M maglag skrev:
Men hur ska "hyresgästen" visa att han har rätt att bo i lägenheten?
Inget giltigt kontrakt - grejerna ute i trappen och inga nycklar.
Någon har tagit sig in i en lägenhet som han ockuperade och ställde ut hans grejer i trappuppgången.
Om Valentin är på jobbet under samma tid som missgärningen görs så.... :thinking:
Ja kan de inte visa att de bott i lägenheten osv så kan det bli svårt att göra så mycket åt för deras del. Men kan de visa att de bott där en viss period och att någon nu bytt lås och kört ut dem så kan det bli mer komplicerat. De har ju ingen rätt till lägenheten, men man får likväl inte byta lås m.m utan att man går via kronofogden som sköter den juridiska biten med rätt beslut och grejer. Otroligt långsam process och lite typiskt Sverige, där det inte är särskilt svårt att vara kriminell, så länge du inte normalt sett är skötsam...

E
Buford Buford skrev:
Egenmäktigt förfarande / olaga intrång är två fullt tänkbara scenarion. Det här med besittningsrätt ställer till det för många!
Skulle verkligen någon driva det ärendet?? Jag skulle definitivt chansa själv. Ingen normal person kan tycka att det är omoraliskt gjort.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Finns ju ett flertal sätt att ta tillbaka sin lägenhet på men man får nog räkna med lite rabalder.

E erkka skrev:
Skulle verkligen någon driva det ärendet?? Jag skulle definitivt chansa själv. Ingen normal person kan tycka att det är omoraliskt gjort.
Jag håller med dig, men lagen tar sällan hänsyn till moral...

P
Ja inte ett dugg förvånande, ärligt folk är berövade sin rätt och buset hålls under armarna, men det är ju ett naturligt resultat i en kakistokrati.

Det enda vettiga killen kan göra är att ta lagen i egna händer och hoppas att rättsväsendet är lika inkompetent när det kommer till att straffa honom för hans tilltag.

• Gilla
vintersolen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
mnils skrev:
Ja inte ett dugg förvånande, ärligt folk är berövade sin rätt och buset hålls under armarna, men det är ju ett naturligt resultat i en kakistokrati.
Du får ju tänka på att bus kan det finnas på båda sidorna. Under alla år så har det funnit många otrevliga och småkriminella hyresvärdar också och då har det varit viktigt att skydda den ärliga hyresgästen mot hyresvärden.

• Gilla
va bra de går och 1 till
  • Laddar…
E
Buford Buford skrev:
Jag håller med dig, men lagen tar sällan hänsyn till moral...
Nej sant, men rättsvårdande myndigheter verkar heller inte sympatisera med Valentin. Någonting måste ju ändå myndigheterna kunna göra, nu verkar det bara sim dom stoppar huvudet i sanden.

AntonRR skrev:
Slår du näven i bordet och agerar direkt inom lagens ramar kostar det dig mindre.
Problemet är att det du (och flera efter dig) talar om inte är inom lagens ramar. Huruvida man ändå kommer undan med det kan förstås diskuteras, men att låtsas som att det skulle vara lagligt att efter eget skön vräka någon är i mina ögon oseriöst.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Men nu har ju paret slutat betala hyran, och då upphör i princip alla rättigheter om Valentin gett dom en påminnelse. I princip är det då bara att vräka.

• Gilla
Gorbatjov och 3 till
  • Laddar…
Någon som vet hur allt slutade?

ådal ådal skrev:
Någon som vet hur allt slutade?
Dom stängde av elen , 2 veckor senare flyttade gamarna ut.

Så Valentin fick tillbaka sin lägenhet

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.