4 430 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Val av gräsklippare max 15000kr?
Nu har jag lagt upp ett par bilder på min tomt i Landroidtråden, Inte särskilt avancerad kanske men det finns många hinder i form utav planteringar, buskar, sandlådor o saker
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-post1542913.html#post1542913
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-post1542913.html#post1542913
Riktigt enkel tomt. Inte ens mina hinder är så där enkla som dina... ;-)
Jag har ett antal bergknallar i gräset som titttar fram. På de flesta ställen klipper HQn över dem utan bekymmer, men på vissa ställen har jag fått slå ned pinnar runt om för att skydda dem då jag inte hunnit fylla ut. Måste dessutom skära ned gräset på vissa ställen då man inte lyckas klippa ända mot berget, vilket gör att om man inte trimmat så klättrar klipparen upp på berget mha gräset. Flera delar av berget som tittar fram har jag nu skurit ned med diamantklinga också för att få en jämnare gräsmatta.
Har även en del rötter som letar sig upp i gräsmattan efter att den började klippas med robot. Vet inte varför, men det känns som trädens rötter kryper uppåt där jag klipper gräset med robot (bättre gödning?). har också fått problem med att träd verkar böja sig med vinden (lerjord, blir den instabilare när gräset är kortklippt?).
Jag har även terrasser på tomten i en sluttning och där har jag lyckats få min HQ att klippa nästan ända ut till kanten. Men längst ut växer inte gräset så bra då det oftast inte finns tillräckligt med vatten där (kallmurade terasser dränerar rätt bra) - så där trimmar jag en gång på våren bara för att få bort det som vuxit under den regniga hösten. Ibland blir det dock gott om vatten på terrasserna - en del av min gräsmatta blir en å när det vräker ned regn (då får klipparen stanna i garaget). Detta råkar dessutom vara den del där jag har mina terrasser, så de brukar se ut som Niagarafallen ungefär.
Jag har också lyckats få sättningar i gräsmattan pga att sork grävt sina gångar. Var tvungen att öka klippfrekvensen under hösten för att skrämma bort sorken. Som tur var så passerade min guidekabel just precis det stället, så jag ändrade också så att klipparen släpper guidekabeln just precis dör för att öka närvaron där ytterligare. Har numera fyllt sorkhålet med stenkross också och sättningen med lerjord så det ser bättre ut just nu i alla fall...
Jag har i alla fall inte längre en grusgång som måste passeras, den blev stenlagd för att klara klipparen. De flesta rabatterna blev gräsmatta för att det blev för jobbigt att trimma. Kör bara med kraftiga perenner och buskar numera...
...man blir ju lat när man har robotklippare, så man lägger ju mer arbete på att förändra tomten pga klipparen än vad man tidigare lade på att klippa gräset. Men det är ju iofs mycket roligare också. Och resultatet är ju fantastiskt!
Jag har ett antal bergknallar i gräset som titttar fram. På de flesta ställen klipper HQn över dem utan bekymmer, men på vissa ställen har jag fått slå ned pinnar runt om för att skydda dem då jag inte hunnit fylla ut. Måste dessutom skära ned gräset på vissa ställen då man inte lyckas klippa ända mot berget, vilket gör att om man inte trimmat så klättrar klipparen upp på berget mha gräset. Flera delar av berget som tittar fram har jag nu skurit ned med diamantklinga också för att få en jämnare gräsmatta.
Har även en del rötter som letar sig upp i gräsmattan efter att den började klippas med robot. Vet inte varför, men det känns som trädens rötter kryper uppåt där jag klipper gräset med robot (bättre gödning?). har också fått problem med att träd verkar böja sig med vinden (lerjord, blir den instabilare när gräset är kortklippt?).
Jag har även terrasser på tomten i en sluttning och där har jag lyckats få min HQ att klippa nästan ända ut till kanten. Men längst ut växer inte gräset så bra då det oftast inte finns tillräckligt med vatten där (kallmurade terasser dränerar rätt bra) - så där trimmar jag en gång på våren bara för att få bort det som vuxit under den regniga hösten. Ibland blir det dock gott om vatten på terrasserna - en del av min gräsmatta blir en å när det vräker ned regn (då får klipparen stanna i garaget). Detta råkar dessutom vara den del där jag har mina terrasser, så de brukar se ut som Niagarafallen ungefär.
Jag har också lyckats få sättningar i gräsmattan pga att sork grävt sina gångar. Var tvungen att öka klippfrekvensen under hösten för att skrämma bort sorken. Som tur var så passerade min guidekabel just precis det stället, så jag ändrade också så att klipparen släpper guidekabeln just precis dör för att öka närvaron där ytterligare. Har numera fyllt sorkhålet med stenkross också och sättningen med lerjord så det ser bättre ut just nu i alla fall...
Jag har i alla fall inte längre en grusgång som måste passeras, den blev stenlagd för att klara klipparen. De flesta rabatterna blev gräsmatta för att det blev för jobbigt att trimma. Kör bara med kraftiga perenner och buskar numera...
...man blir ju lat när man har robotklippare, så man lägger ju mer arbete på att förändra tomten pga klipparen än vad man tidigare lade på att klippa gräset. Men det är ju iofs mycket roligare också. Och resultatet är ju fantastiskt!
Vi har nog olika sätt att se på saker helt enkelt, för mig är en enkel tomt en fyrkantig tomt utan buskar, träd, gångar osv.
Sen finns det olika varianter upp till det du verkar ha som på din beskrivning låter som ngt som ligger på kebenekaises sydsluttning.
Men då kan vi ju iaf vara överens om att Landroid klarar av en enkel tomt, och jag kan lägga till att det funkar med en enkel tomt med diverse hinder.
Sen finns det olika varianter upp till det du verkar ha som på din beskrivning låter som ngt som ligger på kebenekaises sydsluttning.
Men då kan vi ju iaf vara överens om att Landroid klarar av en enkel tomt, och jag kan lägga till att det funkar med en enkel tomt med diverse hinder.
Inte Kebnekaises sydsluttning, men väl en typisk Bohusländsk tomt utanför stan. Jag har bekanta som har ännu "värre" (intressantare) tomter... ;-)MagnusSt skrev:Vi har nog olika sätt att se på saker helt enkelt, för mig är en enkel tomt en fyrkantig tomt utan buskar, träd, gångar osv.
Sen finns det olika varianter upp till det du verkar ha som på din beskrivning låter som ngt som ligger på kebenekaises sydsluttning.
Men då kan vi ju iaf vara överens om att Landroid klarar av en enkel tomt, och jag kan lägga till att det funkar med en enkel tomt med diverse hinder.
Syftet med mina inlägg är bara att förklara att en Landroid inte kanske är lämplig på alla typer av tomter. Det är inte heller en HQ. Dock är det så att HQ har mer finesser som gör att man har större sannolikhet att lyckas med denna om man har något annat än en klassisk slät tomt.
Det viktigaste är dock att man läser på ordentligt. Jag valde HQ 220 baserat på vad jag läst, men borde kanske valt en HQ 230 istället...
Klicka här för att svara