Renoverar för tillfället ett gammalt timmerhus byggt på 1860 som har varit obebott sen 1975 och inga större ändringar har förr gjorts på huset. Delen jag renoverar är 160m² (ett plan).

Före renoveringen har husets väggar (från utsida) varit:
Panel>Timmer 140 mm>spännpapp>några lager tapet, med originalfönster. Taket har främst varit bestående av kutterspån ca 20 cm.

Jag har förstås gjort så som många förespråkar att man inte ska göra med gamla timmerhus, alltså tilläggsisolerat.

De nya väggarna kommer bli (från utsida):
Panel>Luftspalt>Vindskyddsskiva>Timmer 140 mm>50 mm träfiberisolering>Ångbroms/tjärpapp> 11 mm OSB skiva>Panel, förutom detta kommer också tyvärr nya fönster installeras för att hälften av de gamla fönstren är helt sönder ruttnade/vittrade (hade gärna behållit dem annars!). De blir med äkta spröjs med U-Värde på ca 1,7, så inga energifönster.

Taket kommer isoleras med ca 30 cm träfiberisolering. Uppvärmningen blir vattenburen golvvärme med skild pannrums-byggnad.

Huset har förstås endast funkat med självdragsventilation alla dessa år men jag fruktar att huset kommer bli för tätt fastän det kommer bli långt ifrån ett energihus/passivhus. Det finns 2 öppna spisar och en STOR bakugn med vedspis bredvid, alla med murade skorstenar där kanalerna nästan skulle rymma jultomten. Två av skorstenarna kommer troligen nästan dagligen användas på vinterhalvåret.

Nu vill jag veta om någon har gjort liknande renoveringar eller om någon tror sig veta vilken ventilation som skulle lämpa sig bäst. Skulle det kunna räcka med "förbättrad självdragsventilation", alltså att jag skulle sätta in några till- och frånluftsventiler i väggar (+Paxfläkt i badrum) eller skulle ni installera FTX direkt? Tacksam för svar!
 
Redigerat:
D Daystar skrev:
Renoverar för tillfället ett gammalt timmerhus byggt på 1860 som har varit obebott sen 1975 och inga större ändringar har förr gjorts på huset. Delen jag renoverar är 160m² (ett plan).

Före renoveringen har husets väggar (från utsida) varit:
Panel>Timmer 140 mm>spännpapp>några lager tapet, med originalfönster. Taket har främst varit bestående av kutterspån ca 20 cm.

Jag har förstås gjort så som många förespråkar att man inte ska göra med gamla timmerhus, alltså tilläggsisolerat.

De nya väggarna kommer bli (från utsida):
Panel>Luftspalt>Vindskyddsskiva>Timmer 140 mm>50 mm träfiberisolering>Ångbroms/tjärpapp> 11 mm OSB skiva>Panel, förutom detta kommer också tyvärr nya fönster installeras för att hälften av de gamla fönstren är helt sönder ruttnade/vittrade (hade gärna behållit dem annars!). De blir med äkta spröjs med U-Värde på ca 1,7, så inga energifönster.

Taket kommer isoleras med ca 30 cm träfiberisolering. Uppvärmningen blir vattenburen golvvärme med skild pannrums-byggnad.

Huset har förstås endast funkat med självdragsventilation alla dessa år men jag fruktar att huset kommer bli för tätt fastän det kommer bli långt ifrån ett energihus/passivhus. Det finns 2 öppna spisar och en STOR bakugn med vedspis bredvid, alla med murade skorstenar där kanalerna nästan skulle rymma jultomten. Två av skorstenarna kommer troligen nästan dagligen användas på vinterhalvåret.

Nu vill jag veta om någon har gjort liknande renoveringar eller om någon tror sig veta vilken ventilation som skulle lämpa sig bäst. Skulle det kunna räcka med "förbättrad självdragsventilation", alltså att jag skulle sätta in några till- och frånluftsventiler i väggar (+Paxfläkt i badrum) eller skulle ni installera FTX direkt? Tacksam för svar!
Som jag har förstått det så är självdrag inte dåligt på vintern, snarare för bra. Det drar ur värmen för mycket.

Men vill du ha ett energieffektivt hus och bra ventialtion så är nog FTX det bästa, men det kostar ju också en hel del.

I vårt isolertimmerhus från 1970-talet har vi bara självdrag än så länge. Det är lite fuktigt i badrummet, annrs ok. Får se om jag framöver tar dit ngn VVS-konsult, eller sätter frånsluftsfläkt i badrummet bara först (måste dock ta upp ngn ventilation emlaln badrum + övrigt då också - vilket inte finns nu)
 
Om du har väggar och bjälklag öppna skulle jag absolut sätta in FTX själv. Det är inte så svårt och du kan ta hjälp med ritning av systemet och kalibrering av ventilerna när det är klart. Hålsåg genom timmerväggar går jättebra. Det gör mer för komforten än ekonomi. Aggregatet kanske 30ksek och resten av materialet något liknande.
 
ett timmerhus med timmer på bägge sidor av väggarna ventilerar och torkar genom timrets
naturliga konstruktion...och tänk på om ni skall ventilera en kattvind eller kallvind att luften
som strömmar genom är lika rå-fuktig som utomhus och kan ge fuktskador, ett hus är aldrig
100% tätt i taken och det räcker med den undervärmen som stiger upp för att hålla övre vind
torr o skadefri.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
ett timmerhus med timmer på bägge sidor av väggarna ventilerar och torkar genom timrets
naturliga konstruktion...och tänk på om ni skall ventilera en kattvind eller kallvind att luften
som strömmar genom är lika rå-fuktig som utomhus och kan ge fuktskador, ett hus är aldrig
100% tätt i taken och det räcker med den undervärmen som stiger upp för att hålla övre vind
torr o skadefri.
Menar du att luft ska strömma genom timmerväggen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.