20 539 läst ·
19 svar
21k läst
19 svar
Val av prisvärt träslag för utomhusmöbler?
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 188 inlägg
Det har varit inklusive moms, för mig. Jag har alltid handlat som privatperson.Daniel_N skrev:
För det mesta har det varit torkat virke, när jag köpt, och det har alltid varit lufttorkat. Jag har spontanköpt relativt nysågad ask en gång, för jag tyckte att det var så vackert trä, dock var björken som jag var ute efter den gången torr. Man får ringa och prata med dom och kolla vad dom har, det är olika ifrån såg till såg. Det kan vara värt att investera i en fuktmätare.
Ek, ask, björk och al, är dom träslagen jag har haft lättast att hitta. Alm, som jag skulle vilja köpa, har varit dess då svårare. Jag har hittat det på ett ställe, men den var full med spik, så det var inget alternativ den gången.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Jag betalar 4000kr kbm för nysågad ask. Men då är den ju tyvärr långt ifrån torr..
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Här är min asksoffa: Dels som ny dels nu. Första 5 åren oljade jag den årligen. Sedan har den bara stått. Den har stått på en grusad plan i 10 år. Nu sista året på denna gräsyta (bild). Kan konstatera att fötterna börjat bli lite mjuka. Alltså, asken mår fint om den bara får torka mellan varven. Om den står helt i fukt trivs den inte (men vilket träslag gör det?). Vad jag har fått lära mig är att med asken ska man egentligen endast använde veden (inte kärnvirket, det är det som ruttnar). Min ask soffa har dock inga problem med kärnveden.Daniel_N skrev:Det är intressant, har du några bilder? Är ju annars "allmänt känt" att ask inte är rätt material för utomhusapplikationer. Men det är nyttigt att ifrågasätta "sanningar", kanske är det inte så svart-vitt som det brukar framställas. Får erkänna att jag själv inte gjort något 10-års test med ask utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lägger också med min ek utegrupp. Hade den i tio år, men den skötte jag varje år. Oljade in med denna olja (blir ungefär samma behandling som man gör på gamla båtar. I princip samma som lack fast utan lösningsmedel, dvs den torkar genom oxidering. Blir lite som polityr.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Jag har inga ritningar kvar. Men det är en enkel konstruktion. Du kan nog rita ihop något utifrån bilderna. Skicka gärna bilder om du får fram något!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden