22 542 läst ·
77 svar
23k läst
77 svar
Val av FTX-aggregat
Nejdå, jag snurrar på röret så att bladet hela tiden tangerar röret. Om man inte roterar röret och bladet får för hög vinkel mot rörets kant, ja då blir det som du nämnde, väldigt fult snitt och i värsta fall bucklar man röret. Bladet jag använder köptes på Lidl i någon av deras kampanjer, 23cm långt om jag inte minns helt fel.T Tobbe_G skrev:Något liknande koppling är jag inne på.
visste inte det fanns långa tigersågsblad för metall, bra om du kan kapa en 160 kanal rakt över utan att behöva snurra röret. Men kanske inte så du menar? Fördelen med tigersåg är väl att du kan kapa på vinden utan att behöva knata ut som om du kör vinkelslip.
Och ber om ursäkt till TS då diskussionen inte avser ämnet men kanske kan du få lite tips ocksåFör att återgå till ämnet är jag fortfarande inne på CASA R5 till våra 72 l/s.
Ah, nu förstår jag vad du menar. TACK! Jag körde nog mer eller mindre vinkelrätt med bladet mot röret när jag sågade. Får testa din variant.J JSten skrev:Nejdå, jag snurrar på röret så att bladet hela tiden tangerar röret. Om man inte roterar röret och bladet får för hög vinkel mot rörets kant, ja då blir det som du nämnde, väldigt fult snitt och i värsta fall bucklar man röret. Bladet jag använder köptes på Lidl i någon av deras kampanjer, 23cm långt om jag inte minns helt fel.
T Tobbe_G skrev:har börjat dra kanaler på vår kattvind men fastnade i flera frågor. Har 150 mm takstolar bara och hade tänkt dra 125 mm kanaler vilket ger lite/ ingen plats för isolering. Skulle ev. kunna minska till 100 mm för att få plats med 25 mm isolering runt om åtminstone. Hur har du tänkt här, kanske kraftigare takstolar?
En annan fundering… Har hela tiden tänkt mig följa en takstol eller takfot för att fixera kanalerna men då får man en oisolerad sida. Hur ska man tänka, ska alla kanaler ”sväva” men hjälp av hålband för att få plats med isolering? Skickar med en bild hur min första dragning ser ut där jag fixerat kanalen som sedan blir ett schakt ner till källaren. Men som synes blir det svårt att isolera mot takstolen/ takfoten som ligger dikt an mot kanalen.
Tacksam för alla svar
hej sorry för sent svar men jag kommer dra kanaler i kattvinden där kanalerna sedan dras in i garderober som finns till alla rum. Därefter dras kanalen upp till taket i garderoben och ut genom väggen till respektive rum där ett väggdon monteras. Kan även bli så att ett väggdon placeras rakt på stödbensvägen. Valt denna lösning för att bibehålla isoleringen.T Tobbe_G skrev:har börjat dra kanaler på vår kattvind men fastnade i flera frågor. Har 150 mm takstolar bara och hade tänkt dra 125 mm kanaler vilket ger lite/ ingen plats för isolering. Skulle ev. kunna minska till 100 mm för att få plats med 25 mm isolering runt om åtminstone. Hur har du tänkt här, kanske kraftigare takstolar?
En annan fundering… Har hela tiden tänkt mig följa en takstol eller takfot för att fixera kanalerna men då får man en oisolerad sida. Hur ska man tänka, ska alla kanaler ”sväva” men hjälp av hålband för att få plats med isolering? Skickar med en bild hur min första dragning ser ut där jag fixerat kanalen som sedan blir ett schakt ner till källaren. Men som synes blir det svårt att isolera mot takstolen/ takfoten som ligger dikt an mot kanalen.
Tacksam för alla svar
behöver du inte gå över till andra sidan huset också med antingen frånluft eller tilluft eller du drar allt från en och samma kattvind? Tänker kök och badrum framförallt.W Wennbergp skrev:hej sorry för sent svar men jag kommer dra kanaler i kattvinden där kanalerna sedan dras in i garderober som finns till alla rum. Därefter dras kanalen upp till taket i garderoben och ut genom väggen till respektive rum där ett väggdon monteras. Kan även bli så att ett väggdon placeras rakt på stödbensvägen. Valt denna lösning för att bibehålla isoleringen.
Jag kommer att dra stammarna i bjälklaget innan jag lägger golvet, har en helt oinredd vind vilket görandet lite lättare. Kanalerna montera med kanalstöd. Köket får en egen imkanal rakt upp.T Tobbe_G skrev:
Ok, då är jag med. Glöm inte att du ska ”vanlig” frånluft i köket förutom imkanalen.
en annan fråga. Hur avgör du storlek på donen? Jag hade tänkt 125 don överallt men läste sedan att för låga flöden är svårt att injustera med 125 don. Att upp till 15 l/s (motsvarar 2 m/s) funkar det med 100 don.
Har tilluftsdonen i vardagsrummet som ska ligga på 14 l/s så vet inte om jag ska välja 100 eller 125 don.
en annan fråga. Hur avgör du storlek på donen? Jag hade tänkt 125 don överallt men läste sedan att för låga flöden är svårt att injustera med 125 don. Att upp till 15 l/s (motsvarar 2 m/s) funkar det med 100 don.
