16 912 läst ·
159 svar
17k läst
159 svar
Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
Gäller att ev eld inomhus inte gör brasa av huset..
Därav att elspis är så elegant.
Därav att elspis är så elegant.
Jepp, det går åt en viss energi kW för att hålla ett rum varmt och det ska tillgodoses, antingen med vatten/el/vedspis eller att bryta upp parketten och elda med. Det sista är att hoppa hopprep 😀som ger enrgi det med, samt ger ett sundare leverne.spikplanka skrev:
HejC cpalm skrev:Keep it simple säger jag.
Många som fantiserar om att kunna leva "som vanligt" vid strömavbrott. Men bättre att ha någon busenkel och högst begränsad lösning än att inte ha något alls pga att hela projektet fallerat på att det blev överambitiöst.
Det finns normalt inte heller något ekonomiskt incitament så sällan som det i praktiken är strömavbrott.
Min ambition är att hålla det simpelt
När jag köpte huset 1994 med el/ved/olja som uppvärmning och ett strömavbrott på ett dygn räknades som långt och vi hade televerket med rimligt en vecka med uppbackning då var det en annan problematik att lösa
När jag ca 10 år senare äntligen kunde köpa den bergvärmepump jag efterfrågade. Då satte jag in två spisinsatser för värmen, men eftersom möjligheten till telefonförbindelser längre än 1-4 timmar med mobilen inte längre finns, så var jag tvungen att lösa även den problematiken. Detta eftersom föräldrar syskon och andra man behöver nå för samverkan kvarstår.
Lyssnar du på informationen i samband med den nya ”Om kriget eller kriget kommer” så har det, att klara sig i en vecka och att samverka med andra (varandra), betonats
Keep it simple, under de villkor som gäller
Redigerat:
Jag har två nödbelysningsarmnaturer i huset som går igång när strömmen går, och en i garaget.M Martin Lundmark skrev:Hej Hannuse
När jag, bland annat, tittat påolika system att klara strömavbrott så har jag kommit till den lösning jag idag har i mitt hus och skrivit om en tråd här.
Med ett extra enfas 230V elsystem i mitt hus, med en inverter driven från batterier som är uppbackade med en bensingenerator (ca 4 tim. dygn, 25-50 liter bränsle för en vecka) som går att köra på aspenbränsle som kan lagras i flera år.
Värmen får jag från två vedeldade spisinsatser (en på varje våning) och genom att köra en varvtalsstyrd cirkulationspump (ca 10-20W) så ökar jag sannolikheten att vattnet i värmesystemet inte fryser.
Det gäller att man bygger ett kostnadseffektivt och driftsäkert system som man själv kan sköta driften av och felsöka i samt med möjlighet till redundans (reserver) vid fel även under pågående strömavbrott.
IT-systemet går på UPS (i ca 45min).
Sedan har jag ett intag för elverket, som går till ett dubbeluttag inomhus, så mitt extra enfassystem är inte större än så.
Därifrån har jag anpassade sladdar som jag koppplar in fläkten till kaminen, samt IT-systemet.
Mat lagar jag med gasolkök, gasolgrill, eller bensinköket.
Belysningen i övrigt löser jag med stearinljus och batteridrivna LED-ljuskällor.
För kriget/krisen så har jag en batteridiven vanlig radio.
Om man ville ha högre bekvämlighetsfaktor så hade jag kunnat göra en enkel omkoppling för att köra luftvärmepumpen med elverket, men då blir besninförbrukningen betydligt högre, och eftersom jag har ved så har jag inte fixat detta.
Kör mycker snöskoter och motorcykel, så jag har alltid ca 100 liter bensin hemma.
Så, väldigt simpelt, och det är inte ofta vi har långa strömavbrott, det är ett par gånger per år som det är 2-4 timmar, när orsaken är trädpåfall, men jag bör klara en vecka.
