5 721 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Val av hustillverkare bygga i Umeå?
Hej!
Jag har en tomt 1 mil utanför umeå och ska bygga ett hus 1 eller 2 plans hus minst 160 kvadrat.
Totalsumman får bli max 3 miljoner men då ska det vara NF och anslutningsavgifter, markberedning ska vara med i kalkylen. har tittat runt på Myresjöhus, Fiskarheden, Smålandsvillan.
Den som känts bäst hittills är Myresjöhus Kungshamn, men jag tycker man borde kunna få mer för pengarna. Har kört fast lite grann.
Tar gärna in synpunkter på hustillverkare
Jag har en tomt 1 mil utanför umeå och ska bygga ett hus 1 eller 2 plans hus minst 160 kvadrat.
Totalsumman får bli max 3 miljoner men då ska det vara NF och anslutningsavgifter, markberedning ska vara med i kalkylen. har tittat runt på Myresjöhus, Fiskarheden, Smålandsvillan.
Den som känts bäst hittills är Myresjöhus Kungshamn, men jag tycker man borde kunna få mer för pengarna. Har kört fast lite grann.
Tar gärna in synpunkter på hustillverkare
För att kunna ge dig bättre råd bör vi ju veta vad tomten kostar. Vilket hus du kan välja spelar ju stor roll om tomten kostat 200 000 eller 1 000 000.
LB-hus var bra och "billiga" tills de gick i konkurs...
Vi fick reda på att ett likvärdigt hus, ca 165 kvm i ett plan, skulle kosta mellan 600 och 800 000 mer hos Myresjöhus jämfört med LB-hus.
Generellt sett är det billigare att bygga 160 kvm i två plan än ett. Detta p.g.a. extra exploateringskostnader och större grund.
LB-hus var bra och "billiga" tills de gick i konkurs...
Vi fick reda på att ett likvärdigt hus, ca 165 kvm i ett plan, skulle kosta mellan 600 och 800 000 mer hos Myresjöhus jämfört med LB-hus.
Generellt sett är det billigare att bygga 160 kvm i två plan än ett. Detta p.g.a. extra exploateringskostnader och större grund.
Hej!
Vi byggde nytt utanför Umeå under förra året och såhär ser våra fasta, icke påverkbara utgifter ut. Vi byggde större än dig och det påverkar el- och vattenanslutning, storleken på byggkreditiv och lån påverkar ju räntor och pantbrev och tomtens skick påverkar kostnaden för markarbeten (vi har höjt en plan tomt med några dm som mest, inga sprängjobb, pålning el likn) men i övrigt är nog posterna desamma. Umeå Kommun har höjt priset på bygglov har jag för mig. Vårt hus är klart men vi ser fram emot lite mera tomtarbeten...!
Tomt 300000
Stämpelskatt 5325
Banken uppläggn.avgift, ränta byggkreditiv 21000
Pantbrev, Stämpelskatt 57375
Umeå Kommun nybyggnadskarta 9450
Umeå Energi elanläggning 31500
Umeå Kommun Bygglov 7140
Umeå Kommun bygganmälan 10500
Umeå Kommun utstakning 8400
Markbottenbesiktning 5000
Markarbeten 180000
Umeva anläggningsavgift 107023
Bygg-el 15000
Provtryckning 6250
OVK, injustering, sotningsbesiktning 3600
Totalt 767.563 kr. Det var dessa summor vi tyckte var svåra att få reda på i förväg och därför svåra att beräkna. Hoppas det är till hjälp för dig när du väljer husleverantör och kalkylerar på ditt nya hus! Lycka till!
Vi byggde nytt utanför Umeå under förra året och såhär ser våra fasta, icke påverkbara utgifter ut. Vi byggde större än dig och det påverkar el- och vattenanslutning, storleken på byggkreditiv och lån påverkar ju räntor och pantbrev och tomtens skick påverkar kostnaden för markarbeten (vi har höjt en plan tomt med några dm som mest, inga sprängjobb, pålning el likn) men i övrigt är nog posterna desamma. Umeå Kommun har höjt priset på bygglov har jag för mig. Vårt hus är klart men vi ser fram emot lite mera tomtarbeten...!
Tomt 300000
Stämpelskatt 5325
Banken uppläggn.avgift, ränta byggkreditiv 21000
Pantbrev, Stämpelskatt 57375
Umeå Kommun nybyggnadskarta 9450
Umeå Energi elanläggning 31500
Umeå Kommun Bygglov 7140
Umeå Kommun bygganmälan 10500
Umeå Kommun utstakning 8400
Markbottenbesiktning 5000
Markarbeten 180000
Umeva anläggningsavgift 107023
Bygg-el 15000
Provtryckning 6250
OVK, injustering, sotningsbesiktning 3600
Totalt 767.563 kr. Det var dessa summor vi tyckte var svåra att få reda på i förväg och därför svåra att beräkna. Hoppas det är till hjälp för dig när du väljer husleverantör och kalkylerar på ditt nya hus! Lycka till!
Bellasmamma, är det bygglovet från före eller efter 1 Maj 2011? Priserna steg nämligen kraftigt efter den 1 Maj. Kanske är det även lokala skillnader men nere i Skåne fick vi betala 23 000 kr för vårt bygglov. Å andra sidan betalde vi bara 4 500 för nybyggnadskartan.
Före (våren 2010). Jag vet att priset höjts även här men har ingen aning om hur mycket.
Tack för alla svar
Tomten jag har är på 2000 kvadrat, anslutnings avgift för VA skulle bli 147000 (surt när jag har ett metallrör med skyltar som visar nedstigningsbrunn och vattenservis eller nått, trodde jag skulle komma undan billigare) och el anslutning 27000, sen kostar det 20000 att koppla in bredband. jag fick pris på ett tvåplanshus för 2,6 milj totalt skulle det sluta på 3 milj, med runtomkring kostnader men utan tomten som jag redan har.
Ska träffa A-hus snart ska bli spännande att se vad dom har att erbjuda.
Tomten jag har är på 2000 kvadrat, anslutnings avgift för VA skulle bli 147000 (surt när jag har ett metallrör med skyltar som visar nedstigningsbrunn och vattenservis eller nått, trodde jag skulle komma undan billigare) och el anslutning 27000, sen kostar det 20000 att koppla in bredband. jag fick pris på ett tvåplanshus för 2,6 milj totalt skulle det sluta på 3 milj, med runtomkring kostnader men utan tomten som jag redan har.
Ska träffa A-hus snart ska bli spännande att se vad dom har att erbjuda.
Håller med! Hade jag bara haft bättre kunskaper och fler kontakter samt bott på orten när vi började, så hade jag nog också kollat på lösvirkesalternativ.
Klicka här för att svara