Hej!
Brukar läsa mycket här och fått många tips när jag renoveringsgrejat hemma. Nu är det dags att köpa en ny slagborrmaskin och jag skulle vilja ha lite tips och råd kring vilken man bör välja. Vi har en schysst Borsch nu som vi kört slut på. Eftersom vi uppenbarligen använder den mycket är jag är beredd att lägga ganska många tusenlappar på en ny om den är riktigt bra.

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Det du söker skulle jag säga är en borrhammare, inte en slagborr. Eftersom det inte är något precisionsverktyg funkar de billigaste bra för denna typ av verktyg. Alltså funkar Meec alldeles utmärkt enligt många på forumet.

Själv befinner mig jag i andra spektrat med min Hilti TE6C, men den har jag också hittat i en Bigbag och lagat själv.

Mellanläget är väl något åt detta håll:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...orrhammare/bosch-gbh-2-26-borrhammare-hv17001

Har svårt att tro att det går fel med blå Bosch. Om du är i stort behov av vanlig chuck också finns sådana paket också:
https://www.toolab.se/produkt/Bosch-GBH-2-26-F-Borrhammare-SDS

• Gilla
Signatur
  • Laddar…
Komplettering:
Blå Bosch, Makita, Milwaukee, Dewalt är väl de som är överkomliga i pris men ett steg upp från hemmafuskarsegmentet. Du kan välja i stort sett vilken modell som helst där skulle jag säga.

• Gilla
Signatur
  • Laddar…
Tack så jättemycket jonmo. Jag ska läsa på om borrhammare, det låter mycket mer som det jag är ute efter. Har tuffa betongväggar att jobba med...

Tar gärna emot ännu fler tips.

En billig borrhammare där du istället köper "kvalitetsborr" (Bosch, Dewalt osv) blir en prisvärd kombination som funkar bättre än i princip alla "slagborrmaskiner". (y)

Har själv en smidig Hilti TE12S jag ropade in på pantbanksauktion på Östermalm för 800 kr för 20 år sedan. Funkat klockrent i alla år men skulle aldrig köpa en sådan om jag skulle köpa nytt för privat bruk.

• Gilla
Signatur
  • Laddar…
Ja själva borrhammaren är det kanske inte så noga med. Finns i litet olika system men SDS-Plus är väl det vanligaste och mest användbara i dimensioner upp till 25 mm. Min favorit som villaägare pga mångsidigheten är Hilti TE2-M. med två växlar och bra 13mm-chuck när man behöver det, och två olika slagstyrkor på hammarfunktionen med SDS+ -chucken.

Inte särskilt dyr, skillnaden mot min starkare och betydligt billigare Jula-maskin ligger främst i ergonomin/vibrationer men spelar inte så stor roll för en sällananvändare/hobbyist. Använder Julamaskinen enbart för litet mindre bilningsarbeten numera eftersom Hiltin saknar den funktionen.

Borrkronor bör man inte snåla med, där är det mycket stor skillnad. Min favorit är Hilti TE-CX, fyra skär i volframkarbid som klarar att borra i armerad betong utan problem. Finns som borrsatser som inte kostar alltför mycket och håller mycket bra över tid.

• Gilla
Signatur
  • Laddar…
Ville bara säga att det blev en Borsch GBH 2-28F. Den är fantastisk!
Tack för all hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.