Men naturligvis blir livet inte "som vanligt", huset kommer ju liksom att gå på "sparlåga", men det funkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej HannuseHannuse skrev:
Jag har två nödbelysningsarmnaturer i huset som går igång när strömmen går, och en i garaget.
IT-systemet går på UPS (i ca 45min).
Sedan har jag ett intag för elverket, som går till ett dubbeluttag inomhus, så mitt extra enfassystem är inte större än så.
Därifrån har jag anpassade sladdar som jag koppplar in fläkten till kaminen, samt IT-systemet.
Mat lagar jag med gasolkök, gasolgrill, eller bensinköket.
Belysningen i övrigt löser jag med stearinljus och batteridrivna LED-ljuskällor.
För kriget/krisen så har jag en batteridiven vanlig radio.
Om man ville ha högre bekvämlighetsfaktor så hade jag kunnat göra en enkel omkoppling för att köra luftvärmepumpen med elverket, men då blir besninförbrukningen betydligt högre, och eftersom jag har ved så har jag inte fixat detta.
Kör mycker snöskoter och motorcykel, så jag har alltid ca 100 liter bensin hemma.
Så, väldigt simpelt, och det är inte ofta vi har långa strömavbrott, det är ett par gånger per år som det är 2-4 timmar, när orsaken är trädpåfall, men jag bör klara en vecka.
Men naturligvis blir livet inte "som vanligt", huset kommer ju liksom att gå på "sparlåga", men det funkar.
Batterierna i batterirummet (det tidigare soprummet) står på ständig laddning.
Logga in
Skapa konto
12V / 230 V invertern arbetar hela tiden och kan då driva ett litet enfasnät via en liten elcentral.
Jordfelsbrytaren kommer att kunna fungera som normalt. Men invertern klarar inte av att lösa ut säkringarna men dessa möjliggör att man kan dela upp elnätet vid felsökning.
Logga in
Skapa konto
Det är förberett så att kylskåpet och frysskåpet i köket, en frysbox, delar av det trådlösa nätet en 4W LED sladdlampa i batterirummets tak mm kan kontinuerligt matas av detta 230 V enfas reservkraftnät.
Vid strömavbrott blir då övergången ”blinkfri” till reservkraft. I samband med tidigare golvläggning och köksrenovering drogs kompletterande rör och elledningar för att underlätta reservkraftens enfas elsystem.
Det innebär att jag kan ha husets ”viktiga” elapparater på ständig ”favoriserad” kraft. Ett elintag liknande det för arbetsbaracker och husbilar sitter på väggen och där kan elverket anslutas, för att med ca 4 tim. drift/dygn ladda batterierna med ett beräknat bränslebehov på 25–50 liter aspenbränsle/vecka
Hej spikplankaspikplanka skrev:
För mig har detta varit (och fortfarande är) ett utvecklingsprojekt där jag delvis haft nödvändiga kunskaper, men på vissa områden fått testa mig fram för att förstå hur det är lämpligt att bygga.
Jag har börjat med 12V eftersom jag då enkelt kan, direkt från batterispänning, använda all utrustning gjord för 12V som t.ex. hemelektronik, utrustning för nätverk, utrustning för personbilar etc.
Det ökar redundansen om något går sönder, och ger stor valmöjlighet bland utrustning.
När jag tittade på verkningsgraden och kostnaden mellan att välja 12V och 48V med den effekt som jag dimensionerat för (50-200 W) då är det liten vits att idag gå upp till 48 V.
Om du tittar på inlägget #1 809 i min tråd, Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” Där har jag tittat på hur jag eventuellt en dag (för säg drygt 60 kkr.) skulle kunna ”uppgradera” min reservkraft till högre effekt alternativt en längre driftstid.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-121#post-5893284
För tre batteriladdare Victron Blue Smart IP22 12V 30A (varav en med 3 utgångar) samt en Victron Phoenix VE 12/500 inverter + VE.Direct Bluetooth Smart dongle, och Victron BMV-712 Smart Batterimonitor inklusive 500A shunt och ett Honda EU 22 i Elverk har jag betalat ca 24 500 krspikplanka skrev:
De är beställda från företagen, Lidingö Marin AB, Camping 4U, lindarn.se, Digital Skipper och Amazon
Sedan har jag en del brytare, säkringar, kablar etc. för några tusen kr.
