14 160 läst ·
89 svar
14k läst
89 svar
Val av värmesystem i nytt hus
Kul att diskussionen fortsätter. 
Man kan även väga in känslan av "oberoende" på sin energi-användning. De som tvångsansluts till fjärrvärme kan nog relatera. Möjligheten att klara sig själv, men ändå av praktiska skäl köpa energi är också värt något.
Man kan även väga in känslan av "oberoende" på sin energi-användning. De som tvångsansluts till fjärrvärme kan nog relatera. Möjligheten att klara sig själv, men ändå av praktiska skäl köpa energi är också värt något.
Blir inte det här komplext/dyrt just pga värmepumpen? Som samtidigt inte kan göra ordentligt varmvatten utan elpatron.pelle242 skrev:Tja, som jag ser det har du två vägar att gå.
1. System byggt runt acktank med elpatron, solslinga. Dockar vattenmantlad kamin, solvärmepaneler och en luft/vatten pump. Lite onödigt komplext/dyrt men flexibelt och den svagaste punkten, värmepumpen blir ganska enkel att byta ut. Du har kamin/sol/el som backup. FTX för ventilation, ev vattenbatteri istället för värmning av tilluften.
Jag var nöjd med allt utom kallraset. Idag anser jag det vara en god idé att skilja på ventilation och uppvärmning. Högst komfort ska fås med dedikerat FTX för ventilationen. Varje FLVT jag tittat på har en elpatron som alltför ofta kickas igång för att göra varmvatten. Och med ganska liten beredare så känns det inte som att den utnyttjas på rätt sätt utan mer säljs för att vara en attraktiv helhetslösning för småhustillverkarna.pelle242 skrev:2. Du hade FLVP tidigare och var nöjd med det, varför inte fortsätta? Antingen med inbyggt tilluftsbatteri eller som extra modul. Kör på en vanlig omantlad kamin. Bastu i vardagsrummet är nog ett överdrivet problem, särskilt med högt i tak. Köp en liten kamin eller en som är mera inriktad på "design" än verkningsgrad. Du kan också forcera ventilationen och låta FLVP:n göra extra varmvatten av kaminvärmen. FLVP:ar har inte rykte om överdriven livslängd men är också ganska enkla att byta ut om de går sönder. Ev solceller för att täcka upp en del av egen elförbrukning.
Länka gärna exempel!pelle242 skrev:
Vi har ett hus från 2007 idag med golvvärme och FLVP (ansluten till gasnätet istället för elpatron). Har ungefär samma upplevelse som dig, men de känns i varje fall inte kalla.Gabbe1 skrev:En liten brasklapp angående golvvärme, välisolerade hus och komfort.
I vårt nybyggda och välisolerade hus kan vi inte shunta ut mer än som mest 24-25º i betongplattan under smällkalla vintern, annars blir det helt enkelt för varmt inne.
Detta innebär i praktiken att parkettgolven är ca 22-23º och detta upplevs inte som varmt.
I badrummen där man gärna har varmare kan vi dock värma golven så pass att de upplevs som varma och sköna.
Min känsla också. Installationskostnaden gör kanske bättre nytta i form av solceller? Här är exempel jag kan välja: http://www.kraftringen.se/Privat/Solceller/Vara-solcellspaket/Gabbe1 skrev:För övrigt har vi fjärrvärme och FTX ventilation, men i praktiken hade det nog blivit nästan samma ekonomi om vi värmt allt med elpatron. Hade jag lagt installationskostnaden (40K) och den fasta månadskostnaden som fjärrvärmen innebär på att köpa el så hade det förmodligen tagit många år innan FJV blir lönsam i vårt fall, vi förbrukar för lite energi helt enkelt.
Jag håller helt med, förutom att det skulle vara dyrt. Eluppvärming blir ju bara dyrt när huset kräver en större mängd energi. 12.000 / år enligt din förenklade kalkyl för värme och varmvatten är ju helt OK! Att göra större investeringar i teknik med begränsad livslängd för att halvera den månadskostnaden känns ju tokigt.Oldboy skrev:Intressant tråd med många olika lösningar som bryts mot olika aspekter - givande.
Som jag tolkar TS så är det modernt och bekvämt som gäller. Det gör att en kamin aldrig kommer att eldas så ofta och mycket som ska till om den ska bidra på ett icke försumbart vis. Alltså tillhör kaminen kontot mysfaktor, och har inget med uppvärmningen att göra.
En vanlig luftkyld kamin med låg lägstaeffekt, tillsammans med hög takhöjd och förmodat öppen planlösning (?) gör rimligtvis att bastu inte är någon överhängande risk.
Elpanna/elpatron är enkelt, bekvämt, driftsäkert och billigt i installation, men dyrt i drift. Antag 8 500 kWh/år i uppvärmning och 1 500 kWh/år i vv, (för runda och enkla siffror). Dvs 10 000 kWh el a 1,20 kr/kWh måste köpas in varje år, till en kostnad av 12 kkr.
LVVP är också typ en elpanna, men sägs spara ca 50% av elkostnaden. Det är alltså också en relativt enkel, bekväm, driftsäker lösning. Dock dyrare installation, men billigare drift. Antag LVVPs livslängd till 10 år. Det ger 60 kkr i sparade elkostnader (över 10 år). Gissningsvis är dock installationskostnaden (inkl LVVP) ca 60 kkr (mellan tummen och armbågen).
