Hej!

Vi håller på att uppdatera vårt kök och har följande förutsättningar.
Golvet är terrakottaklinker, köket består av marbodal med finsnickerier i en nyans som är svårdefinierad men försöker (varmt cremefärgad (vit/ljust gul) kan man kanske kalla det). Som väggkakel har vi små 10x10 cm kakelplattor som är cremefärgade men mer åt det kalla hållet än köket.
Vi funderar på att byta ut kaklet mot fejktegel.
Bänkskivorna är laminat, ekfärgade.

Vi ska nu göra om väggar och är osäkra på vilka slags färgval som skulle matcha det hela bäst, om det ska vara mönstrade tapeter eller en enkel färg. Vi har 5 stora fönster i köket så det finns en hel del ljusinsläpp.

Alla tips är varmt välkomna!

Lite bilder hade allt hjälpt...

• Gilla
Majbacken2019
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Lite bilder hade allt hjälpt...
Då ska jag ordna det så fort jag kommer hem

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Här kommer lite bilder, stökigt dock ;) Ett ljust kök med vita möbler, klinkergolv och utspridda föremål som tyder på renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit köksinredning med skåp och kaklat bakstycke ovanför arbetsbänk, lätt rörigt med köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag måste säga att jag tycker att det är fint som det är...

Fejktegel istället för kakel — nja. Blir ett elände att hålla rent. Sätt i så fall hellre avlånga kakelplattor med fasade kanter, som rimmar på urfasningarna i skåpsluckorna. Tegel kommer dessutom att ha helt fel färg. Hittar man inte exakt rätt nyans (och det gör man inte) kommer det att skära sig med köksbänkar och golv, som man uppfattar som samhöriga i färg. Så länge köksbänkar och golv är liknande men annorlunda i färg, känns det harmoniskt, men att lägga till en tredje nyans i samma färgskala kommer att få det att kännas plottrigt och ogenomtänkt.

Stora fönster har ni, men sådär överväldigande ljust ser det ändå inte ut att vara, trots mycket vitt. Därför skulle jag välja en ljus färg till väggarna, gärna lite krämig. Köket är i allmänhet den plats där man ska vakna till medan man äter frukost, och då får där inte vara varken för mörkt eller för kliniskt sjukhusvitt. Men med tanke på vad jag sa innan om att köksbänkar och golv liksom utgör en enhet färgmässigt, bör den inte dra åt det hållet. Den bör ligga mer åt samma ”håll” som köksinredningen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar helt klart på tapeter för att få det lite mer ombonat och varmt.

• Gilla
Majbacken2019
  • Laddar…
Ljust behöver det nog vara, och nog bra med mjuk för att undvika industri-känsla.

Vilken klinker är det?

• Gilla
Majbacken2019
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ljust behöver det nog vara, och nog bra med mjuk för att undvika industri-känsla.

Vilken klinker är det?
Det vet jag inte, men någon sorts terrakottafärg.

davveno1 davveno1 skrev:
Jag röstar helt klart på tapeter för att få det lite mer ombonat och varmt.
Tack!

ricebridge ricebridge skrev:
Jag måste säga att jag tycker att det är fint som det är...

Fejktegel istället för kakel — nja. Blir ett elände att hålla rent. Sätt i så fall hellre avlånga kakelplattor med fasade kanter, som rimmar på urfasningarna i skåpsluckorna. Tegel kommer dessutom att ha helt fel färg. Hittar man inte exakt rätt nyans (och det gör man inte) kommer det att skära sig med köksbänkar och golv, som man uppfattar som samhöriga i färg. Så länge köksbänkar och golv är liknande men annorlunda i färg, känns det harmoniskt, men att lägga till en tredje nyans i samma färgskala kommer att få det att kännas plottrigt och ogenomtänkt.

Stora fönster har ni, men sådär överväldigande ljust ser det ändå inte ut att vara, trots mycket vitt. Därför skulle jag välja en ljus färg till väggarna, gärna lite krämig. Köket är i allmänhet den plats där man ska vakna till medan man äter frukost, och då får där inte vara varken för mörkt eller för kliniskt sjukhusvitt. Men med tanke på vad jag sa innan om att köksbänkar och golv liksom utgör en enhet färgmässigt, bör den inte dra åt det hållet. Den bör ligga mer åt samma ”håll” som köksinredningen.
Tack! Lite så vi tänkt :D

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.