Hej
Vilket lamputtag ska jag välja för att kunna hänga taklampa?
Bifogar bild/video

Vilken av dessa kablar ska in till vilken?
Gul/grön till Jordad.
Blå till N
Och vilken av svart/brun ska till L?

• Elkablar med oisolerade ändar och skarvhylsor, inklusive gul/grön ledning (jord), blå ledning (neutral), och svart/brun ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakifrån bild av en öppen taklampa redo för elanslutning, utan kablar anslutna.
    Skapa konto
Kan vara en kron-koppling. Har du en strömbrytare med två knappar som styr grejorna?
Svart ledare bör ge dig spänning och då anslutas till L.

E etompau skrev:
Kan vara en kron-koppling. Har du en strömbrytare med två knappar som styr grejorna?
Svart ledare bör ge dig spänning och då anslutas till L.

Tack för svaret!
Har en rund strömbrytare som är till för dimbara glödlampor.

• Rund strömbrytare till dimbara glödlampor monterad på vägg.
    Skapa konto
Hur satt den gamla lampan kopplad? Om du inte vet så får du mäta dig fram till vilken ledare som är vad. Med stor sannolikhet är blå nolla och gröngul jord, men tyvärr händer det ibland att en mindre nogräknad person varit i farten och då kan färgerna betyda vad som helst vilket kan bli livsfarligt.
Det ser ut som att den bruna bara skarvar vidare medan den svarta är tändtråd, men det är inte alls säkert att det är så.

Ser nu att i alla fall en gröngul och en blå ledare är avklippta och sticker ut utanför ubåten. De skulle jag skruva loss direkt! Det finns ingen anledning att klippa dem så där och det känns väldigt osäkert

H hjulia skrev:
Ser nu att i alla fall en gröngul och en blå ledare är avklippta och sticker ut utanför ubåten. De skulle jag skruva loss direkt! Det finns ingen anledning att klippa dem så där och det känns väldigt osäkert

Jag tror att förra ägaren la in dessa så att de skulle fästa bättre? Men jag skruvar loss de. Köpte en annan lamputtag, den lite nyare och testar nu med den svarta som Fas. Eftersom den förra inte var jordad..

• Oöppnad förpackning och delar av en jordad DCL lampkontakt på en blå matta.
    Skapa konto
Jag är rätt säker på att den bruna är fas och den svarta är tändtråd.

E elmont skrev:
Jag är rätt säker på att den bruna är fas och den svarta är tändtråd.
Testade med den bruna in i F och då var lampan tänd och ville inte släckas med strömbrytaren.
Testade den svarta in i F och då kunde jag tända/släcka lampan.
Men nu har jag stött på ett annat problem, plötsligt slutade ett vanligt eluttag i vardagsrummet att fungera. Får väl ringa elektrikern imorgon..

Elektrikern var här!
Problemet var att jag hade särat på de bruna kablarna och de borde sitta ihop för att eluttaget ska fungera. Därav hade jag 4 kablar/sladdar och bara 3 skulle användas till lampan.

Skriver svaret så någon annan lär sig av mitt misstag ☺️

Paula94 Paula94 skrev:
Elektrikern var här!
Problemet var att jag hade särat på de bruna kablarna och de borde sitta ihop för att eluttaget ska fungera. Därav hade jag 4 kablar/sladdar och bara 3 skulle användas till lampan.

Skriver svaret så någon annan lär sig av mitt misstag ☺️
Så det var den svarta sladden du inte behövde? Jag har samma problem, fast istället för en svart och två bruna sladdar så har jag två vita/grå och en brun..

H
G gustafbraunstein92 skrev:
Så det var den svarta sladden du inte behövde? Jag har samma problem, fast istället för en svart och två bruna sladdar så har jag två vita/grå och en brun..
Näe, blå var nolla, gulgrön jord och svart tändtråd. Den bruna var fas och bara skarvad där för att gå vidare till eluttaget. När hon tog bort skarven slutade eluttaget funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.