Alltså är det hugget som stucket med ren eluppvärmning resp LVVP. Åtminstone så som jag tolkar TS prioriteringar. Det är grova estimeringar jag gjort, och vid noggrannare analys och beräkning går det kanske att hitta fördel åt något håll, men det förefaller mig som att det sannolikt inte kan vara frågan om annat än kaffepengar i relation till investeringen/kostnaden av ett nytt hus. Däremot kan det ha betydelse om BBR inte tillåter tillräckligt mycket elpatroneffekt att installeras för ren eluppvärmning. Då kan LVVP vara ett sätt att klara BBR till samma pengar och prioriteringar som ren elpatronvärme.
Det är BBR det hänger på och här kan en vattenmantlad kamin hjälpa till. Även solceller - om man bara kan visa att de används direkt till uppvärmning (man får ju inte räkna av elproduktionen på sommaren som används till hushållsel). Delen som används för att värma vatten får man räkna av.
En annan fråga är ju om en en elpatron på 3kW räcker kalla dagar? Normalt sitter det ju betydligt större patroner i tex FLVP som sen stryps för att klara BBR-kraven. Med en ack-tank tror jag det då den har något att ladda mot, men det är det ju långt ifrån alla som har acc-tank.
Kanske är ett solcellspaket som ger 5.000-7.000 kW / år ingen dum investering.... Husets driftskostnad hamnar på ett minimum. Jag saknar dock bygglov för så många kvadratmeter solpanel.
Vilken kalkyl baserar du detta på?Mainstream skrev:
Har själv varit inne på solceller men det är överhuvudtaget inget ekonomiskt alternativ i dagens läge.
Ah... då fattar jag hur du tänker, men du har väl missat en sak?Mainstream skrev:
Hushållselen är inte med i energikraven (tex 55 kwh/kvmår). Solel som produceras om sommaren kan alltså kvittas mot det pannan drar om vintern och huset kan komma ned i 0 kwh/kvmår.
Håller med. Ekonomiska kalkyler med lång återbetalningstid och stor osäkerhet.roland53 skrev:
Översiktskalkyl: http://www.sfinxsolar.com/index.php?id_cms=22&controller=cms
För detaljerad info i massor: http://bengts.blogg.viivilla.se
Det går att kvitta (i någon form) med elbolaget, så länge man köper mer el än man producerar på ett år. Men för BBR så kan jag inte räkna med överskottet på sommaren utan bara den del som används till varmvatten-produktion.haavard skrev:
Så förstår jag det, och är tacksam om någon kan vägleda vidare! Länkarna ovan visar ju att det inte är solklart (duh!) på hur det ska räknas.
Jag tycker det är solklart om du följer din länk till Boverket. Bengt-nånting snackar om nåt annat.
Kraven snackar om hur mycket du får använda på ett år. På samma sätt blir det med produktionen. Lyckas du producera 8500 under juni kan du stänga av cellerna resten av året och ändå ha ett nollenergihus.
Kraven snackar om hur mycket du får använda på ett år. På samma sätt blir det med produktionen. Lyckas du producera 8500 under juni kan du stänga av cellerna resten av året och ändå ha ett nollenergihus.
Jag har provat lite beräkningar på http://www.energiberakning.se för att se vad som händer med olika parametrar.
Jag har räknat med Klimatzon III (Skåne) och tung stomme, yta 155m2. Max energianvändning är 55 kW/m2 och år. Jag har inte räknat med solinstrålning eller kamin, ej heller exakt yta eller verkligt U-värde på klimatskalet. En högst förenklat beräkning alltså!
Så till laborerandet:
Resultat: 84 kW/m2 och år, total värmeenergi om 12.215 kW / år.
För att komma ner till godkänd nivå kan jag:
Minsta justering härifrån och gränsen passeras. Negativa exempel:
Är det OK att räkna så här?
Jag har räknat med Klimatzon III (Skåne) och tung stomme, yta 155m2. Max energianvändning är 55 kW/m2 och år. Jag har inte räknat med solinstrålning eller kamin, ej heller exakt yta eller verkligt U-värde på klimatskalet. En högst förenklat beräkning alltså!
Så till laborerandet:
- Den icke existerande värmepumpens verkningsgrad sätts till 0 med spets el = elpatron i ackumulator-tank.
- FTX-anläggningens verkningsgrad sätts till 80%.
- U-värde i snitt sätts till 0.344.
Resultat: 84 kW/m2 och år, total värmeenergi om 12.215 kW / år.
För att komma ner till godkänd nivå kan jag:
- Isolera mera, så klimatskalet når ett U-värde på 0.18. Då är vi nere på total värmeenergi om 7.650 kW / år. Men så mycket isolering är inte realistiskt.
- Komplettera med tillskott från sol. Med ett tillskott på 6.500 kW / år är det godkänt.
Det betyder ca 8 m2 solfångare.
Minsta justering härifrån och gränsen passeras. Negativa exempel:
- FTX-anläggningens verkningsgrad sjunker med 5% till 75%: 57 W/m2 och år.
- U-värde i snitt ökas med 0.01: 57 W/m2 och år.
Är det OK att räkna så här?
Redigerat:
1-3/4 plan lösvirkeshus på ca 280m2 golvyta, vidbyggt med garage på 100m2 golvyta.2an skrev:
I garaget, som är byggt med samma konstruktion och har lika mycket isolering, räcker det med att shunta ut 21-22º för att hålla 18º mitt i vintern.