3 531 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Val av induktionhäll - behöver tips !
Ska snart dra igång med köksrenovering. Har det mesta klart för oss, men är osäker på val av induktionshäll. Tänkte att vi skulle satsa på en lite bredare häll, runt 70cm. Har tittat både på Siemens EH775ME21E, Elextrolux EHD68210P, IKEA HINF4T och Husqvarna QHC7506N. Dom två sistnämnda kräver ett lite större hål i bänkskivan(680x490mm), men passar över ett 60-skåp vilket är bra. Frågan är bara om man "målar in sig i ett hörn" om man väljer en häll som har lite avvikande mått jämfört med "normalt", den dagen man behöver byta häll...?? Det kanske kan vara klokt att välja en häll som klarar sig med ett standardtstort hål i bänkskivan(560x490mm)...??
Sen är vi lite kluvna när det gäller behovet av "kastrullavkänning" - är det något som är användbart ? Normalt sätt fungerar väl en induktionshäll på det viset - att den anpassar sig efter kastrullens form. Vad är då vitsen med en häll med avkänning ?.
Sen, avslutningsvis, för och nackdelar eller erfarenheter av nämnda hällar när det gäller ljud, service, användning etc ?
mvh/ Lasse
PS. Vi har i övrigt valt Siemens vitvaror
Sen är vi lite kluvna när det gäller behovet av "kastrullavkänning" - är det något som är användbart ? Normalt sätt fungerar väl en induktionshäll på det viset - att den anpassar sig efter kastrullens form. Vad är då vitsen med en häll med avkänning ?.
Sen, avslutningsvis, för och nackdelar eller erfarenheter av nämnda hällar när det gäller ljud, service, användning etc ?
mvh/ Lasse
PS. Vi har i övrigt valt Siemens vitvaror
Ingen som kan ge en vägledning ? Behöver beställa....
Vet ingenting om hällar, sorry. Däremot kan jag ju rent generellt tycka att det kanske är lite "farligt" att välja en häll som kräver ett väldigt speciellt hål, om det nu är så i detta fall. Det är väl rätt troligt att du vill byta häll innan skiva och då är det väl bra om det åtminstone är troligt att det finns några passande varianter att byta till.
Visst har du en poäng i det du skriver Alfredo. Alternativet annars är ju att gå upp till en 80cm bred häll vid byte, så man får karva upp hålet ytterligare. Har fått för mig att 80-standarden vanligare än 70.
Jag tror faktiskt precis tvärtom, de gamla plattorna innehåller bara ett enkelt värmeelement som förvisso blir sämre med tiden innan det till slut går sönder. En induktionshäll har däremot mängder med mojänger som kan gå sönder, det är tex. inte helt ovanligt att effektregleringen tackar för sig och då går spisen inte att använda alls eller bara hälften av zonerna.Tessok skrev:
Innan hade jag en 70cm spis (glashäll) + 30cm gas (två lågor). Tyckte det var helt OK, visste inte bättre.
Sedan flyttade vi köket till en annan del av huset och under tiden så var det en fristående spis med två plattor som gällde. Efter det tänkte jag om och bestämde mig rätt snabbt för en "vanlig" 60cm häll och det är sällan jag har fyra kastruller som bråkar om plats. Visst, en bredare häll kan varit bra någon gång men inte så att jag kunnat lösa det på andra sätt.
Jag valde en Simens för ca 6500 sek, den har markerat fyra kokzoner. Den har kastrullavkänning så att en liten kastrull funkar inte på den stora zonen, men jag kanske fattat det fel, oavsett så är det lite småiriterande att kärlet måste stå hyvsat samma zon som storleken.
Ljudmässigt så låter den lite, men inget som stör alls, detta var jag noga med då jag köpte den att det skall låta lite (2008). Men jag tror att idag är alla samma. Då det kokar låter det mer om vattnet än om hällen.
Men kör man induktionshällar hårt så kör det igång en fläkt, ungefär som en stationär dator som får jobba lite. Nu har jag en utdragslåda överst som jag drar på glänt och då stannar fläkten då man sänker från högsta till mer normalt läge (ex vatten från 9 --> 7)
En funktion som jag uppskattar mycket är timer, denna var jag skeptiskt till innan, men att kunna ställa in timer för varje platta är helt suveränt. Ägg på ena, potatis på andra.
Jag känner inte alls att vi behöver en bredare häll än 60 cm och max 6-7000. Mellanskillanden läggs på kastruller och stekpannor (demyre och hultafors)
Men titta på dina grejer du vill ha på spisen och fundera om de får plats på en 60cm eller om det krävs större i de vanligaste fallen av matlagning.
Sedan flyttade vi köket till en annan del av huset och under tiden så var det en fristående spis med två plattor som gällde. Efter det tänkte jag om och bestämde mig rätt snabbt för en "vanlig" 60cm häll och det är sällan jag har fyra kastruller som bråkar om plats. Visst, en bredare häll kan varit bra någon gång men inte så att jag kunnat lösa det på andra sätt.
Jag valde en Simens för ca 6500 sek, den har markerat fyra kokzoner. Den har kastrullavkänning så att en liten kastrull funkar inte på den stora zonen, men jag kanske fattat det fel, oavsett så är det lite småiriterande att kärlet måste stå hyvsat samma zon som storleken.
Ljudmässigt så låter den lite, men inget som stör alls, detta var jag noga med då jag köpte den att det skall låta lite (2008). Men jag tror att idag är alla samma. Då det kokar låter det mer om vattnet än om hällen.
Men kör man induktionshällar hårt så kör det igång en fläkt, ungefär som en stationär dator som får jobba lite. Nu har jag en utdragslåda överst som jag drar på glänt och då stannar fläkten då man sänker från högsta till mer normalt läge (ex vatten från 9 --> 7)
En funktion som jag uppskattar mycket är timer, denna var jag skeptiskt till innan, men att kunna ställa in timer för varje platta är helt suveränt. Ägg på ena, potatis på andra.
Jag känner inte alls att vi behöver en bredare häll än 60 cm och max 6-7000. Mellanskillanden läggs på kastruller och stekpannor (demyre och hultafors)
Men titta på dina grejer du vill ha på spisen och fundera om de får plats på en 60cm eller om det krävs större i de vanligaste fallen av matlagning.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för bra svar allihop ! Tänkvärda och själupplevda synpunkter "pbentsson"d^_^b. Det är ju sånt man vill höra. Det blev en 70 cm bred QHC7506P (som ryms i ett 60-skåp), så de sista 10 cm är mest en utseendesak. Kastullavkänning och timer mm
.
Tack för tipsen !
mvh/ Lasse
Tack för tipsen !
mvh/ Lasse
Fortfarande nöjd med hällen? Ska byta vitvarorna (hela köket ska bytas) och gillar 70-hällarna men har du en 60-fläkt till den eller har du en större? Köksäljarna jag snackat med säger att det "måste" vara en lite större fläktkåpa än hällen... Köper själv det både och för att det måste väl vara effekten på fläkten som blir avgörande, inte storleken? Över till din 70-häll - gott att ha lite bredare eller hade det funkat med en 60?
>Espen1
Har inte kopplat in hällen ännu, så jag har ännu inga erfarenheter av den. Däremot kan jag tillägga att jag även beställde en 70cm fläkt. Tror precis som du, att storleken inte spelar nån roll här heller, utan det är andra faktorer som avgör om fläkten håller matoset borta.
Har inte kopplat in hällen ännu, så jag har ännu inga erfarenheter av den. Däremot kan jag tillägga att jag även beställde en 70cm fläkt. Tror precis som du, att storleken inte spelar nån roll här heller, utan det är andra faktorer som avgör om fläkten håller matoset borta.
Har blivit lite mer intresserad sv en 60-häll nu helt plötsligt för Electrolux häll med "plus" är inte vad man får info om (att det ska vara en enda stor induktionsplatta), ska lägga beställning i mars en måste välja storlek på hällen innan så släng gärna in någon kommentar sen när du väl kopplat in den! 
En annan sak att hålla koll på är hur reglagen fungerar. Vissa är otrooooligt sega i sin reaktion och man kanske även måste trycka på 2 touchknappar för att ställa värmen. Klart krångligt. Det finns hällar som är enkla att reglera och har bra funktion.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden