gasolgrill skrev:
När man läser Folksams eget testmaterial så framgår det där att

"Färgsystemen målades på testpanelerna enligt färgtillverkarens anvisningar.
Inför målningen förbereddes färgen enligt instruktion från tillverkaren. Om instruktioner inte fanns
förbereddes färgen på liknade sätt som övriga färger i samma kategori."

Kristallklart tycker jag.
Jasså dom skriver så?
Men tittar man i den detaljerade rapporten, som finns här:
http://www.folksam.se/media/Folksams_test_av_utomhusfarger_2015_tcm5-23396.pdf

så framgår det tydligt i Bilaga A, sidan 20 längst ned att man bara har gjort totalt två strykningar med Ottossons färg, en kombinerad oljning och grundmålning + en slutstrykning. Normalt ska det vara totalt 3 strykningar, vilket går att läsa i anvisningarna på Ottossons hemsida. Jag vet ju inte om en tredje strykning hade påverkat resultatet, men det är hursomhelst en avvikelse från den normala arbetsgången.

Vet inte om detta är ett olycksfall i arbetet eller om det finns fler sådana avvikelser i testet.

M
Sommartorparn skrev:
Jasså dom skriver så?
Men tittar man i den detaljerade rapporten, som finns här:
[länk]

så framgår det tydligt i Bilaga A, sidan 20 längst ned att man bara har gjort totalt två strykningar med Ottossons färg, en kombinerad oljning och grundmålning + en slutstrykning. Normalt ska det vara totalt 3 strykningar, vilket går att läsa i anvisningarna på Ottossons hemsida. Jag vet ju inte om en tredje strykning hade påverkat resultatet, men det är hursomhelst en avvikelse från den normala arbetsgången.

Vet inte om detta är ett olycksfall i arbetet eller om det finns fler sådana avvikelser i testet.
Kan vara ett gammalt test, men så där var inte anvisningarna när jag kollade senast. Då skulle grundoljan vara linolja + 10% terpentin och grundfärg 35% färg, 10-15% terpentin och 50% linolja. Dvs tvärtom mot testet och ingen färg i grundoljan.

Säger inte heller att det skulle ha någon jättestor inverkan på resultatet, men ändå anmärkningsvärt.

Jag noterar att ALLA linoljefärger i testet har behandlats på samma sätt, nämligen enbart totalt 2 strykningar när det borde varit minst 3. Jag antar att de inte hade tålamod vänta på torkningen så de gav upp efter vid mellanstrykningen.

Jag noterar också att det har använts terpentin i den sista strykningen, vilket sägs göra färgen skör. Om slutstrykningsfärgen behöver spädas (vid ohyvlat virke) så är det med kokt linolja. Allt enligt Ottossons aktuella anvisningar som en kan fördjupa sig i här:
http://ottossonfarg.com/wp-content/uploads/2015/01/Arbetsanvisning-Utomhus.pdf

Undrar varför linoljefabrikanterna accepterar vara med i testet under dessa förhållanden.

Folksams färgtest är fullständigt vrickat eftersom det mest grundläggande funktionskravet, att färgen skall skydda träet, inte finns med. Några personer med djupare insikter i byggnadsmateriallära kan inte ha medverkat i testet. Annars skulle latexbaserade färger överhuvudtaget inte finnas med. Utvecklingen på färgområdet är sorglig. Nu reduceras frågan till val av pigmenttyper och förekomst av gifter som Kemikalieinspektionen ännu inte förbjudit. Förr när blyvitt var en viktig pigmenttillsats förekom inga problem med alger...

• Gilla
JBa och 1 till
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Förr när blyvitt var en viktig pigmenttillsats förekom inga problem med alger...
Öh? Ja, och det finns ju en anledning till det.... Det är ju liksom rätt giftigt. Jag tvättar ju hellre och målar om oftare än att ha bly i färgen :).

Uppenbarligen är det rätt besvärligt att hitta bra ersättare till de giftiga tillsatser som användes tidigare. Samma sak gäller på båtbottenfärger.

M
mexitegel skrev:
Öh? Ja, och det finns ju en anledning till det.... Det är ju liksom rätt giftigt. Jag tvättar ju hellre och målar om oftare än att ha bly i färgen :).

Uppenbarligen är det rätt besvärligt att hitta bra ersättare till de giftiga tillsatser som användes tidigare. Samma sak gäller på båtbottenfärger.
Japp - svårt att tillverka något som endast dödar en viss organism. Samma problem som med mördarsniglar :)

Lätt att ta död på dem med gifter, men då får man ett visst övrigt svinn också.

justusandersson skrev:
Förr när blyvitt var en viktig pigmenttillsats förekom inga problem med alger...
Du menar runt 30-talet, alltså strax före att det blev allmänt känt att bly var dåligt för hälsan och man mer eller mindre upphörde med användandet?

justusandersson skrev:
Annars skulle latexbaserade färger överhuvudtaget inte finnas med.
Jo.

Redigerat:
justusandersson skrev:
. Annars skulle latexbaserade färger överhuvudtaget inte finnas med. QUOTE]

Kan du förtydliga detta ? Jag fattar inte vad meningen betyder.
Skyddar inte latexbaserade färger träet eller vad ?

Skittest, det finns ingen parameter som tar hänsyn till hur färgen är att arbeta med, nog så viktigt för amatörer som inte målar mycket. Har själv testat Alcro Bestå direkt mot Gjöco, samma dag och samma husfasad, och skillnaden var mycket stor till Gjöcos fördel. Inte lika rinnig och flöt ut bättre, oerhört mycket trevligare att arbeta med. På pappret skiljer det endast marginellt i miljösynpunkt, men Folksam väljer att ge Gjöco betyget "tveksamt val". Idiotiskt.

Denna fråga väckte tydligen ett stort intresse ! Jag hade själv ( tillsammans med min fru) målat med Beckers färg i 2 omgångar ( senast 2003) och nu när vi lagt ut målningen på en hantverkare, så frågade han om det gick bra att använda "Caparol" istället. Testen gav ju vissa frågor, men jag beslutade att det skulle vara OK att byta fabrikat och den som lever om c:a 15 år får se om det var ett riktigt beslut. Nu är nästan hela huset målat, så frågan är lite inaktuell. Fortsätt gärna diskutera olika aspekter på testen och hur det slår på resultatet, för det kan ha allmänintresse, men för min del är det överspelat.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Har själv testat Alcro Bestå direkt mot Gjöco, samma dag och samma husfasad, och skillnaden var mycket stor till Gjöcos fördel.
Vilken gjöcofärg var det du målade med?

nemlan skrev:
Vilken gjöcofärg var det du målade med?
Herregård.

Robert63 skrev:
Herregård.
Maximal?

nemlan skrev:
Maximal?
Japp! IMG_1158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej på er!

Jag har möjligheten att komma över ganska många liter fasadfärg (täckfärg) till en extremt billig peng men är lite osäker på fabrikören. Färgen heter Yunik Wood care, men är inte med i Folksams test. Är det någon som har erfarenhet av den färgen/tillverkaren?

/Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.