B Bitterhetsakademin skrev:
FOI uttrycker oro över att Ryssland kommer att utnyttja händelsen i Borlänge i sin propaganda. Enligt Johannes Lindgren vid FOI har ryska påverkansnätverk riktat in sig på valet och även om bevis saknas säger han sig utgå från att Ryssland bedriver propaganda om valfusket eftersom det är en jackpott för dem. De har i tidigare intervjuer sagt sig hålla koll på ett stort antal ryssvänliga skribenter på nätet.
Däremot verkar händelsen i sig inte väcka så mycket oro från myndighetshåll.
Ständigt denna fokusförflyttning...

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
S
Har ni möjlighet att lugna ner er lite? Min popcornmaskin hänger inte med och jag har redan fått borsta tänderna tre gånger idag...

• Haha
  • Gilla
karlmb och 9 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, just matematiken brister från din sida, livstid löser återfall men längre fängelsestraff ökar återfallen men senarelägger de något, du får en tillfällig buffert under införandet men när systemet är mättat så får du ökade kostnader för fängelse och ökad återfallsfrekvens. Det blir ett perfekt självspelande Tidöpiano, folket kan gotta sig i många och hårda straff, naturligtvis på brottsoffrens bekostnad.
Med din argumentation alldeles nyss så ska vi inte ha några fängelser alls? Fängelsestraff ökar bara återfallen. Brottsoffren blir nöjda och slipper utsättas igen. Och framförallt berör det inte vänstern då de är hederliga. 🙄

• Haha
  • Älska
Frerider och 1 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Med din argumentation alldeles nyss så ska vi inte ha några fängelser alls? Fängelsestraff ökar bara återfallen. Brottsoffren blir nöjda och slipper utsättas igen. Och framförallt berör det inte vänstern då de är hederliga. 🙄
Inte alls, där finns det gott om belagd kunskap att luta sig på, inget man behöver fundera på.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Inte alls, där finns det gott om belagd kunskap att luta sig på, inget man behöver fundera på.
Var är där?

Meningen att allt möjligt "är ett hot mot vår demokrati" har vi hört upprepat till leda och utmattning. Men är inte V (som helt nyligen hette VPK) ett hot? Ett hot på riktigt. Kan vi ha ett sådant parti i vår högsta lagstiftande församling? Man kan garva åt dem och deras kaoZZande, men något underhållande är det verkligen inte. Hur många av deras medlemmar har Säpo span på? Polisen var ju redan efter Aktuelle Ali i Borlänge. Om det nu var knark eller vad.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
H hovapettson skrev:
Meningen att allt möjligt "är ett hot mot vår demokrati" har vi hört upprepat till leda och utmattning. Men är inte V (som helt nyligen hette VPK) ett hot? Ett hot på riktigt.
Kanske men frågan är väldigt luddig, på vilket sätt är de ett hot idag? Helst något annat än "Jag gillar inte deras politik" för då är alla partier mer eller mindre ett hot eller?
H hovapettson skrev:
Kan vi ha ett sådant parti i vår högsta lagstiftande församling? Man kan garva åt dem och deras kaoZZande, men något underhållande är det verkligen inte.
Klart man kan. Man behöver inte uppskatta partiet, men många för det tydligen.
H hovapettson skrev:
Hur många av deras medlemmar har Säpo span på?
Förmodligen inte särskilt många.
H hovapettson skrev:
Polisen var ju redan efter Aktuelle Ali i Borlänge. Om det nu var knark eller vad.
Var de? Var det honom de spanade på?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H hovapettson skrev:
Hårda straff är förebyggande. Hur trist det än kan låta. Det är det kriminella ofta säger... "hade man bara satt ner foten när jag började strula...".
Det är väl inte förebyggande?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ja problemet är ju inte fusket i sig, utan att folk skriver om det. 🙄

• Gilla
Skogochmark och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja problemet är ju inte fusket i sig, utan att folk skriver om det. 🙄
Klart det eventuella fusket är ett problem, ett problem som det är fullt tillåtet att skriva om (vilket det såklart också görs), men man kan ändå vara uppmärksam på påverkansoperationer.

• Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kostnaden för att låsa in folk är betydligt lägre än den kostnad samhället har när de begår brott på brott.
Enkel matematik som till och med du förstår.
Den matematiken förstår jag heller inte rent generellt utan huruvida det är lönsamt att låsa in en brottsling måste beräknas från fall till fall.

Men utgår du från specialfallet med en yrkeskriminell som begår nya brott varje dag stämmer det säkert oftast i alla fall.

Unikt namn
Fairlane Fairlane skrev:
Klart det eventuella fusket är ett problem, ett problem som det är fullt tillåtet att skriva om (vilket det såklart också görs), men man kan ändå vara uppmärksam på påverkansoperationer.
Jag antar att du syftar på eventuella påverkansoperationer eftersom de inte är fastställt?

En rysk agent skulle kunna argumentera från båda håll bara för att hälla bensin på den eventuella interna konflikten om valfusket i borlänge är bra eller dåligt.

Men att vi ska leta ryssar i varje vrå bakom varje argument ökar också misstänksamheten och i förlängningen eldar det på samma konflikt.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl inte förebyggande?
Jo, men alltså exakt som jag exemplifierade: Kåkfarare som säger så.
(Ärligt, det kan väl inte vara svårt att förstå?)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske men frågan är väldigt luddig, på vilket sätt är de ett hot idag? Helst något annat än "Jag gillar inte deras politik" för då är alla partier mer eller mindre ett hot eller?

Klart man kan. Man behöver inte uppskatta partiet, men många för det tydligen.

Förmodligen inte särskilt många.

Var de? Var det honom de spanade på?
Jag tror att de hade span på killen. Men kan vara vilseledande info. Finns dock foton bl a.

Med HOT menar jag att att personer med dubbla medborgarskap (och lojaliteter?) med kontakter på högre nivå i gamla hemlandet osv. Det handlar ytterst om Sida-pengar, dvs mångmiljonbelopp, men även om militära hemligheter och vad vet vi.

D
P Pin skrev:
Var är där?
Nu blir det filosofiskt, -var finns kunskap? Jag gissar i hjärnan?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.