7 004 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Väldigt varmt med FTX
Finns inga tillfredsställande genvägar. Att använda mobila AC kan fungera för ett mindre rum men det är en luftvärmepump som gäller så ni kan kyla hela huset. Jag ser AC som lika självklart att använda en diskmaskin när glas och porslin behöver diskas.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Det finns ju i grova drag två typer av värmeväxlare, roterande och fasta.
De roterande har fördelen att de kan stanna rotorn på natten och inte växla över värmen i frånluften till tilluften.
De roterande har fördelen att de kan stanna rotorn på natten och inte växla över värmen i frånluften till tilluften.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Precis, skrev det mest för att några här inte hade koll på att det fanns olika.D Dros skrev:
Men det borde vara ganska enkelt att komma in i din maskin och byta till sommarmodulen, vad jag sett är de ganska enkla maskiner, dessutom så ska man väl rensa filterna någon gång om året och kan inte tänka mig att det ska krävas en ventfirma för det.
Jag beställde ett Sommarblock igår kväll som jag skall testa med. Enligt manualen till aggregatet skall det stängas av innan service/inspektion men det finns ingen on-off knapp på höljet, endast stickpropp. När jag tittat på bilder på google så verkar det finnas en on-off knapp inuti. Frågan är om man kan/bör/vill öppna aggregatet under drift eller om man skall rycka proppen? Vill inte att de inställda flödena blir nollade.13th Marine skrev:
Precis, skrev det mest för att några här inte hade koll på att det fanns olika.
Men det borde vara ganska enkelt att komma in i din maskin och byta till sommarmodulen, vad jag sett är de ganska enkla maskiner, dessutom så ska man väl rensa filterna någon gång om året och kan inte tänka mig att det ska krävas en ventfirma för det.
Det borde väl finnas ett minne i enheten som klarar strömavbrott? Här gick strömmen inatt, men kom åter efter någon halvtimme. Då startade ventilationen med sparade värden igen (VSR500). När jag rengör/byter filter så drar jag bara ur strömsladden. Inga problem då heller med att sparade värden försvinner.D Dros skrev:Jag beställde ett Sommarblock igår kväll som jag skall testa med. Enligt manualen till aggregatet skall det stängas av innan service/inspektion men det finns ingen on-off knapp på höljet, endast stickpropp. När jag tittat på bilder på google så verkar det finnas en on-off knapp inuti. Frågan är om man kan/bör/vill öppna aggregatet under drift eller om man skall rycka proppen? Vill inte att de inställda flödena blir nollade.
Ibland används ett litet batteri för minnet. Det kanske kan behöva bytas om det är slut/gammalt?
Jag ska testa att ta kort på flödessiffrorna och dra ur strömsladden och stoppa in Sommarblocket. Härligt att man kan få lite hjälp härO oleufven skrev:Det borde väl finnas ett minne i enheten som klarar strömavbrott? Här gick strömmen inatt, men kom åter efter någon halvtimme. Då startade ventilationen med sparade värden igen (VSR500). När jag rengör/byter filter så drar jag bara ur strömsladden. Inga problem då heller med att sparade värden försvinner.
Ibland används ett litet batteri för minnet. Det kanske kan behöva bytas om det är slut/gammalt?
Hej Dros,
Jag har också en VM2, stoppade in idag ett sommarblock.
Sommarblocket kom inte med någon installationsanvisning.
Blocket såg likformat ut, man kunde stoppa in den på 4 olika sätt.
Antar att det inte spelar någon roll då.
Kan än så länge inte påstå att jag märkt någon skillnad.
Tanken är att köra max på natten då det är svalt, och stänga av aggregatet på dagen.
David
Tanken är att köra max på natten då det är svalt, och stänga av aggregatet på dagen.
David
Byta filter
Bara att lyfta ut, (mot dig) det gamla återvinningsblocket.
Passa på att rengöra aluminiumfiltret, (spola av i badkaret). Är pappersfiltret igensatt, köp nytt.
Som sagt tror (hoppas) jag att det inte spelar någon roll hur sommarkassetten stoppas in.
D.
Bara att lyfta ut, (mot dig) det gamla återvinningsblocket.
Passa på att rengöra aluminiumfiltret, (spola av i badkaret). Är pappersfiltret igensatt, köp nytt.
Som sagt tror (hoppas) jag att det inte spelar någon roll hur sommarkassetten stoppas in.
D.
D davgim skrev:Hej Dros,
David
Inväntar leverans av mitt beställda sommarblock, det kan knappast bli värre än det är nu.D davgim skrev:
Hur har du löst kyla i kåken eller lider du precis som oss?
Idag kom sommarblocket och är nu monterat. Värmeväxlaren satt skapligt hårt men gick att få bort med lite vilja. Aggregatet låter betydligt mindre nu men det både suger och trycker ut luft genom donen. Hoppas detta gör någon skillnad nu!