Går du i husbyggartankar? Säkerställ att du har en god relation till en duktig hussäljare så minskar du problemen längre fram. Så här kan du gå till väga.

Du kan läsa artikeln här: Välj hussäljare med omsorg

E
Skrivet av: KnockOnWood

Jag ställer mig mycket frågande till uppgifterna i den här artikeln.
Förstår naturligtvis det goda syftet, men kan inte se hur det skall kunna realiseras i den verklighet vi lever i utan att lägga ytterliga stora kosstnader på köparen.

"Ett annat vanligt fel i kontraktet vid totalentreprenad är att de olika momenten uppskattats till fel kostnad i förhållande till varandra. Om priset för grunden exempelvis uppskattats till 300 000 kronor, men egentligen bör kosta 250 000 kronor"

Och vem, frågar jag, kan säga vad grunden "egentligen "bör" kosta" utan att göra en dyr, detaljerad kalkyl inklusive geologisk undersökning mm.

Nej, detta är kanske något för de stora arenabyggena och liknande, och vi har ju alla läst om hur exakta förkalkylerna har varit i de projekten :(

Nej, nu svävar du nog ut i det blå, Elina!

Men avslutningen är bra: Det handlar till väldigt stor del om förtroende.

Jag håller inte alls med dig KOW. Jag anlitade själv en byggingenjör för att granska våra kontrakt när vi byggde till och hon hittade verkligen saker som vi aldrig själva hade kunnat genomskåda eller inse vidden av dess betydelse i kontraktet. Det kostar inte många tusenlappar och du tjänar in det tusenfallt. Att du ska anlita en judiskt kunnig person innan du skriver på ett miljonkontrakt är ett mycket bra råd.

E
Skrivet av: KnockOnWood

Och jag gjorde det motsatta, utan gick mycket på förtroende.

Vem av oss tror du fick den billigaste (och bästa) grunden, Marlén :)

E
Skrivet av: Martin

Vilket fint hus på bilden : )

Martin, verkligen fint. :)

KOW: Du har tur du som har några år på nacken och inte bor i storstad. När du är ung, ska flytta till ditt första hus som du dessutom planerar att bygga i en storstadsregion,(ja, många passar dessutom på att få första barnet precis just då), då är det svårt att hitta bra hantverkare och veta vilka du kan lita på och inte. Ofta har man inte haft kontakt med hantverkare tidigare, kanske tecknar man kontrakt på delad entreprenad och tar för bekvämlighetens skull de hantverkare som hustillverkaren rekommenderar. DÅ, då ska du granska kontraktet. Att du inte behöver göra det begriper jag ;)

E
Skrivet av: Erik

1½-planare gör sig bäst utan kupor. Iaf utifrån, för synens skull.

E

Erik: Du menar som på bilden??

E

Japp, det menar jag.

E
Skrivet av: Knugen

Kolla alltid vilken bakgrund din säljare har. Alltför många husleverantörer tar in folk från gatan utan någon som helst utbildning. Vår säljare hade ingen som helst kunskap om byggnation och fick dubbelkolla allt(hen var iofs HELT ny, hade jobbat i 3 månader). Nu var hen väldigt ambitiös, proffsig, trevlig och serviceminded så vårt husbygge gick väldigt bra men hade vi känt till hens bakgrund hade vi nog tvekat.

E

Håller med dig Erik. Väldigt mycket snyggare utan kupor!

E
Skrivet av: Cujo

Ett 1-1/2-plans hus utan kupor får helt fel proportioner. På avstånd så ser det inte ut som ut hus, utan som ett stort tak, på en sockel. Det blir alldeles för mycket tak och för lite vägg. Svensk byggtradition hade helt klart blivit mer estetiskt tilltalande, om man istället fick bygga 1-3/4 eller 2-plans hus.
.
1-1/2 plans huset är ofta resultatet av en detaljplan som är snål med byggyta och byggnadshöjd. Byggherren tvingas till en dålig kompromiss, eftersom 1-plan blir för litet, och 2-plan får man inte bygga.

E

Jag håller med dig Cujo, men tycker fortfarande att det ser bättre ut. Dock lyckas vissa hustillverkare få till snyggare kupor än andra på 1 1/2-hus.

Själv bygger vi nu ett 1 3/4-hus. Dock inga hinder från detaljplanen eller liknande att bygga ett 2-planshus. Men 2-planare har en tendens att se så stora och klumpiga ut enligt mig, nästan som manskapsbodar staplade på varandra. Så vi valde som sagt 1 3/4 med ryggåstak, balkong på framsidan och 186kvm boyta.

E
Skrivet av: Ellboj

Vi fick bygga en 2-planare om vi ville, dock tycker ja o sambon att det är direkt fult med 2-planare. Vår detaljplan är inte direkt snål, vi har en stor öppen lösning mellan våningarna som ger väldigt mycket luft. På avstånd tycker vi att vårt hus ser ut som ett slott mer än en tak med sockel. Denna byggherre tvingades inte till en dålig kompromiss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.