Tjenare,

La in en fråga i min projekt-tråd
http://www.byggahus.se/forum/newthread.php?do=newthread&f=61
om detta. Men den handlar ju mest om mitt livsprojekt-cancern. Inte om teknik.

Så jag tror det blir bättre med en egen tråd.

Ligger mycket på sjukhus och använder normalt min lilla rosa laptop med 11" skärm för att titta på film. Fungerar bra. Tyst och lång batteritid. Men lite liten och ofta hamnar den långt ner så jag har svårt att se den.
Vill hellre titta på tv:n, men där går bara skit. Dansprogram. Matlagningsprogram och sport.
Men ofta har tv-apparaterna en hdmi-ingång. Så jag kan plugga in en mediaspelare.
Blev av en sjuksköterska rekomderad denna

http://dx.com/p/k5-the-smallest-1080p-full-format-decoding-hd-media-player-blue-white-221943

Och den verkar vara bra. Såg på en annan sida att den hade stöd för undertext-filer också. Så den checkar alla boxar. Förutom att
* strömsladden är av uk-typ. Tror iofs att jag har konverterare för det i pannrumet. Men också att jag gärna skulle vilja ha den typ i veckan, medans jag fortfarande ligger inne.
* det lär ta ett tag att få hem den från uk.
* Saknar hdmi-sladd. Varför skicka med en AV kabel istället som säkert kostar minst lika mycket?
* Fjärrisen saknar batteri. Vet någon vad dessa batterier heter? http://dx.com/p/k5-the-smallest-1080p-full-format-decoding-hd-media-player-blue-white-221943 tror jag har lite olika sådana hemma, men de finns ju i så många olika storlekar. TRåkigt att få hem den och inte ha batteri. Antiklimax.

Har någon sett till något liknande i svergie? Dvs en liten smidig mediaspelare (som inte har med ipad/iphone att göra) som bara går att plugga in och köra. Ska ha stöd för SD kort så jag slipper ta med en extern hårddisk, inget krav på fullhd (även om det är standard idag troligen) och kunna ta in det vanligaste undertextformatet .srt.
Har den inte stöd för SD-kort så kan även stöd för vanligt usbminne gå bra. Men det blir ju lite mer "bös" då som ska med, samt att jag har ett 32gb sd-kort liggandes hemma som jag kan använda.

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
Raspberry pie med xbmc?
 
  • Gilla
Bråkis och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte svara på om den du länkar till är bra eller inte.
Kolla på Swedroid.se forum, sektionen "Mediaenheter".
http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=233

Själv använder jag en Rikomagic MKIII som jag är nöjd med. Pluggas in direkt i Hdmi-porten och drivs via USB och kör Android. Kan styras via app.
 
Hej,

tack för svar. Tänkte först på Rikomagic:n. vad är grejjen med den? Kostar ganska mycket och jag hittar inte direkt vad dess fördel är. Den jag såg låg på 8gb och kostade runt 1000:- på dustin. Och det verkade inte som att det fanns portar för ytterligare lagring. Finns säkert något jag missat. Vart borta ett tag. Har inget sparat på telefoner eller läsplattor. Allt mitt data ligger på externa och interna diskar här och där. Och jag använder en linux/windows dator för att få hem filerna.

Den på netonnet spanade jag lite på. Gillar att den går att styra via iphonen. En sak mindre att bry sig om. Kan ju köpa ett usbminne på 16-32gb. Kostar inte många kronor. Saknas hdmi-sladd, men det kanske det nästan alltid gör. Tillverkaren vet ju inte hur lång sladd man behöver. Blir en hunring extra.

Just nu står det mellan den och den från http://dx.com/p/k5-the-smallest-1080...e-white-221943
Kostnaden för wd är 600:- (Tillkommer hdmisladd för 100:- samt usbminne för 250:-
Kostnaden för för k5 är 270:- (Tillkommer eventuell tull samt 2 dollar för en hdmisladd, minne har jag, Frakt gratis)

Nu känns det som att jag kommer hem ganska snart, så jag har inte jättebehov att få den direkt. Vilken hade ni satsat på av dessa två? Den från usa är ju väldigt mycket billigare, fast för mig helt okänd.
 
Från dx brukar det vara relativt lång levtid. Jag har fått vänta i 3 veckor i snitt.... WebHallen säljer WD TV Play för 590:- samt hdmi V1.4 0.5 m för 49:- , 32 GB usb för 179:- . Om du inte känner för att använda ngn befintlig usb-disk ?!
Annars kan man ju hitta ngn enkel SD-läsare m usb-interface, kan funka ?!
Jag hade satsat på WDn !
 
largab skrev:
Från dx brukar det vara relativt lång levtid. Jag har fått vänta i 3 veckor i snitt....
Då har det gått snabbar för dig än för mig. Möjligen att något kommit efter "bara" tre veckor men i mitt fall skulle jag snarare tro att snittet ligger på fem-sex veckor.
 
