Byggahus.se

Val av mediaspelare

2k läst  48 svar

1. J
    Medlem · Nivå 5
    Jag tänkte påbörja resan från linjär TV till något nytt. Så frågan är vad jag ska skaffa för hårdvara. I nuläget har jag en LG TV vars position som "smart" är högst omstridd men som bildskärm betraktat funkar den. Alltså behöver jag en mediaspelare. Det finns ganska många att välja på. Jag har provat lite med en Apple TV men tycker den är extremt osmidig med den fjärrkontrollen. Önskemål:
    * Ska funka med appar till Canal Digital, SVT play, Netflix, HBO, ev. andra. Betalda tjänster blir såklart en i taget men vill ha stöd för alla vanliga.
    * Gärna trådat nätverk
    * Gärna helt oberoende styrd, ingen mobil ska behöva vara inblandad för att se på TV
    * I övrigt så enkel och billig som möjligt, om det inte är någon funktion jag har missat i listan?

Vad skulle ni rekommendera?

2. L
    Medlem Nivå 7
    Jag har tyvärr inget bra tips som uppfyller alla kriterier, men jag vill gärna ge en försiktig knuff åt alternativet att låta telefonen styra mediaspelaren.
    Jag testade en chromecast för ca 2 år sedan för att se om det gick att använda med telefonen, den är fortfarande kvar och används dagligen.
    Än så länge bara av mig och sambon, men det är mest för att vi än så länge kan bestämma vad ungarna ska titta på.

• Laddar…
  3. [SH]
    Elektroniktokig Nivå 4
    Tittat på Nvidia Shield TV? Kör Android TV och klarar det mesta, vet dock inte vad du tycker om fjärrkontrollen.

4. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Jag kör Apple-TV men styr den med en Logitech Harmony, styr alla mina källor/förstärkare med den.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Nivå 5
    Tack för tipsen. Betyder Android TV att man kan köra alla TV-relaterade appar som finns på Google play? I så fall känns det ju som en bra början. Det är annars lite svårt att kolla kompatibilitet mot sådant som Canal Digital eftersom den appen aldrig nämns i utländska resensioner.

6. N
    Medlem · Nivå 12
    Goggle chrome cast, 350kr och du är hemma.

7. N
    Medlem Nivå 4
    Chromecast alla dagar i veckan! Styrs från mobil, surfplatta eller dator. Klarar även UHD.
    Apple-TV kort sagt- nej tack!

Redigerat 11 aug 19:33
  8. M
    Medlem Nivå 12
    Apple-TV 4K helt klart. Mobil behövs ej, enkel och bra. Alternativt en ny tv med inbyggd chromecast. Annars skippa Chromecast då den kräver mobil. Enda kravet som inte uppfyller A-tv är "billig" då dock fördel om du redan har iPhone men inte ett krav numer för A-tv. Vad nu billig betyder föredrar själv funktion än billig. Chromecast är väl enklast och billigast men kräver mobil. Vid Trådat bör du gå på Chrome cast ultra då är det runt 700-800:-

9. J
    Medlem · Nivå 5
    Ah, bra med olika åsikter! Mobil i mitt fall är android-baserad (nuvarande och troligen nästa, men vad vet man om 5 år?). Och jag säger egentligen inte att det är helt omöjligt att använda mobilen, det känns bara enklare om man inte rör ihop alla enheter till komplexa trassel hela tiden.

Om man använder chromecast, betyder det att man installerar t.ex. Canal Digital-appen på mobilen och sedan väljer att visa innehållet på chromecasten? Förhoppningsvis går ju då dataflödet inte genom mobilen alls för då lär den ju få slut på batteri fort? Eller ligger appen på chromecasten och mobilen blir bara en fjärrkontroll?

10. L
    Medlem · Nivå 10
    Chromecast alla daga i veckan. Funkar till både android o ifån.
    Mobilen är bara en "fjärrkontroll". All streaming går sedan direkt mellan källan (svt tex) och chromecasten.
    Jag man använder app (viaplay, svtplay, etc). Men det går även från webläsaren.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · Nivå 9
    Det enklaste är absolut en Chromecast, om du nu inte vill ha det "trassligt". Själv använder jag mest datorn, men även telefonen. Fjärrkontrollen till TVn skulle jag kunna hiva för den används aldrig.

• Laddar…
  12. N
    Medlem Nivå 4
    Du installerar appen i mobilen men den är "passiv" när du väl börjat casta = det drar inte något batteri mer än när du t.ex. justerar volymen eller byter kanal.
    Tycker Chromecast med mobilen eller surfplattan som fjärrkontroll funkar klockrent. Jag kanske skall tillägga att min mobil är Android.

13. G
    Medlem · Nivå 8
    Har provat en jäkla massa mediaspelare, Apple TV, chromecast, firestick m.m
    Det bästa (för mig i alla fall) va en simpel Htpc, eller en enkel dator helt enkelt. Gör allt en mediaspelare kan och en hel jäkla massa mer, om man vill.

14. N
    Medlem · Nivå 12
    Mm, kanske men 15ggr så dyr minst som en chrome cast.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · Nivå 5
    Hmm, datorn? Bra nyckelord. Jag kan alltså sätta upp detta direkt från datorn (Windows) som står i närheten och jag slipper fippla på mobilen? Det är potentiellt smidigare om man ska söka efter innehåll. Men om jag då vill pausa eller spola fram/tillbaka, då måste jag göra det från datorn?