5 752 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Val av Hemnet-paket
Sida 1 av 3
Vi står inför två kommande bostadsförsäljningar på två olika platser. Ena bostaden (lägenhet) finns i en av Sveriges topp 20 största tätorter och den andra (hus) i en betydligt mindre ort. Vi tänkte börja med att bara annonsera på Booli men om det inte ger resultat så lägger vi ut på Hemnet. Prisklass lägenhet 2 mkr eller strax under och huset under/runt 1 mkr.
Frågan är vilket paketalternativ man ska välja. Tänker att Bas dvs. deras startpaket räcker så att man bara finns och syns på Hemnet, eller är det värt att betala det dubbla för Plus eller mer för Premium eller rent av Max?
Antal lägenheter till salu på Hemnet inom samma ort är 178 + 34 kommande varav 49 + 7 kommande med lika många rum eller 5 + 2 kommande i samma storlek/kvm.
I jämförelse finns det på den mindre orten på Hemnet endast 1 + 1 kommande hus till salu och 47 + 14 kommande i hela kommunen.
Stora tätorten: 1880 invånare/km
Lilla tätorten: 7,5 invånare/hektar
Annonspriser för lägenheten
Bas: 4929 kr
Plus: 7653 kr
Premium: 10 668 kr
Max: 17 400 kr
Annonspriser för huset
Bas: 3152 kr
Plus: 4695 kr
Premium: 6620 kr
Max: 10 034 kr
Tips och råda mottages tacksamt.
Frågan är vilket paketalternativ man ska välja. Tänker att Bas dvs. deras startpaket räcker så att man bara finns och syns på Hemnet, eller är det värt att betala det dubbla för Plus eller mer för Premium eller rent av Max?
Antal lägenheter till salu på Hemnet inom samma ort är 178 + 34 kommande varav 49 + 7 kommande med lika många rum eller 5 + 2 kommande i samma storlek/kvm.
I jämförelse finns det på den mindre orten på Hemnet endast 1 + 1 kommande hus till salu och 47 + 14 kommande i hela kommunen.
Stora tätorten: 1880 invånare/km
Lilla tätorten: 7,5 invånare/hektar
Annonspriser för lägenheten
Bas: 4929 kr
Plus: 7653 kr
Premium: 10 668 kr
Max: 17 400 kr
Annonspriser för huset
Bas: 3152 kr
Plus: 4695 kr
Premium: 6620 kr
Max: 10 034 kr
Tips och råda mottages tacksamt.
Vilket innebär att man ska strunta i Hemnet helt och hållet. Men frågan var om man inte får napp bland de kvickare spekulanterna utan måste bottentråla?Bönhas skrev:
Vad innebär de olika paketen?
Vad får man för pengarna?
Min spontana tanke är att det är bortkastade pengar att spendera dem på en annons på Hemnet när det finns gratis alternativ som Booli, där dina försäljningar hamnar oavsett.
Det är ju heller ingen garanti för att bostaden blir såld fortare eller till ett högre pris bara för att man valt bort ett dyrt paket till förmån för ett ännu dyrare paket.
Min spontana tanke är att det är bortkastade pengar att spendera dem på en annons på Hemnet när det finns gratis alternativ som Booli, där dina försäljningar hamnar oavsett.
Det är ju heller ingen garanti för att bostaden blir såld fortare eller till ett högre pris bara för att man valt bort ett dyrt paket till förmån för ett ännu dyrare paket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
När jag, för 2-3 år sen, hjälpte till att sälja en lägenhet där det kring den T-banestationen kommer ut några likartade lägenheter i veckan så började vi med Bas och efter ett par veckor när lägenheten halkat ner i listan så betalade vi för att få en plats högt upp ett tag (Raketen?).
Å andra sidan har hemnet alltid fler visningar än Booli. Vad är det värt att eventuellt missa en spekulant?Keiller skrev:
Ja i dagens läge när bostäderna inte säljs med en gång (inom en månad) så är premium värt att tänka på då det är gratis att förnya annonsen en gång i månaden och raketen ingår med har jag för mig..BirgitS skrev:
Det alldeles säkert relevant i landets få kommuner med tunnelbanenära områden.BirgitS skrev:
Men som framgår av TS fråga gäller den två helt andra kommuner och marknader. Var och en med mindre än 50 objekt till salu. Så det tar knappast ens en minut att gå igenom hela listan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
TS får väl bedöma om mitt inlägg ger någon information som är bra att ha. Det intressanta är väl inte hur många som finns på Hemnet just nu utan hur omsättningen är, alltså hur lång tid tar det att halka ner på listan i förhållande till tiden det tar att få lägenheten såld.Bönhas skrev:
Tycker man det är intressant hur det är i kommuner med tunnelbanenära områden , så visst.BirgitS skrev:
Men den informationen är alltså inte relevant i detta fall.