Har tilluftsdonen i vardagsrummet som ska ligga på 14 l/s så vet inte om jag ska välja 100 eller 125 don.
Vi kommer att montera ett don i köket som du nämnde . Har själv fått hjälp av en kollega på jobbet med att beräkna flöden sen har installationsfirman sett över flödena. Vi har tänkt 125 don men inte landat det helt än, planeringen har dragit ut lite på tiden. Jo jag kommer inte själv installera systemet även om jag kan, känner inte att jag har tiden med små barn…T Tobbe_G skrev:Ok, då är jag med. Glöm inte att du ska ”vanlig” frånluft i köket förutom imkanalen.
planen här är att installera själv men sitter i samma sits med tidsbrist. Ser att du bor i Lomma så du får gärna tipsa om firman du har anlitat i privat PM om jag inte lyckas självW Wennbergp skrev:Vi kommer att montera ett don i köket som du nämnde . Har själv fått hjälp av en kollega på jobbet med att beräkna flöden sen har installationsfirman sett över flödena. Vi har tänkt 125 don men inte landat det helt än, planeringen har dragit ut lite på tiden. Jo jag kommer inte själv installera systemet även om jag kan, känner inte att jag har tiden med små barn…
Fortfarande i planeringsfasen här. Insåg att köpt sexkantskruv istället för maskinskruv på Biltema. Kanske dumt val om det ska vara lätt att montera? Tack för svar!J JSten skrev:
Produkter som diskuteras: "sexkantskruv"
Sexkantskruv
Sexkantsskruvar är grövre skruvar som är designade för att hantera hög belastning, vilket gör dem idealiska för större konstruktioner och mer krävande tillämpningar. De har ett sexkantigt huvud, vilket innebär att de kan dras åt med
Läs mer
Borde inte vara något problem. Håll skruven med en blocknyckel, så att den inte hamnar mellan skruv och hålband, samt drar flänsmuttern med hylsa. Då låser skruven mot hålbandet oh muttern kan snurra hyfsat fritt eftersom du har valt flänsmutterT Tobbe_G skrev:
Skulle det mot förmodan bli problem så är det väl bara till att lägga en bricka mellan skruv och hålband.
Ja det funkar säkert men kanske hade varit lättare med maskinskruv ändå. Antar att du drog dina skruv med skruvdragare och höll muttern med blocknyckel? Vad har du för spår på maskinskruven?J JSten skrev:Borde inte vara något problem. Håll skruven med en blocknyckel, så att den inte hamnar mellan skruv och hålband, samt drar flänsmuttern med hylsa. Då låser skruven mot hålbandet oh muttern kan snurra hyfsat fritt eftersom du har valt flänsmutter
Skulle det mot förmodan bli problem så är det väl bara till att lägga en bricka mellan skruv och hålband.
Precis, använde en M5x20mm med runt huvud och pozidriv huvud som jag drog med skruvdragare, mutter på baksidan som jag höll med blocknyckel. Plus en bricka mellan mutter och hålband.. Ska jag vara helt ärlig så utgick jag efter vad jag hade hemma. Kravet var hyfsat kort, M5 och tillräckligt många, och det blev dessa ;DT Tobbe_G skrev:
Tror jag har skrivit det tidigare, men jag använde Biltemas 13mm hålband (19-380), tror hålen var runt 5mm i dem, så det var det som bestämde skruvstorleken för min del.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Som så mycket annat är jag novis inom dettaJ JSten skrev:Precis, använde en M5x20mm med runt huvud och pozidriv huvud som jag drog med skruvdragare, mutter på baksidan som jag höll med blocknyckel. Plus en bricka mellan mutter och hålband.. Ska jag vara helt ärlig så utgick jag efter vad jag hade hemma. Kravet var hyfsat kort, M5 och tillräckligt många, och det blev dessa ;D
Tror jag har skrivit det tidigare, men jag använde Biltemas 13mm hålband (19-380), tror hålen var runt 5mm i dem, så det var det som bestämde skruvstorleken för min del.
Tror jag fastnade på Biltema att det inte fanns ett lämpligt spår på de med cylindriskt huvud. Den som hade vanligt krysspår var försänkt:
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/maskinskruvar/maskinskruv-20000461
Får ev. kolla på annat ställe annars kanske insexskruv funkar istället för sexkantskruven som jag köpt:
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/maskinskruvar/insexskruv-rostfri-2000017858
Känns som att allt utom försänkt och med hyfsat stor skalle borde funka. Det är ju inga större mängder som ska skruvas, så om det tar några sekunder extra att dra åt spelar nog mindre roll. Jag hade nog valt sexkantsskruven om jag endast hade biltema att utgå ifrån (insexskallen är eventuellt lite för liten, men det är nog väldigt liten risk att den äter sig igenom hålbandet ändå).T Tobbe_G skrev:Som så mycket annat är jag novis inom detta.
Tror jag fastnade på Biltema att det inte fanns ett lämpligt spår på de med cylindriskt huvud. Den som hade vanligt krysspår var försänkt:
[länk]
Får ev. kolla på annat ställe annars kanske insexskruv funkar istället för sexkantskruven som jag köpt:
[länk]
Annars är det väl bara att åk till en mer välsorterad butik, typ Hornbach...