Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Nu blir det filosofiskt, -var finns kunskap? Jag gissar i hjärnan?
Min fråga var nog snarare vad du replikerade ”inte alls” på.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja problemet är ju inte fusket i sig, utan att folk skriver om det. 🙄
Den ironin satt bra.
Valet börjar likna en fullständig fars. Larm från Rinkeby, Landskrona, Hisingen, ...
Aktuelle Ali har tydlilgen kryssat sig in i regionfullmäktige också...
De som orsakat detta kan inte få komma undan. Katastrof.
S k politiska vildar redan innan de blivit polltiska vildar?

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Den ironin satt bra.
Valet börjar likna en fullständig fars. Larm från Rinkeby, Landskrona, Hisingen, ...
Aktuelle Ali har tydlilgen kryssat sig in i regionfullmäktige också...
De som orsakat detta kan inte få komma undan. Katastrof.
S k politiska vildar redan innan de blivit polltiska vildar?
Även i Luleå och Piteå har det kommit in anmälningar om misstänkta röstköp eller i varje fall försök. Det ser inte bra ut men vad som bekymrar politikerna mest är bilden av Sverige i utlandet, den solkas i rask takt.
Sedan kan vi nog inte kalla Mohamad Ali för politisk vilde, då skulle drevet gå igång med rasistanklagelser.

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag antar att du syftar på eventuella påverkansoperationer eftersom de inte är fastställt?
Det är inte fastställt att det pågår i just denna fråga, även om det vore märkligt om det inte gjorde det. Att påverkansoperationer pågår och har pågått länge generellt är fastställt
En rysk agent skulle kunna argumentera från båda håll bara för att hälla bensin på den eventuella interna konflikten om valfusket i borlänge är bra eller dåligt.
Absolut, och det kan ske på Youtube, på Telegram, på Flashback och kanske här, även om jag är tveksam till det senare. De behöver ju inte agera på ByggaHus eftersom många hänger på andra kanaler också.
Men att vi ska leta ryssar i varje vrå bakom varje argument ökar också misstänksamheten och i förlängningen eldar det på samma konflikt.
Så är det såklart. Man behöver inte leta och man ska inte behöva vara extremt misstänksam, men om det dyker upp nya okända individer som påstår sig representera det ena eller det andra så skadar det inte att kanske googla namnet och se om det förekommer på andra håll.

Typexempel är väl Egor Putilov,som sorgligt många inte verkar känna till. Om han är/var en rysk agent vet jag inte, men han agerade enligt ett mönster som stämmer väl överens med rysk desinformation.

Att någon påpekar att det finns risk för påverkansoperationer är inte synonymt med att man förbjuds prata om en fråga.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du redan glömt bort alla analfabeter som fick medborgarskap 2015
Du som vet så mycket kan väl berätta hur många det var?
Om de blev svenska medborgare 2015 kom de ju flera år tidigare, så det var ju inte ens så många som kom då.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Skogochmark Skogochmark skrev:
Jo det är det absolut om du kommer som så kallad flykting. Men om du exempelvis är kines och vill flytta hit på grund itav kärleken. Då är det inte alls enkelt.
Du kan väl berätta om hur någon som vill fly från förtrycket i Afganistan tar sig hit, så får vi sen om det är lätt eller svårt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan väl berätta om hur någon som vill fly från förtrycket i Afganistan tar sig hit, så får vi sen om det är lätt eller svårt.
$5000-25 000 beroende på start o mål. Det senare är EU-land i nästan alla fall.

BirgitS BirgitS skrev:
Du som vet så mycket kan väl berätta hur många det var?
Om de blev svenska medborgare 2015 kom de ju flera år tidigare, så det var ju inte ens så många som kom då.
"höhö, jag har inget och komma med så jag snackar skit om året de blev medborgare när jag mycket väl vet det var året de kom hit"

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Skogochmark
Fairlane Fairlane skrev:
.

Typexempel är väl Egor Putilov,som sorgligt många inte verkar känna till. Om han är/var en rysk agent vet jag inte, men han agerade enligt ett mönster som stämmer väl överens med rysk desinformation.
Du tar ett typexempel dom du inte verkar veta något om🤔

Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
"höhö, jag har inget och komma med så jag snackar skit om året de blev medborgare när jag mycket väl vet det var året de kom hit"
Kan du inte erkänna att du skrev fel istället?
Du skrev "Har du redan glömt bort alla analfabeter som fick medborgarskap 2015", dvs du skrev att de fick medborgarskap 2015, inte att de kom hit då och senare blev medborgare.

Har du någon uppfattning om hur stor andel som var analfabeter? 5%, 10%, 50%, 90%,95%? Eller har ingen aning?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Skogochmark Skogochmark skrev:
Du tar ett typexempel dom du inte verkar veta något om🤔
Va?
Jag vet en hel del, men jag kan givetvis inte bevisa att han är rysk agent. Han kanske bara är en ryss som beter sig så, men oavlönat.

Känner du igen namnet?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Skogochmark
BirgitS BirgitS skrev:
Måste vara väldigt lätt eftersom dom inte stannar i 15 andra länder dom passerar på väg till Sverige. Sen var ju en stor del av dom så kallade afganerna inte från Afghanistan utan från andra närliggande länder

Fairlane Fairlane skrev:
Kan du inte erkänna att du skrev fel istället?
Du skrev "Har du redan glömt bort alla analfabeter som fick medborgarskap 2015", dvs du skrev att de fick medborgarskap 2015, inte att de kom hit då och senare blev medborgare.

Har du någon uppfattning om hur stor andel som var analfabeter? 5%, 10%, 50%, 90%,95%? Eller har ingen aning?
Den siffran som kom fram för ca två år sedan är 780 000 funktionella analfabeter i Sverige. Landet med världens äldsta folkskola och tidigare mycket hög grad av läskunnighet. Oj... har skolan havererat? Tydligen?

Skogochmark
Fairlane Fairlane skrev:
Va?
Jag vet en hel del, men jag kan givetvis inte bevisa att han är rysk agent. Han kanske bara är en ryss som beter sig så, men oavlönat.

Känner du igen namnet?
Jag känner mycket väl till namnet.

BirgitS
H hovapettson skrev:
$5000-25 000 beroende på start o mål. Det senare är EU-land i nästan alla fall.
Och resan inkluderar 1-2 månaders vandring över bergskedjor för att ta sig mellan flera länder?
Lätt eller svårt?

Är det de med mycket enkla jobb eller de välutbildade med bra jobb som kan betala sådana summor i Afganistan?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.