E etompau skrev:
Tack för svaret!
Har en rund strömbrytare som är till för dimbara glödlampor.
Hur satt den gamla lampan kopplad? Om du inte vet så får du mäta dig fram till vilken ledare som är vad. Med stor sannolikhet är blå nolla och gröngul jord, men tyvärr händer det ibland att en mindre nogräknad person varit i farten och då kan färgerna betyda vad som helst vilket kan bli livsfarligt.
Det ser ut som att den bruna bara skarvar vidare medan den svarta är tändtråd, men det är inte alls säkert att det är så.
Det ser ut som att den bruna bara skarvar vidare medan den svarta är tändtråd, men det är inte alls säkert att det är så.
H hjulia skrev:
Jag tror att förra ägaren la in dessa så att de skulle fästa bättre? Men jag skruvar loss de. Köpte en annan lamputtag, den lite nyare och testar nu med den svarta som Fas. Eftersom den förra inte var jordad..
Testade med den bruna in i F och då var lampan tänd och ville inte släckas med strömbrytaren.E elmont skrev:
Testade den svarta in i F och då kunde jag tända/släcka lampan.
Men nu har jag stött på ett annat problem, plötsligt slutade ett vanligt eluttag i vardagsrummet att fungera. Får väl ringa elektrikern imorgon..
Elektrikern var här!
Problemet var att jag hade särat på de bruna kablarna och de borde sitta ihop för att eluttaget ska fungera. Därav hade jag 4 kablar/sladdar och bara 3 skulle användas till lampan.
Skriver svaret så någon annan lär sig av mitt misstag ☺️
Problemet var att jag hade särat på de bruna kablarna och de borde sitta ihop för att eluttaget ska fungera. Därav hade jag 4 kablar/sladdar och bara 3 skulle användas till lampan.
Skriver svaret så någon annan lär sig av mitt misstag ☺️
Så det var den svarta sladden du inte behövde? Jag har samma problem, fast istället för en svart och två bruna sladdar så har jag två vita/grå och en brun..Paula94 skrev:
Näe, blå var nolla, gulgrön jord och svart tändtråd. Den bruna var fas och bara skarvad där för att gå vidare till eluttaget. När hon tog bort skarven slutade eluttaget funka.G gustafbraunstein92 skrev:
Klicka här för att svara