Hej alla!

Vi har ett 60-talshus där vi nu håller på att planera för att installera ett FTX-system. Det handlar totalt om 255 m2 fördelat på markplan och källare.

Vi har tittat på fyra olika aggregat:
- Flexit Spirit Uni 4
- System Air Save VTR 500
- Acetec Evoair A170T
- Östberg HERU 160 T EC

Vad har ni för erfarenheter och tankar kring dessa? Fördelar och nackdelar kopplat till drift- och underhållskostnader? Användarvänlighet vad gäller manöverpanel?

Vet någon om det är tillåtet att placera FTX-aggregatet i garaget som är ihopbyggd med huset i övrigt? Krävs det någon särskild lösning (brandspjäll etc.)?

J jonbra71 skrev:
Hej alla!

Vi har ett 60-talshus där vi nu håller på att planera för att installera ett FTX-system. Det handlar totalt om 255 m2 fördelat på markplan och källare.

Vi har tittat på fyra olika aggregat:
- Flexit Spirit Uni 4
- System Air Save VTR 500
- Acetec Evoair A170T
- Östberg HERU 160 T EC

Vad har ni för erfarenheter och tankar kring dessa? Fördelar och nackdelar kopplat till drift- och underhållskostnader? Användarvänlighet vad gäller manöverpanel?

Vet någon om det är tillåtet att placera FTX-aggregatet i garaget som är ihopbyggd med huset i övrigt? Krävs det någon särskild lösning (brandspjäll etc.)?
Kan tyvärr inte bidra så mycket input kring aggregaten. Ska själv byta upp mig om några år från min nuvarande F-ventilation. Vet att min bror satte in en Östberg Heru för några månader sedan, men har inte haft möjlighet att kolla in den ännu...

Dock är det inga konstigheter att sätta in aggregatet i garaget utan några speciella lösningar. Förutom värmeisolering på kanalerna om garaget är kallt eller sparsamt uppvärmt.

Tyvärr är det dåligt med information gällande kvalité osv för dessa apparater så gå på garantitid, funktioner, teknisk spec, filterkostnad.

Har ett Östberg heru 130 ec. Från 2009 fungerar hur bra som helst.
Jag har bara bytt drivremmen den började slira efter 2år. Bytte till enndelbar för säkerhets skull men det har tuffat på sen dess.
Jag byter frånluftfilter 2ggr och tilluftfilter 1ggr / 12 månader

Bytte ut mitt då 12år gamla villavent ftx mot ett swegon casa, tror ljudnivån sjönk 10-20db och är i övrigt sjukt nöjd med den! Dock är dom dyrare!
Vart ett swegon mest för att en lokal montör sålde men har inte ångrat det en sekund! Inte haft ett larm/problem på 4-5år

systemair var tidigare villavent om jag inte missminner mig

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.