13 885 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
Val av makadam för grund??
Sida 1 av 2
Hej !
Ligger i startgroparna för nybyggnation av hus plus garage. Plattan för huset blir 110 kvm och plattan för garaget blir 60 kvm. Vad anser ni att jag bör välja för typ (4-8 elller 8-16 eller 16-32)? Jag tänkte att man kunde toppa med 4/8 för ytjämnheten. Frågan är hur mycket jag skall beställa då jag läst att 15 cm är att fördedra och det borde således blir 170*0,15= 25 kbm och räcker då 30 kbm med tanke på att man packar det?
Tomten i övrigt är helt plan efter att dom fyllt ut den åt mig och jämnat till den då de byggde vägar i området
.
MvH
Henrik
Ligger i startgroparna för nybyggnation av hus plus garage. Plattan för huset blir 110 kvm och plattan för garaget blir 60 kvm. Vad anser ni att jag bör välja för typ (4-8 elller 8-16 eller 16-32)? Jag tänkte att man kunde toppa med 4/8 för ytjämnheten. Frågan är hur mycket jag skall beställa då jag läst att 15 cm är att fördedra och det borde således blir 170*0,15= 25 kbm och räcker då 30 kbm med tanke på att man packar det?
Tomten i övrigt är helt plan efter att dom fyllt ut den åt mig och jämnat till den då de byggde vägar i området
MvH
Henrik
Nja.
Jag antar att fu ska ha dränering runt plattan?
Då ska ju gruset räcka dit ut också. Dessutm kan man ju inte lägga en gruskant helt lodrätt heller så det kommer att gå lite mer grus än vad du räknar med.
Om du lägger på en meter runt om så tror jag att du hamnar mer rätt i behov. Man behöver inte hela metern men det ska ju vara lite tjockare runt dräneringen osv så jag tror som sagt att det blir hyffsat beräkningsmässigt.
8-16 packar väldigt lite. Max 2 cm på den tjockleck du nämner så det är rätt marginelt.
Jag antar att fu ska ha dränering runt plattan?
Då ska ju gruset räcka dit ut också. Dessutm kan man ju inte lägga en gruskant helt lodrätt heller så det kommer att gå lite mer grus än vad du räknar med.
Om du lägger på en meter runt om så tror jag att du hamnar mer rätt i behov. Man behöver inte hela metern men det ska ju vara lite tjockare runt dräneringen osv så jag tror som sagt att det blir hyffsat beräkningsmässigt.
8-16 packar väldigt lite. Max 2 cm på den tjockleck du nämner så det är rätt marginelt.
Ok tack! Jag kommer ha färdiga L-element och jag vet inte om det underlättar med 4-8 om man använder avdragsrör för att få till ytjämnheten? Får väl skicka ut offert i veckan. Något tips i norra Stockholm (Vallentuna)?
/Henrik
/Henrik
Oki. Är det mycket lättare att få jämt med 8-11 jämfört 8-16. Frågan syftade till billig makadam i Sthlm men jag är även intresserad av någon som kan hjälpa mig att mäta in elementen och jag gör resten av jobbet. Om det nu finns någon som endast tar på sig det momentet?
Anledningen till att använda 8-11 är i huvudsak att det blir lättare att sätta kantelementen i våg med det anngen finare gruset.henein skrev:
Det funkar även med 8-16, men är lite jobbigare.
Kör man med 16-32 är det nog helt tvunget att ha en sista cm med 4-8 eller 8-11 dressgrus för att få elementen i våg.
Att använda 8-11 är ett relativt nytt påfund, det går lätt att finna personer som tycker det är förkastligt, att det är för fin fraktion.
Jag förkastar inte 8-11, men jag kunde inte bestämma mig riktigt så här blev det 8-16 följt av 1 cm 4-8.
mats_o har samma åsikt som mig, det packar sig väldigt lite och du behöver minst 1 meter utanför själva kantelementen.
Fyll inte för djupt heller med 8-16 (eller vad du nu väljer) blir det mer än 20cm djupt så tycker jag att du fyller med grovt samkross (t.ex 0-65 0-150) först och paddar ordentligt, sen en markduk klass 2 eller 3 innan du lägger 8-16.
Tack! Vad bör man tänka på angående markfukt? Har skickat iväg offerter och får väl svar idag. Någon som vet någon bra firma där någon kan ev stötta med momentet att bara göra sista avvägning när man sätter elementen.
Mvh
Henrik
Mvh
Henrik
Just så gjorde jag, 16-32 och c:a 5 cm 4-8 för att rikta in kantelementen i våg runtom. Även under isoleringen, det är rätt snabbt gjort att skotta ut o raka av, antingen laser eller snöre tvärsöver hängandes på kantelementen.