Nimajneb skrev:
En bra start för att ta tag i dessa möjligheter är ju att titta på prisjakts topplista.
[länk]
Tack. Google fungerar bra också. Jag vet. Men nu är det era erfenheter jag frågar efter. Inte prisjakts. Och jag har redan tittat där. Denna apparaten jag frågar om finns inte ens med. Den från DX.

/Stefan
 
Stew skrev:
Hej,

tack för svar. Tänkte först på Rikomagic:n. vad är grejjen med den? Kostar ganska mycket och jag hittar inte direkt vad dess fördel är. Den jag såg låg på 8gb och kostade runt 1000:- på dustin. Och det verkade inte som att det fanns portar för ytterligare lagring. Finns säkert något jag missat. Vart borta ett tag. Har inget sparat på telefoner eller läsplattor. Allt mitt data ligger på externa och interna diskar här och där. Och jag använder en linux/windows dator för att få hem filerna.
Att jag skaffa Rikomagic var att jag var nyfiken på hur en Androidsticka funka. Att det blev just en Rikomagic vet jag inte. De verkar rätt likvärdiga. Köpte min på Geekbuying.com för under 500 inkl fjärr.
Den har iaf två usb-portar samt läsare för nått microSD eller liknande. Jag strömmar allt via nätverket och det funkar.

Nackdelen med istort sett alla stickor är att de har rätt så dålig mottagning för WiFi. Så det kan vara bra att tänka på, oavsett vad du köper.
 
Realdoolar skrev:
Raspberry pie med xbmc?
Funkar skitbra!
 
Alfredo skrev:
Då har det gått snabbar för dig än för mig. Möjligen att något kommit efter "bara" tre veckor men i mitt fall skulle jag snarare tro att snittet ligger på fem-sex veckor.
Oj. Vilka leveranstider. Löjligt långa. Som de var innan internettiden när man skulle beställa något från någon broscyr där man var tvungen att skicka över en lista med i kryssade artikelnummer till typ staterna. Då väntade man sig kanske att det skulle ta 4-5v innan vhs-kassetten eller vad det nu var kom.
Men nu? Beställde 3 saker till ipaden från olika butiker i honk-kong i förra veckan. Alla 3 har kommit. 2 i vår brevlåda, en för uthämtning på ica maxi
 
Alfredo skrev:
Då har det gått snabbar för dig än för mig. Möjligen att något kommit efter "bara" tre veckor men i mitt fall skulle jag snarare tro att snittet ligger på fem-sex veckor.
Man ska inte beställa för mycket prylar i varje order hos DX och liknande sajter, för då blir sannolikheten väldigt hög att något inte finns i lager. Det sinkar processen. Frakten ingår i priserna, så det kostar inget extra att dela upp det.

När jag fått mail från DX om att något saknas för att de ska kunna skicka hela ordern så har jag inte själv lyckats ta reda på vilken/vilka artiklar det gäller, utan jag har fått kontakta supporten. Jag har frågat dem hur jag kan kolla det själv, men de ignorerar den frågan och räknar bara upp artiklarna som saknas i min order. Är det någon som vet hur man kollar det själv?
 
Stew skrev:
Oj. Vilka leveranstider. Löjligt långa.
Fast frakten är "gratis". :) Jag kollade lite närmare och visa beställningar hade faktiskt kommit på runt två veckor. Dock har några dröjt över tio veckor. Orkar inte försöka räkna ut "korrekt" snittid, men det spelar kanske mindre roll. Det är dock bra att vara medveten om att det kan ta tid... Allt jag beställt har dock kommit fram till slut.

Jag är osäker men jag tror att man kan betala lite extra för ett "tracking number". Möjligen ingår detta vid lite dyrare order. Jag har känslan av att paket med "tracking number" kommer fram fortare än de utan. Möjligen går det att hitta info om detta hos DX eller om någon annan här är mer insatt.
 
b_hasse skrev:
Man ska inte beställa för mycket prylar i varje order hos DX och liknande sajter, för då blir sannolikheten väldigt hög att något inte finns i lager. Det sinkar processen. Frakten ingår i priserna, så det kostar inget extra att dela upp det.
Jag har flera gånger varit med om att DX på eget initiativ levererar i flera omgångar, allt eftersom de "får in" grejorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.