6 049 läst ·
48 svar
6k läst
48 svar
Val av mediaspelare
Överväger man alternativ så tycker jag en Chromecast är värt att köpa enbart för att testa. Den är tillräckligt billig för att pröva och se om den räcker.
Ja, jag skulle kanske vilja ha funktioner i en HTPC. men en chromecast kan i princip alla använda (och alla strömningsalternativ skapar en anpassning till det) medan man behöver tänka när man använder en HTPC. Och åtminstone jag vill helst inte vara support för resten av tv-tittarna i onödan.
Chromecasten är ju dock inte trådad utan går på trådlöst hemmanätverk och den kräver också någon annan enhet - även om näst allt som kopplar upp mot nätverket fungerar för att styra
Ja, jag skulle kanske vilja ha funktioner i en HTPC. men en chromecast kan i princip alla använda (och alla strömningsalternativ skapar en anpassning till det) medan man behöver tänka när man använder en HTPC. Och åtminstone jag vill helst inte vara support för resten av tv-tittarna i onödan.
Chromecasten är ju dock inte trådad utan går på trådlöst hemmanätverk och den kräver också någon annan enhet - även om näst allt som kopplar upp mot nätverket fungerar för att styra
Jag har två x96 boxar sedan 2015 som fungerat bra men nu som nämnts tidigare börjat balla ut på grund av att de ligger efter i uppdateringar så de behöver tyvärr bytas ut till något annat. En stor fördel är att de inte kör android tv utan vanlig telefon android. Det betyder att det finns fler appar och att fler appar är gratis.
För enheter med usb ingång kan jag rekommendera att köra den här sortens tangentbord med touchpad.
https://www.ebay.com/itm/2-16G-X96-Android-7-1-2-Nougat-Quad-Core-S905W-4K-TV-BOX-HDMI-Colorful-Keyboard/163157156561
För enheter med usb ingång kan jag rekommendera att köra den här sortens tangentbord med touchpad.
https://www.ebay.com/itm/2-16G-X96-Android-7-1-2-Nougat-Quad-Core-S905W-4K-TV-BOX-HDMI-Colorful-Keyboard/163157156561
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nja...det är smidigare med wifi mouse och liknande. Att styra allt från telefonen. Det är bara att installera en servermjukvara på apparaten som skall sturas och en klientmjukvara på telefonen, sedan ansluter de över wifi:t och du har både mus och tangentbord i telefonen till din box.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Känner mig gammaldags som kör med en helt vanlig PC kopplad till TV:n (har gjort så sen 2006, dock inte samma PC eller TV hela tiden). Trådlös mus och tangentbord och lång HDMI-kabel så att själva burken står utom syn- och hörhåll. Tittar mest på YouTube numera. Och fördelen är att det också går att göra allt som går att göra på en vanlig skrivbordsdator.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
En annan fördel med chromecast är att den är riktigt smidig att med sig om bor på hotell... Tv-utbudet kan ju vara sådär, men det finns alltid en tv med hdmi-ingång...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Jag kör också med dator kopplad till tvn, vilket dessutom är den enda datorn som är "min" i hushållet... Vilket brukar betyda att den får rycka in ibland när man behöver logga in på internetbanken med ansluten dosa...Magnus E K skrev:
Känner mig gammaldags som kör med en helt vanlig PC kopplad till TV:n (har gjort så sen 2006, dock inte samma PC eller TV hela tiden). Trådlös mus och tangentbord och lång HDMI-kabel så att själva burken står utom syn- och hörhåll. Tittar mest på YouTube numera. Och fördelen är att det också går att göra allt som går att göra på en vanlig skrivbordsdator.
Mjo, men då måste man fippla fram telefonen när man ska styra saker och ting. Jag började använda grejerna mycket mer när jag ordnade så att jag kunde styra AppleTV (och därigenom även alla streamingappar/dlnaspelare/plex/mm) via den vanliga tv-fjärren - det är i mitt tycke så himla mycket smidigare än använda telefonen. En enda fjärrkontroll för allt. Sedan kan jag ju ändå använda telefonen som backupfjärr, om så skulle behövas.Cancerman_777 skrev:
Det här är förstås individuellt, vi tycker säkert alla olika. För mig blev det dock ett stort lyft att gå från mac mini (med fjärr i telefonen) och appletv3 (med separat fjärr + fjärr i telefonen) till appletv4 och styrning direkt via tv:n, allt blev så mycket enklare och då använder jag grejerna mer.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Telefonen vet man alltid var man har, men detsamma kan inte sägas om fjärrkontroller. Dessutom så kan man styra allt från telefonen (jag gör det); tv, taklampor, soundbar, boxer box, värmepumpen, osv. Fippla med telefonen eller fippla med fjärren, det är ju samma sak liksom.T TowaTei skrev:Mjo, men då måste man fippla fram telefonen när man ska styra saker och ting. Jag började använda grejerna mycket mer när jag ordnade så att jag kunde styra AppleTV (och därigenom även alla streamingappar/dlnaspelare/plex/mm) via den vanliga tv-fjärren - det är i mitt tycke så himla mycket smidigare än använda telefonen. En enda fjärrkontroll för allt. Sedan kan jag ju ändå använda telefonen som backupfjärr, om så skulle behövas.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag har tidigare haft (egenkonstruerad) fjärrkontrollstyrning till min "TV-PC" (fungerade med TV-fjärren eller valfri annan fjärr), men i nuläget är den inte längre inkopplad då jag upptäckte att jag ändå övergått till att bara använda tangentbordet och musen. TV:ns och förstärkarens fjärrkontroller används heller i princip aldrig, startar apparaterna med en strömbrytare på grenuttaget och ljudvolymen kontrolleras från datorn.
Det är som sagt individuellt. Själv styr jag det mesta via tv-fjärrkontrollen. Dessutom har den fördelen av att inte vara lika personlig som mobilen, som jag för övrigt inte alltid har på mig när jag är hemmaCancerman_777 skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Kör samma uppsättningJLyck skrev:
En fråga skall inom en snar framtid kolla på ny tv. Vad skall jag kolla så att man kan styra A-tv med tvns fjärr
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Om tvn har CEC-möjlighet så funkar det med största säkerhet. Jag kan tex styra mitt ps4 med tvns fjärr.