En del utrustning hade jag sedan tidigare.
Imponerande anläggning, mycket snyggt.M Martin Lundmark skrev:Hej Hannuse
Batterierna i batterirummet (det tidigare soprummet) står på ständig laddning.
[bild]
12V / 230 V invertern arbetar hela tiden och kan då driva ett litet enfasnät via en liten elcentral.
Jordfelsbrytaren kommer att kunna fungera som normalt. Men invertern klarar inte av att lösa ut säkringarna men dessa möjliggör att man kan dela upp elnätet vid felsökning.
[bild]
Det är förberett så att kylskåpet och frysskåpet i köket, en frysbox, delar av det trådlösa nätet en 4W LED sladdlampa i batterirummets tak mm kan kontinuerligt matas av detta 230 V enfas reservkraftnät.
Vid strömavbrott blir då övergången ”blinkfri” till reservkraft. I samband med tidigare golvläggning och köksrenovering drogs kompletterande rör och elledningar för att underlätta reservkraftens enfas elsystem.
Det innebär att jag kan ha husets ”viktiga” elapparater på ständig ”favoriserad” kraft. Ett elintag liknande det för arbetsbaracker och husbilar sitter på väggen och där kan elverket anslutas, för att med ca 4 tim. drift/dygn ladda batterierna med ett beräknat bränslebehov på 25–50 liter aspenbränsle/vecka
Jag tog beslutet att inte gå på inverter/batteri, i och med att det är så sällan vi har avbrott längre än några timmar, så jag ville inte ta den kostnaden och underhållet.
Så de första 10 minuterna får UPS:en och nödbelysningen ta, innan jag startar elverket (UPS:en klarar som sagt var längre tid).
Sedan kör jag elverket, och tänder kanske en brasa om det är vinter.
Behovet för mig växlar också med årstiderna.
På vintern är kyl/frys inget problem, då är naturens frysbox öppen 24/7, men då behöver jag värme till huset.
På sommaren är det tvärtom, och då behövs knappast någon belysning, för då är det ljust dygnet runt.
Men hade jag byggt ett helt nytt hus idag, då hade jag troligvis funderat på ett centralt DC-system för belysning till exempel, dagens LED-teknik gör det ju väldigt enkelt och med lång drifttid för små pengar.
Med en bensindriven gräsklippare behöver inte Aspenbensinen lagras extremt länge. Man måste bara komma ihåg att rotera lagret när man köper mer bensin till klipparen.M Martin Lundmark skrev:
Vartalsstyrd låter som att cirkulationspumpen styrs av ett varvtal någonstans, men jag antar att det är tvärtom. Att pumpens varvtal styrs av en sensor av något slag. Vad används i ditt fall?M Martin Lundmark skrev:
Om DC systemet passerar mellan rum så måste man anlita elektriker om det inte finns plugg & uttag mellan. Men även detta med fast installation krånglar till det.Hannuse skrev:
Vilken DC spänning hade du satsat på och varför?
Det håller jag med om. Det enda som inte fungerar hos oss vid strömavbrott är vattenförsörjningen. Därför klurar jag på ett elverk som i stort sett bara behöver klara av att driva vattenpumpen (nämnd i ett tidigare inlägg). Eventuellt vore det trevligt att kunna köra kyl och frys också.C cpalm skrev:
Längden på strömavbrotten beror på hur många ryska robotar som skjuts mot vårt lands elektriska infrastruktur.C cpalm skrev:
En vedspis är inte helt oelegant heller. Vår är ganska liten men den fungerar att steka ägg och bacon på.spikplanka skrev:
Vid ett längre strömavbrott är en vedspis en mycket bra inredningsdetalj. Förutom matlagning bidrar den förstås till husets uppvärmning.