560 läst ·
2 svar
560 läst
2 svar
Val av klinkers - oisolerad betonggolv
Min familj har köpt ett 60talshus, klassiskt med möblerad källare på oisolerad betongplatta. Funderar på renovera golvet i en del av källaren som används till allrum/gästrum och det lutar mot klinkers.
Finns det något riktmärke hur många procent av ett klinkersgolv som bör vara fog? Fördelen med klinkers är ju att golvet kan andas (genom fogarna) men de klinkers jag gillar är rätt så stora (tex 20x90 cm) och jag undrar om det borde funka eller om man bör välja mindre klinkers för att få mer fogyta?
Finns det något riktmärke hur många procent av ett klinkersgolv som bör vara fog? Fördelen med klinkers är ju att golvet kan andas (genom fogarna) men de klinkers jag gillar är rätt så stora (tex 20x90 cm) och jag undrar om det borde funka eller om man bör välja mindre klinkers för att få mer fogyta?
Så där väldigt mycket ventileras ju inte genom fogar för de blir ju bara en liten del av golvytan även med små plattor.
Prova först med att lägga ut en bit plast på några kvadratmeter så ser du ifall betongen mörknar. Så får du i alla fall en hum om fukt är ett problem över huvud taget.
Prova först med att lägga ut en bit plast på några kvadratmeter så ser du ifall betongen mörknar. Så får du i alla fall en hum om fukt är ett problem över huvud taget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det beror ju på hur mycket fukt som kommer in.J Juneau skrev:Min familj har köpt ett 60talshus, klassiskt med möblerad källare på oisolerad betongplatta. Funderar på renovera golvet i en del av källaren som används till allrum/gästrum och det lutar mot klinkers.
Men vanligen så är det små plattor, t.ex. 15x15, med extra breda fogar som rekommenderas.
Ska man kolla hur mycket fukt som kommer in bör man nog göra det efter en regnig period eller efter en stor snösmältning när marken verkligen är mättad.
Ett alternativ till klinker är fukttålig, otät heltäckningsmatta. Det kan ge en trevligare och mer ombonad känsla i ett gästrum.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ballingslöv vs IKEA vs platsbyggt - kvalitet och monteringskostnad
Kök -
Badrumsinredning HAFA och Haven - kvalitet?
Badrum -
Spärrhandtag EFO-61 till Sundvallsfönstret
Fönster & Dörrar -
Byggnadsvård & färgval, olika färg på foder o spröjs på 1800-talshus!
Fönster & Dörrar -
Nivålist i metall, parkett --> klinkers >2m ?
Byggmaterial & Byggteknik