom typ var först för vanliga konsumenter att ha maskiner som man kan dela batteriet mellan varandra. Iaf där jag handlat
Har man en gång jobbat med proffs grejer så känner man skillnaden, framförallt ergonomiskt är de ljusår mellan budget o proffs modeller, varken ryobi eller grön Bosch kommer i närheten, ja har också dåliga erfarenheter av Bosch, aldrig varit nöjd med något annat än blå stickis,