I TS fall är "listan" är så kort att det inte har någon betydelse var på listan objektet finns.BirgitS skrev:
https://www.hemnet.se/priserKeiller skrev:
Det som gör att Premium känns relevant (inte Plus, då kan man lika gärna välja Bas) är att man kan förnya annonsen vilket gör att man hamnar längre upp samt en kostnadsfri "Raket" i 3 dagar. Övriga saker som antal bilder i flödet eller storlek på bild är inget jag lägger vikt vid.
Självklart finns inga garantier. Syftet är bara att inte hamna för långt ner för snabbt eller länge. Jag kollar själv på Booli och har slutat använda Hemnet men det verkar som att de fortfarande har en stor kundbas. Så oavsett vad jag tycker om plattformen så känns det aktuellt om Booli inte ger resultat. Vi begär inga fantasipriser men det är en tuff marknad.
Det är ju närmare 200 lägenheter till salu. 50 objekt (hus) gäller den andra mindre orten och där har jag redan tänkt att Bas duger (om vi måste ut på Hemnet). Är mer osäker på lägenheten som finns i en avsevärt större ort. Det verkar som att de flesta här har valt Premium vilket innebär att man snabbt hamnar långt ner när folk förnyar sin annons.Bönhas skrev:
Redigerat:
Det är inte 200 som konkurrerar i er kategori. Du skrev juH husspekulanten skrev:
Och begränsar du sökningen till samma geografiska del av orten/kommunen antar jag att det blir ännu färre objekt att välja på. Så gör spekulanterna. Hur många talar vi om då?H husspekulanten skrev:
50st är så få objekt att den spekulant som är allvarligt intresserad kollar igenom alla det första de gör. Sedan övergår de kanske till att se på de senast inkomna. Därför kan man räkna med att det inte har någon betydelse var på listan objektet hamnar.
Mycket av hemnets och Boolis funktionalitet är tänkt att fungera i en stockholmsmiljö, (med betydelsen att det finns ett överutbud och annonser lätt hamnar i skymundan). I det perspektivet är 50 objekt ganska få.
Jaha du menar det. Om man begränsar ännu mer till rum/kvm så blir det färre men det är inte alla som har bestämd uppfattning om storlek. Område är ofta relevant.Bönhas skrev:
Det är inte 200 som konkurrerar i er kategori. Du skrev ju
Och begränsar du sökningen till samma geografiska del av orten/kommunen antar jag att det blir ännu färre objekt att välja på. Så gör spekulanterna. Hur många talar vi om då?
50st är så få objekt att den spekulant som är allvarligt intresserad kollar igenom alla det första de gör. Sedan övergår de kanske till att se på de senast inkomna. Därför kan man räkna med att det inte har någon betydelse var på listan objektet hamnar.
Mycket av hemnets och Boolis funktionalitet är tänkt att fungera i en stockholmsmiljö, (med betydelsen att det finns ett överutbud och annonser lätt hamnar i skymundan). I det perspektivet är 50 objekt ganska få.
När jag söker på hus så väljer jag sällan storlek då det inte är av prioritet. Fast det kanske bara är jag som söker så eller så är det annorlunda med hus som generellt brukar vara större. Däremot sorterar jag ibland efter pris och då antar jag att ev. prioritet har noll betydelse (kollar dock på Booli så där finns ingen prioritet).
Jag betalar gärna så lite som möjligt så det är lätt att välja det billiga paketet. Börjar ändå fundera på om jag snålar i bekostnad på sämre publicitet genom att välja Hemnets startpaket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Att det var tunnelbana i den stadsdelen är faktiskt inte relevant. Det är frågan om hur många objekt som kommer ut i ett område som folk söker lägenheter i. Är det en mindre ort så kan det vara hela orten plus omkringliggande orter eftersom det i alla fall blir lämpligt pendlingsavstånd etc.Bönhas skrev: