Jag har en gammal grön Bosch trekantslip, PDA120 tror jag den heter.

Äntligen dags att byta. Tittat på Deltex 93 från Festool, och GDA 280 från Bosch. Men det är svårt att förstå hur de är genom att läsa om dem i en spec eller känna på i en affär.

Vilken är bäst? Finns det andra som är lika bra eller bättre?

--- Mats ---

Hej!

Vad blev det för någon slip?

vilden skrev:
Hej!

Vad blev det för någon slip?
Deltex 93 från Festool var alldeles för gammal, helt enkelt rätt kass. Bosch GDA 280 verkade rätt ok, men valet hamnade på något helt annt än jag tänkt mig.

Jag köpte en Festool DTS 400, deltaslip. Den är många gånger effektivare än min gamla trekanstslip, ersätter dessutom i princip helt min gamla plattslip som inte tagits fram sedan denna kom hem. Det är ytterst få ställen där en deltaslip kommer till där denna inte kommer till (använt den mycket på både socklar och fönsterramar och fönster som är de ställen där jag mest förr behövt trekantslipen). Den har extremt bra dammuppsugning kopplad till en dammsugare. Den är så effektiv att jag inte drar fram excenterslipen för de stora raka ytorna om dessa inte börjar bli rejält stora.

Enda problemet är att bottenplattan väldigt lätt blir förstörd framme i spetsen, förmodligen för att jag trycker för mycket på ett sätt som behövdes förr och inte behövs med denna.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.