Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Hej! Jag bor i ett trähus hus från 1896 har bytt en avloppsstam och därför rivit upp ett mindre golv ca 2 kvm på andra våningen och tagit bort befintlig isolering bestående av ihopsjunken spån och ”snickarblandning” med diverse spill och gamla spikar.
När jag nu återställer golvet, hur isolerar jag på nytt mellanbjälklaget? Ska jag lassa tillbaka spånet eller byta till mer modern isolering och vad i så fall? Se bilder från innan stammen byttes.
När jag nu återställer golvet, hur isolerar jag på nytt mellanbjälklaget? Ska jag lassa tillbaka spånet eller byta till mer modern isolering och vad i så fall? Se bilder från innan stammen byttes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag skulle lägga mineralullskivor om det går att få dom intryckta där emellan. En dimension större på skivorna än vad mellanrummet är så att dom blir riktigt inklämda och ligger och trycker emot golvet. Isoleringen där är bara ljudisolering så att det inte ska bli lyhört och har ingen annan funktion.
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Okej, jag precis det är ju enbart för ljud man isolerar tänker jag. Innan man sätter dit modernare isolering, behöver man rensa upp helt allt gammalt spån eller får det ligga kvar i botten så lägger man ny isolering ovanpå bara?F Finndjävel skrev:Jag skulle lägga mineralullskivor om det går att få dom intryckta där emellan. En dimension större på skivorna än vad mellanrummet är så att dom blir riktigt inklämda och ligger och trycker emot golvet. Isoleringen där är bara ljudisolering så att det inte ska bli lyhört och har ingen annan funktion.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Kan inte komma på nån fördel med organisk isolering i ett mellanbjälklag. Glasullen har fördelen att den sticks så mössen tycker inte om den.H Joakimwiljelöf skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
När man vill ljudisolera (som i ditt fall) är tyngden på isolermaterialet det avgörande .
I äldre flervåningshus (lägenheter) användes sand som ljudisolering mellan våningarna .
Tyvärr är sand tungt för ett trähus .
Har du kvar spånet så använd det .
Mineralull som används i innerväggar och mellanbjälklag har till uppgift att minska lådljud som kan uppkomma .
Tar tyvärr ej bort stegljud / vibrationer .
I äldre flervåningshus (lägenheter) användes sand som ljudisolering mellan våningarna .
Tyvärr är sand tungt för ett trähus .
Har du kvar spånet så använd det .
Mineralull som används i innerväggar och mellanbjälklag har till uppgift att minska lådljud som kan uppkomma .
Tar tyvärr ej bort stegljud / vibrationer .
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Val av isolering, kondensproblematik?
Stenhus -
Svåra val vid åtgärd av isolering och ev ångbroms
Isolering -
Bättra på ljudisolering i mellanbjälklag
Isolering -
Isolering av vind, 60-talshus, vilket material bör jag välja och hur tjock isolering?
Isolering -
Behöver hjälp i val av reglar och isolering
Byggmaterial & Byggteknik