11 860 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
Val av pelletspanna
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Behovet av acktank beror mycket på hur pelletspannan tänder också. Har man mer vatten och får ner antalet starter så kan man spara på tändanordningen.
Har man lite vatten och glödstift till tändning så den så att säga startar om brasan varje gång så kommer den brinna som en oljebrännare typ och det sliter onödigt hårt på tändanordningen. idag finns det ju andra lösningar och keramiska tändelelement så det kanske är en ickefråga men som sagt. Det beror ju helt på.
Har man lite vatten och glödstift till tändning så den så att säga startar om brasan varje gång så kommer den brinna som en oljebrännare typ och det sliter onödigt hårt på tändanordningen. idag finns det ju andra lösningar och keramiska tändelelement så det kanske är en ickefråga men som sagt. Det beror ju helt på.
Tack för ditt svar.G Granström2 skrev:Ska man ha acktank så ska det vara en laddpanna. En normal svensk pelletspanna gör allt som behövs. Importsystem från Danmark (Nordjysk Bioenergi) och Polen är oftast laddpannor som ska kopplas till en tank.
Varmvattenslinga som hos Ulmapannan är en billig stenålderslösning. Moderna svenska pannor från CTC och Ariterm har en värmeväxlare för varmvattnet. En varmvattenslinga kalkar igen efter några år.
Tyvärr lades tillverkningen av de bästa svenska och finska pelletspannorna ned som resultat av tillfälligt mycket höga pelletspriser. Nu sjunker pelletspriset kraftigt och elpriset når galna höjder. Pellets är åter ett bra alternativ.
Vi ser redan denna utveckling på Blocket. Rensopat på moderna pelletspannor! Tidigare år vräkte man ut nästan nya pannor som kostat 50 000 för 8000 - 10 000.
Jag säger som de flesta som eldar pellets. "Gärna en ny panna men då ska det vara en panna där man hjälpligt också kan elda med ved". Tar tio år att bygga de nya kärnkraftverken och kalla vintrar förutspås komma.
Finns det någon annan pelletspanna som du skulle rekommendera istället för ulma? Hittar inte så många som säljer CTC eller Ariterm längre. Jag har ett hus på 350 kvm och vi är 5 personer i hushållet. Finns det några fördelar med en laddpanna och acktank eller är en normal pelletspanna bättre?
Laddpanna är lämplig om du har acktankar av någon annan orsak.
Jo de kvarvarande svenska kompletta pelletspannorna från Effecta och Ulma har ju byggt vidare på den gamla iden med brännare som består av två rör innanför varandra. De kräver en stor startdos och ger mycket oförbrända kolväten ut vid tändning. Finns ju modernare brännare men då får man plocka ihop ett system själv.S Stefan1972 skrev:Behovet av acktank beror mycket på hur pelletspannan tänder också. Har man mer vatten och får ner antalet starter så kan man spara på tändanordningen.
Någon av dessa "rörbrännare" hade en tidsbegränsning som stängde av brännaren efter en viss tid för att skydda det dyrbara inre röret.
Janfire är ju förresten ett modernare system som man lätt glömmer bort.
Acktank till pelletspanna väljer du endast om du vill komplettera med något annat typ solfångare. Men då skall det vara en pelletspanna med liten vattenvolym och inte en med 200 liter utan kring 40-50 liter, en s.k laddpanna.
Den som du listar kommer att fungera för dina behov utan acktank. När det sedan gäller brännaren så är Ulma en rörbrännare om jag inte är helt ute och cyklar med vissa behov vad gäller rengörning och underhåll. Dock inget som jag är någon expert på då min brännare är en med underförbränning (EcoTec Bioline20 med laddpanna mot 1800 l acktank och solfångare). Brännare med underförbränning är lite mindre kräsna när det gäller pelletskvalitet men består oftast av mer rörliga delar som kan krångla än en rörbrännare.
Den som du listar kommer att fungera för dina behov utan acktank. När det sedan gäller brännaren så är Ulma en rörbrännare om jag inte är helt ute och cyklar med vissa behov vad gäller rengörning och underhåll. Dock inget som jag är någon expert på då min brännare är en med underförbränning (EcoTec Bioline20 med laddpanna mot 1800 l acktank och solfångare). Brännare med underförbränning är lite mindre kräsna när det gäller pelletskvalitet men består oftast av mer rörliga delar som kan krångla än en rörbrännare.
Nej CTC och Ariterm gör inte pelletspannor längre.T thpthp skrev:Tack för ditt svar.
Finns det någon annan pelletspanna som du skulle rekommendera istället för ulma? Hittar inte så många som säljer CTC eller Ariterm längre. Jag har ett hus på 350 kvm och vi är 5 personer i hushållet. Finns det några fördelar med en laddpanna och acktank eller är en normal pelletspanna bättre?
Läget har snabbt förändrats. Skulle jag installera ny panna nu så blev det möjlighet att också elda ved som gällde
Enda pannan jag kan komma på är Combifire.
Till 350 kvm räcker det kanske inte med en vanlig 20 kW panna.
Välj exakt vad du vill ha först ock leta installatör sedan. Samma här som med värmepumpar.Pga provisioner så försöker de trycka på dig det som ger mest förtjänst även om det inte passar dig.
20kW pellets räcker bra. Jag har 30kW ved, som då inte går kontinuerligt i ett något mindre men oisolerat hus. Så 20kW pellets kommer absolut att räcka.
Jag har en 200L VVB kopplad i serie efter pannan. Det ger två fördelar. Dels så får man mycket mer varmvatten tillgängligt vilket kan behövas om man vill fylla ett stort badkar snabbt och dels så kan jag stänga av pelletspannan helt på sommaren. Det senare minskar ju värmeförlusterna på sommaren.
Nackdelarna är givetvis kostnaden vid köp och utrymmet som behövs.
Jag är helt nöjd med den lösningen.
Nackdelarna är givetvis kostnaden vid köp och utrymmet som behövs.
Jag är helt nöjd med den lösningen.
Nu vet jag inte hur rena pelletspannor brukar vara konstruerade men ulman har ju elpatron på 6kw inbyggd.
Om brännaren på 20kw går och effektuttaget blir så stort att tempen ändå skulle sjunka så kan man ju ställa elpatronen så att den går in och stöttar.
Jag inte upplevt någon brist på varmvatten hittills men den finns säkert dem hushållen som har ett betydligt större effektbehov än mitt.
Om brännaren på 20kw går och effektuttaget blir så stort att tempen ändå skulle sjunka så kan man ju ställa elpatronen så att den går in och stöttar.
Jag inte upplevt någon brist på varmvatten hittills men den finns säkert dem hushållen som har ett betydligt större effektbehov än mitt.
Att värma upp kallvatten för att snabbt fylla ett badkar kräver betydligt högre effekt än så dessutom kan det samtidigt vara en kall vinterdag.Bullensboda skrev:
Nu vet jag inte hur rena pelletspannor brukar vara konstruerade men ulman har ju elpatron på 6kw inbyggd.
Då behöver man större volym, inte högre effekt.