Har alltid bott i lägenhet och börjat kolla efter hus och bor i södra skåne.

När ni kollar på hus kollar ni bara totalkostnaderna för driften eller väljer ni något uppvärmnings system före något annat ?

Sett väldigt många hus som enbart har direkt verkande el men att dom köpt till en luftvärmepump för att dom är billig i inköp och har denna kombination.

Sedan förekommer det hus med kamin som är kopplat till vatten och värmer upp elementen när man eldar, även sett pellets/ved panna kombination, frånluftvärmepump till vatten till golvvärme eller radiatorer.

Dock ej sett bergvärme eller jordvärme, solpaneler.

Väldigt många har dock tilläggs isolerat sina hus och har 3 glas fönster.

Eller väljer ni huset och investerar senare på det uppvärmningssystem som ni själva föredrar och vilket tycker ni är det som minskar driftskostnaderna

Det man allmänt kan säga att investera i värmesystem å byggtekniska grejer kan man ju göra efter köp men husets läge å plats är lite svårare. Sen är det väl olika vad gemene man tycker är viktigt vid köp, vissa kanske inte skulle titta på ett hus utan vattenburen värme å för vissa spelar sådant ingen roll. I slutändan är väl vad man har i pengar att spendera vad man kanske gör för val

Köp ett hus på den platsen som du verkligen vill bo på till den budget du har. Ett nytt värmesystem är inte allt för mycket pengar. Själv köpte jag ett gammalt kråkbo men läget är perfekt. Renoverar i den takt jag känner att jag orkar med och plånboken tilllåter.

Purre
Läge läge läge, det är det enda du inte kan ändra på!
Solpaneler är inget fullgott värmesystem utan komplement, sen vet jag inte om du menar solfångare eller solceller i den frågan.

Vattenburet värmesystem skulle jag prioritera iaf framför de andra eftersom att källan då går att byta mellan luft/vatten, bergvärme, pellets/ved, fjärrvärme osv. Många gånger svårt att eftermontera vattenburet system om man inte tänkt riva upp hela huset utan att det blir mindre fint. Det är även svårt att räkna hem en sådan konvertering över tid men det hänger även ihop med inköpspris och hur attraktivt området är/blir i framtiden.

• Gilla
klosp11 och 4 till
  • Laddar…
Uppvärmningssystem och driftskostnader är två av de parametrar jag kollar när jag letar hus. De är viktiga, men inte de enda avgörande.
Ofta finns en koppling mellan utgångspris och driftskostnader, där ett hus med låga driftskostnader har ett högre pris än ett liknande hus med högre driftskostnader.
En prismässig "vattendelare" är om det finns vattenburet värmesystem eller inte. Ett befintligt värmesystem är guld värt där det sitter, men det är ändå inte alltid värt kostnaden att låta installera ett sådant system i ett hus med direkt-el/luft-luftvärmepump/lokaleldstäder. Men det är mycket att räkna på! I Skåne bor du i elområde SE4, det område där elen som regel är dyrast, vilket kan göra att elbesparande åtgärder betalar sig fortare. Vilka åtgärder då? Det beror på. Är det möjligt att tilläggsisolera vinden? Byta fönster betalar sig sällan, eftersom nya fönster är dyra, men nya tätningslister till befintliga fönster betalar sig fort. Finns en murstock så du kan installera en eller flera eldstäder om du har tillgång till billig ved? Solfångare för varmvattnet så att dina tonårsbarn kan duscha gratis under sommarhalvåret? Eller värmepumpsberedare för varmvattnet kanske?

Mitt personliga dröm-uppvärmningssystem för låg driftskostnad och hög bekvämlighet, skulle bestå av en luft/vattenvärmepump ihopdockad med en vedpanna för att kunna elda under vinterns kallaste dagar när värmepumpen får gå på elpatron, samt solfångare på taket för att få hjälp med uppvärmningen under vår och höst samt fritt varmvatten under sommaren. Men det är inte gratis och inte superenkelt att få till ett sådant system. Men drömma går ju!

• Gilla
Händig-Techguy och 2 till
  • Laddar…
Vettiga "före-köp-tankar"!

Uppvärmningskostnaderna är höga även i skåneland. Läget är definitivt det första man tänker på, naturligtvis. Därefter skulle jag själv titta på isolering och uppvärmningssystem. Många nyare hus har bara elvärme av något slag (LLVP, LVVP) vilket är snålt de värsta vintermånaderna. Bergvärme är lite overkill här men finns den är det ok. Någon ved/pelletskamin som extra resurs skulle jag värdera (även om dessa inte är kostnadskrävande för efterinstallation). Finns det vattenburna element/golvvärme är det positivt. Finns solpaneler redan får man räkna på effektivitet och avskrivning.

De färska svaren - före mitt - är i princip samma som mitt 😉. Jag var för sent på!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Uppvärmningskostnaderna är höga även i skåneland.
Har inte du @yonna en skapligt ny kåk på dryga hundra kvadrat som klarar sej på 2 pall pellets årligen om jag förstått saken rätt?

F fribygg skrev:
Har inte du @yonna en skapligt ny kåk på dryga hundra kvadrat som klarar sej på 2 pall pellets årligen om jag förstått saken rätt?
Pelletskaminen står i vardagsrummet och huset har öppen planlösning 106 kvm (planerad redan vid husritningen) och med mycket stora fönsterpartier. Går dygnet runt nov/feb. Riktigt - 2 pallar/året - och vid östersjöblåst märks det tydligt. När jag kom hem efter jul var här svinkallt då kaminen gjort slut på pellets. (Kan rättas till med önskad LLVP.) Kaminen klarar vid kyla ca 1 1/2 dygn vid bortavaro.

Dessutom drar hushållet totalt 5000 KWH/året inkl snål golvvärme.

Men jag gillar att pyssla om kaminen och sotar ut varannan dag (glaset dagligen). Lite pyssel som kan vara betungande för en större familj. Alltså inte självgående som i mitt gamla hus med oljeeldning. Men olika typer av värmepumpar behöver också tillsyn och service. Kaminen totalrengörs 2 ggr/året och tar ca 2 timmar (dotter har numera övertagit jobbet) och sotning efter 1 pall.

Att efterinstallera pelletskamin av bättre kvalitet går väl på ca 50' och är ingen dum ide. Däremot funkar den inte vid elavbrott. Då "måste" man ha en vedkamin.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Händig-Techguy Händig-Techguy skrev:
Har alltid bott i lägenhet och börjat kolla efter hus och bor i södra skåne.

När ni kollar på hus kollar ni bara totalkostnaderna för driften eller väljer ni något uppvärmnings system före något annat ?

Sett väldigt många hus som enbart har direkt verkande el men att dom köpt till en luftvärmepump för att dom är billig i inköp och har denna kombination.

Sedan förekommer det hus med kamin som är kopplat till vatten och värmer upp elementen när man eldar, även sett pellets/ved panna kombination, frånluftvärmepump till vatten till golvvärme eller radiatorer.

Dock ej sett bergvärme eller jordvärme, solpaneler.

Väldigt många har dock tilläggs isolerat sina hus och har 3 glas fönster.

Eller väljer ni huset och investerar senare på det uppvärmningssystem som ni själva föredrar och vilket tycker ni är det som minskar driftskostnaderna
Hej Händig-Techguy

När jag köpte ett ca 30 år gammalt hus 1994 var siktet på ett långvarigt ägande, låga boendekostnader och att även kunna klara strömavbrott. Det fanns en öppen spis i källaren och en i markplanet dessa båda har nu spisinsatser nu.

Jag tror att det fanns en del som tyckte att jag var ”idiot” när jag några år efter husköpet berättade att jag tänkte installera en varvtalsstyrd bergvärmepump som skulle klara sig utan elspets trots att varvtalsstyrda bergvärmepumpar då inte fanns på marknaden.

Valet innebär att mitt hus som från början behövde ca 43 000 kWh/år till hushållet samt värme och varmvatten nu som bäst har klarat ett år med 14 000 kWh och ett max ca effektbehov till värmepumpen på 5,3 kW vid DUT (som är minus 34 grader).

Senaste året har vi bytt ut det ca 60 år gamla köket och bytt alla fönster (till tre-glas) så med detta och nya vitvaror räknar vi med ännu lägre elenergi och toppeffektbehov.

Det är bra nu när vi får effektavgifter men även om vi behöver klara strömavbrott i upp till en vecka. Kökets kyl och frys samt två frysboxar klarar sig tillsammans med en medeleffekt på ca 60 W.

Välj ett hus som du kan förädla i den riktning du önskar. Jag har kunnat det med mitt hus.

Som omvärldsläget är nu så skall du snarare satsa på stabilitet och långsiktigt låga kostnader än ”bling bling ” som glimrar i ögonen.

Redigerat:
Köpte ett hus med gas pga läget (ca 2 år sedan). Det kostar en del men vi flyttade in precis när priserna sjunkit efter katastrof året.

Viktigast för oss var läget här där det inte finns mkt att välja på (Söder om Helsingborg). Och så föredrar jag stort vattenburen uppvärmning. Golv eller radiator spelar mindre roll.

Jag ändrar en del på radiatorer och planen är LVVP när det finns ekonomi till det.

I Nov så betalde vi 2:30/kwh för elen och 2
1:76/kwh för gasen, inkls allt! Så mot en elpanna vinner vi ännu men det är inte mycket. Och mot en värmepump inte alls. MEN då beaktar jag också installationskostnaden (runt 130-150k) som jag måste ut med.

Just nu isolerar vi extra och försöker hålla nere förbrukningen på så sätt.

Purre Purre skrev:
Läge läge läge, det är det enda du inte kan ändra på!
Solpaneler är inget fullgott värmesystem utan komplement, sen vet jag inte om du menar solfångare eller solceller i den frågan.

Vattenburet värmesystem skulle jag prioritera iaf framför de andra eftersom att källan då går att byta mellan luft/vatten, bergvärme, pellets/ved, fjärrvärme osv. Många gånger svårt att eftermontera vattenburet system om man inte tänkt riva upp hela huset utan att det blir mindre fint. Det är även svårt att räkna hem en sådan konvertering över tid men det hänger även ihop med inköpspris och hur attraktivt området är/blir i framtiden.
Låter vettigt att man ska prioritera vattenburet system så man kan välja fritt emellan olika system som du säger.

Men som alla säger läget kan man aldrig ändra på och tomterna är alltid dyrare närmare havet och liknande och därför endel väljer bort detta ibland för här kan tomterna vara dyrare en ett helt hus med tomt.

Själv tänkt mig ett pendel avstånd på max 2 mil från jobbet och gärna lantligt med egen gård och gärna ett växthus men även stadsnära lantliga lägen antar jag är populärt då många efterfrågar just detta.

Stadsnära och lantligt är ju per definition lite paradoxalt, även om de ställena finns. När de väl kommer ut är det som du säger stor konkurrens. Mycket beror ju på hur snabbt man vill/behöver hitta ett hus. Har man inte bråttom kan man ju vänta in och hoppas på att nåt sånt kommer ut. Men då är också risken att man väntar på något som aldrig kommer.

Jag tycker man ska titta på hus i områden man vill bo, åka på visning och sen överväga driftskostnader och om det fortfarande känns rätt. När vi köpte hus fanns det hus som var bra på pappret men som inte alls kändes rätt för oss på visningen. Mörk tomt, grannar som låg alldeles för nära etc. I slutänden valde vi bort ett större hus med bergvärme och köpte ett mindre, hyfsat isolerat hus med direktel och luftvärmepump, just pga läget och känslan på tomten och i omgivningen.

Jag hade nog tittat vidare om huset som funnits på vår tomt var en stor osiolerad mangårdsbyggnad på 200-300 kvm, trots att läget är bra för oss. Man vill helst kunna sova gott om natten utan att va nervös för att klara av ekonomin om det blir en kall vinter.

Vattenburet värmesystem som är i drift ska det vara. Kaminer och liknande räknas inte.
Befintlig värmepump är bra om den är av välkänt svenskt eller japanskt märke och inte så gammal.
Japansk värmepump gäller luftvärmepumpar. Lätt att bli lurad av "tyskt märke" som i verkligheten är ett dekaltrimmat kinesiskt kylaggregat för varmt klimat.
En stadsboende köpte här välskött villa från 1901 för 920 000. Conturakamin och två dekaltrimmade kinesiska luftvärmepumpar. Inget vattenburet system. Efter en vinter till salu för 800 000. Hittade ingen köpare så ryker ibland ur skorstenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.