Hej!

Luftvattenvärmepump. Har fungerat felfri . Ibland har jag stryp termostaten när temperaturer stor över 22 grader vilket resulterar att lvp begränsar värmeproduktion till ovanvåningar och på grund av det då kan man kännas dragig då tå lite tid att systemet börja värma upp igen. Från några veckor började jag bekanta lite mer och då vet att hur man sätter den igång snabbare. Inom 10 år blir dags att sätta en ny värmepump då vill jag styra via app och gissa att bli kaminen kommer användas inte ofta.

Har du fri ved? Ganska dyra kWh ändå, samt mycket jobb med veden, men allt räknas inte i pengar, svårt att räkna hem en kamin, skall vara renskinnet och vinflaskan framför brasan då;)

Kaminen är mysigt men som alla har sagt kräver en del. Det är alldeles för jobb att värma upp huset med endaste ved kan fungerar jättebra den dagen som du är hemma och flera minusgrader ute i enstaka tillfälle . Jag brukar köpa 4 säckar på 200 kr eller ibland finns någon rabatterat pris 4 för 100 kr. Själva elförbrukning för varm och vatten ligger runt 6000 kwh jag jag kommer inte mycket lägre.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Även om jag bodde i de varmaste av platser skulle jag ha en kamin eller öppen spis.
Finns inget som slår spraket och lukten och skenet från en fin brasa.
Jag njuter av mina rumsvärmare, och på vedbacken, och med motorsågen i handen.

Tycker att Keddy 700 med täljsten och sidoglas verkar vettig med acceptabla värden och stor vikt.
Den är dock lite låg, så att lyfta upp den på en sockel skulle den tjäna på.
Man ska inte bara tänka på utseendet utan även ergonomin för att tända en brasa, själv har jag en specialbyggd pall och speciella sotningsverktyg och speciella upphängningar för verktygen så det går lätt att tända och sota :-)

Jag håller med dig! En kamin är suveränt när det gäller snabbt uppvärmning och stödvärm. Jag kan inte bestämma mig rakt snabbt. Jag överväger hur mycket plats kommer ta, skräp med ved och brandrisk då har jag små barn som sprider saker överallt. Det har inte den problem med kaminen i källare då ligger den skyddat.

Den K 700 är väldigt fin och mycket hög verkningsgrad och bra med effekt. Jag gilla att den låg så att det känns luftigare i rum . Har faktiskt funderat på den som en alternativ då ligger då brukar den komma på rea på eldabutiken på våren på 15 000 kr och installation, kamin och skorsten skulle hamna på cirka 3800 0r Har du en sådant? Hur nära ha du brännbara möbler på sidor. Hade tänkte på att sätta en sådant. Hur länge håller den värme efter du har lagt sista ved ? Kan det värma upp 112 kvm med en upptändbrasa och 3 inlägg?? ( gissa att den kan eftersom jag har en kamin som gör det då jag bara små elda).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.