Den från dx faller nästan på den punkten att jag inte kan köra wifi. Det gör den mindre användbar. (Även om priset var väldigt trevligt) Visst när jag är på sjukan spelar det ingen roll, men hemma är det bra att kunna nå nasen och kunna strömma därifrån.
Idag kör vi en laptop till tv:n och en trådlös hdmi-lösning som fungerar sådär bra. Buggar ofta. Varit mycket smidigare att slippa sätta igång datorn och bara köra allt genom mediaspelaren. Laptopen brummar och har sig.
Så det kanske får bli den ändå.

Sjuksköterskan som gett mig tipset från början kom just in med den mediaspelaren hon hade rekomenderat. Det var inte alls den jag trott. Utan det var en "minitv for android"
http://www.fyndborsen.se/datorer/me...mediacenter/smart-tv-modul-android-4.1?stat=1
Finns knappt på prisjakt, hittar den inte på DX.com. Någon som känner till denna? Verkar ju ha allt. Wifi, SD-kort-ingång. Det enda jag saknar är en fjärrkontroll. Har ju ingen android mobil :/
Känns som att detta måste vara en äldre variant av en "android-sticka". Någon som vet vart man kan köpa en liknande version med fjärr för ett bra pris? Håller på att kolla genom Geekbuying.com. Fick tips tidigare i tråden att kolla där.

Redigerat:
google chromecast kan det vara nåt?
men den är ju rätt ny så det finns ju inte så många som testat den än o andra sidan verkar ju priset vara rätt lågt

Nu ändras sig allt snabbt här. Efter att förstått vad en Rikomagic är så låter det ju precis som något jag vill ha :) Tittar på denna
http://geekbuying.com/item/Rikomagi...9-1G-RAM-8G-ROM-HDMI-Wifi---Black-313499.html
Skulle ju fungera med detta tangentbordet
http://geekbuying.com/item/RC11-And...roscope-for-Android-Google-TV-Box-306420.html

Dum fråga säkert. Nu har jag en iphone, hade jag haft en andriod-mobil så hade jag kunnat ladda hem en app från google store. Finns det något motsvarande från apple?

• Gilla
PAF
  • Laddar…
Ursäkta spamningen av min egna tråd. Nu hittade jag precis det paketet som sköterskan köpt. Fast lite senare version:
http://dx.com/p/rikomagic-mk802-iii...layer-w-1gb-ram-8gb-rom-rc11-air-mouse-188030
Den verkar ju vara grym. Det enda som stör mig är tangentbordets storlek. Lite klumpigt. Dessa android-apparater går inte att styra via någon iphone-app va? Har medvetet inte orka mig sätta in i mobilvärlden. Hållt på för länge med IT och alla leksaker runtomkring och nu orkar jag inte hänga med längre. För mycket annat i tankarna.

Om det inte går att styra den med en iphone så har jag nästan bestämt mig för en sådan. Någon som har några invändningar? Finns det en senare version? Smidigare tangentbord? Något annat jag bör tänka på?

Mvh

Stefan

Edit, har just kommit fram till att det är större odds för snö i sahara i morgon än att iphone kommer tillåta en app som kontrollerar en androidenhet. Så det är svaret på min fråga. Behöver tangentbord :)

Redigerat:
Appletv?

PAF skrev:
Appletv?
Ja. Kanske. Men jag är ute på djupt vatten nu. Jag är inte så mycket för appar och sådant. Det jag vill kunna göra är att strömma film, som finns i tex .mkv filer. Dessa finns på ett nas i på hemmanätet. Sedan gör det inget om den kan visa typ lite olika playkanaler.
Fixar appletv detta? Känns som att den kostar dubbelt så mycket som övriga saker jag tittat på. Och jag vet inte om jag behöver alla funktioner. Var från början ute efter en ganska enkel, liten mediaspelare. Helst inte större än en usb-sticka.

largab skrev:
Hmm, väldigt likt ...
[länk]
Verkligen väldigt lik. Känns som ett plagiat. Och att jag gör 800:- får orginalet istället för kopian, även om det innebär att jag får vänta lite eftersom den köps utomlands.

Finns mycket kul såna enheter på www.pandawill.com, hade en ett tag, men tröttnade på krånglet och köper appletv. Men den passar inte dina behov.

Sorry,www.geekbuying.com menade jag.

Redigerat:
dhanjel skrev:
Finns mycket kul såna enheter på www.pandawill.com, hade en ett tag, men tröttnade på krånglet och köper appletv. Men den passar inte dina behov.

Sorry,www.geekbuying.com menade jag.
Hej,

Jag vet inte om appletv är rätt för mig eller ej. Har varit avstängd från den världen i flera år nu för att jag inte orkat med allt. Men jag har ju en iphone som jag gillar. Har helt sonika sagt nej till appletv bara för att inte orkat öppna locket. Men nu har jag gjort det, så det är ju lika bra att titta på alla alterantiv :)

Vad är fördelen med en appletv en rikomagic 8gb med wlan, stöd för microSD för 500sek ink fjärris?

Mina enda egentliga krav är
Kunna streama fullhd wireless filer
Kunna köra olika play kanaler. Tex svt play
Vara väldigt liten och lätt
Lätt att installera på en ny tv (vet aldrig vad för tv jag får när jag ligger på sjukan)
Ska helst kunna använda sig av sd eller microSD kort. Men går inte det så fungerar ju alltid en usb-sticka. Även om den tar lite extra plats.
Vara prisvärd
Helst slippa kontroll helt (styras via mobilen) annars kunna köpa till en liten billig fjärris,

Vi har en liten 3-åring hemma. Skulle det kunna vara en motivator till att köpa en appletv? Finns det likt på ipaden och iphonen pedagogiska appar, eller andra fördelar för ett kunskapstörstande barn. Vi har väldigt strikta tv-regler. Han får egentligen inte titta på tv, men än i nödfall. Men om det är så att han lär sig så är det en annan femma.

Förmodar att jämföra appletv med rikomagic (android) är som att jämföra äpplen med päron. Dvs samma mängd skillnader som på mobil-marknaden.

Men om du eller någon annan kunnat promota appletv, eller säga som du sa igen "passar inte mina behov" så hade det varit jättebra. Även om det inte är några stora pengar vi pratar om, så vill jag ändå köpa rätt sak.

Mvh

Stefan

Vad är original ? Allt tillverkas väl i samma asien-fabrik...

largab skrev:
Vad är original ? Allt tillverkas väl i samma asien-fabrik...
Kan jag inte bedömma utan att undersöka det. Men jag betalar hellre 520:- för orginalet än 799:- för kopian oavsett om det är samma innehåll eller inte.
Tycker att tangentborden ser identiska ut. Därimot verkar elektroniken för själva dongeln skilja en del. Men som sagt, spelar ingen roll. Betalar inte mer för att få en kopia, vilket andersson brukar vara.

En appletv är bra för saker du köpt via itunes och netflix/youtube, i princip inget mer.
Jo airplay är bra via ios enheter. Inga appar eller dyligt

Men vill man ha någon form av funktionalitet så är det en android-sticka som gäller, även om jag inte tycker de är speciellt bra än så länge :)

Jag har varken iPad, iPhone eller appletv men det brukar vara smidigt att använda tillsammans. Vet att man exempelvis kan använda appletv som fjärrskärm för iPhone/iPad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.