Jag kommer att renovera uteplats och överväga altan i komposittrall. Det är ganska många kvadratmeter som behöver täckas så jag vill ha något ekonomiskt.
Två relativt billiga produkter av två väletablerade leverantörer i Sverige syns på bifogade kort.
Båda två kostar ungefär samma per kvm och har samma kompsition (60% träfiber, 30% PE-plast, 10 UV-hämmare).
Bortsett från kulören är de ihåliga på två olika sätt. Jag har läst på forumet att komposittaltanet kan peroferas av fallande föremål, stege, osv...
Vilken variant tycker ni att det är mindre omtålig? Den som har runda hål, eller den med rektangulära hål?
Två relativt billiga produkter av två väletablerade leverantörer i Sverige syns på bifogade kort.
Båda två kostar ungefär samma per kvm och har samma kompsition (60% träfiber, 30% PE-plast, 10 UV-hämmare).
Bortsett från kulören är de ihåliga på två olika sätt. Jag har läst på forumet att komposittaltanet kan peroferas av fallande föremål, stege, osv...
Vilken variant tycker ni att det är mindre omtålig? Den som har runda hål, eller den med rektangulära hål?
Hej,
Vi byggde en takterrass med komposittrall i somras. Vi använde oss utav UPM Profi som vi fick tag i till ett bra pris medans resten av världen hade panik över virkespris
Blev nästan samma pris som tryckat i slutändan.
Nåväl, godstjocklek - Våra plankor är 28mm och jag skulle rekommendera att du går på så tjockt som du får tag i. Plankorna är otroligt flexibla då de inte har några genomgående träfibrer utan bara är "ihoppressade".
Tjockleken spelar nog mindre roll egentligen men om priset är snarlikt och du gillar den grövres design bättre, kör på den. Det som du måste ta hänsyn till och som är viktigare är att reglingen måste göras cc40 då de som sagt har sjuk flex i sig. Rekommenderat för privat är cc40 och är det en offentlig yta rekommenderas cc30.
Förövrigt så bör du ta hänsyn till hur du skarvar krabaterna då kompositen expanderar på annat vis än vanlig trall. Jag designade om hela vår takterrass så att den skulle bli nästan skarvfri när vi tog beslutet om att gå på komposit. Hade förvånansvärt dåligt om bilder men här är en ifrån första dagen då vi började lägga komposit iallafall.
Lycka till!
Mvh W
Vi byggde en takterrass med komposittrall i somras. Vi använde oss utav UPM Profi som vi fick tag i till ett bra pris medans resten av världen hade panik över virkespris
Nåväl, godstjocklek - Våra plankor är 28mm och jag skulle rekommendera att du går på så tjockt som du får tag i. Plankorna är otroligt flexibla då de inte har några genomgående träfibrer utan bara är "ihoppressade".
Tjockleken spelar nog mindre roll egentligen men om priset är snarlikt och du gillar den grövres design bättre, kör på den. Det som du måste ta hänsyn till och som är viktigare är att reglingen måste göras cc40 då de som sagt har sjuk flex i sig. Rekommenderat för privat är cc40 och är det en offentlig yta rekommenderas cc30.
Förövrigt så bör du ta hänsyn till hur du skarvar krabaterna då kompositen expanderar på annat vis än vanlig trall. Jag designade om hela vår takterrass så att den skulle bli nästan skarvfri när vi tog beslutet om att gå på komposit. Hade förvånansvärt dåligt om bilder men här är en ifrån första dagen då vi började lägga komposit iallafall.
Lycka till!
Mvh W
Har du några råd kring hur man ska tänka vid skarvning? Expanderar den mer/mindre? Mer ojämnt/oförutsägbart? Hur långa längder kan man få trallen i?W WilliamGW skrev:
En attraktiv del med de plankorna vi valde är att de går att få i 6000mm längd, vilket är det längsta måttet jag vet av när det kommer till trall. Vanlig tryckimpregnerad är nog bara 5400mm om man inte lyckas göra någon riktig specialbeställning.M Modig skrev:
Kompositen expanderar ganska mycket vid temperaturskiftningar (Nästan inget av fukt) och när den väl expanderar är det på längden. Man ska därför aldrig skarva en planka på längden. Dessutom ska man vara noggrann med spacing till väggar så att man inte skapar en "inlåst planka" som då blir klämd och kommer trycka uppåt. Då skruvarna man använder vid den dolda infästningen är ganska klena så är det viktigt att man aldrig hamnar där. Vad gäller spacing mellan plankorna så sköts det utav monteringsclipsen. Det är upp till bevis för mig till sommaren hur det har gått över vintern!
Så sammantaget, var extra försiktig när ni skarvar plankorna på längden. Lägg aldrig kortsida mot kortsida utan använd en fris om ni måste skarva. I övrigt så är det som sagt reglingen som är central. Men i övrigt så är det ett fantastiskt material att jobba med och resultatet blir super!
Mvh W
Lite offtopic men här är några fler bilder!
Gumman hade lite bilder på hur det blev med glasräcket osv. Snön hade hunnit komma och hösten gjort sitt. Men ni ser nog kontentan iallafall. Hålet i hörnet är en nedsänkning för en jacuzzi och ramen intill fasaden ska bli ett utekök. Hade lyckats lägga några gamla fönster mitt på frisen men man ser hur vi gjort iallafall.
Gumman hade lite bilder på hur det blev med glasräcket osv. Snön hade hunnit komma och hösten gjort sitt. Men ni ser nog kontentan iallafall. Hålet i hörnet är en nedsänkning för en jacuzzi och ramen intill fasaden ska bli ett utekök. Hade lyckats lägga några gamla fönster mitt på frisen men man ser hur vi gjort iallafall.
För att mot en fris kan du ha en symmetri när du gör spacing för att plankorna ska få röra på sig (se min bild tidigare). Om man skarvar mitt på så blir det oregelbundna skarvar på 5-6mm mitt i de raka plankorna. Mindre snyggtD Dimitris76 skrev:
Som jag nämnde tidigare expanderar komposit på längden vid värmeförändringar. Man rekommenderas lämna större hål än vi gjort till och med. Varje tillverkare har egna installationsrekommendationer som man bör läsa in sig på innan man installerar själv.
Men summa summarum:
Detta handlar bara om spacing.
Behöver man inte skarva? Magiskt
Måste du skarva? Gör det i en fris för symmetrins skull
Mvh W
Ingen fara, hjälper glatt till!D Dimitris76 skrev:
Mvh W
UPM är bra grejer men inte självklart att få tag i, beror mycket på vart man bor. Jag hade ren tur att Beijer ville sälja ut sitt lager, i kombination med min rabatt där landade vi på drygt 45'. Offert på samma grejer från K-Rauta var på 94'...M Modig skrev:
Tror nog märkena är snarlika på mycket, det är fint att kunna använda de ihåliga plankorna som kabelgenomföring bland annat
Hoppas att det går bra för er med era projekt!
Mvh W
Tack! Vi skulle också ha fördel av längden ... Men det går ju att skarva också. Får se vad vi landar iW WilliamGW skrev:
Klicka här för att svara




